Petra Kovačević, Lika Destination: Najveći uspjeh klastera je promjena svijesti, načina razmišljanja i rada proizvođača

Krajem prošle godine Lika je postigla veliki uspjeh plasirajući se među TOP 100 svjetskih održivih destinacija. Na prvu riječ održivo asocira na zelenilo i prirodu kojim Lika obiluje, no...

Krajem prošle godine Lika je postigla veliki uspjeh plasirajući se među TOP 100 svjetskih održivih destinacija.

Na prvu riječ održivo asocira na zelenilo i prirodu kojim Lika obiluje, no nagrada za održivu destinaciju je stigla i Liku zbog projekta kojeg je prijavio Klaster Lika Destination, a koji je ujedno i provodi brendiranje Like kao destinacije. Međutim, još veći uspjeh postignut je prošlog tjedna na međunarodnom turističkom sajmu u Berlinu (ITB Berlin) koji se ove godine održao online.

Naime, stručna komisija je  između 100 odabranih posebno izabrala 15 finalista čiji su se projekti posebno istaknuli, a jedan od njih je i projekt Klastera Lika Destination: „Lokalni proizvodi u funkciji održivog razvoja destinacije“, poznatiji kao projekt Lika Quality, a kojeg na portalu pratimo od samih početaka.

/ / / Lika i Mali Lošinj ponovno izabrani među TOP 100 zelenih destinacija svijeta

/ / / Zajednička ulaznica destinacije Lika napravila veliki iskorak u brendiranja destinacije

/ / / Lika Quality sustav broji ukupno 169 proizvoda, a sada imaju i svoje zajedničko prodajno mjesto

Voditeljica klastera Petra Kovačević ne krije veliki ponos osvojenom nagradom i plasmanom na globalnoj razini te ističe kako je Lika kao krško područje bogato bioraznolikošću oduvijek privlačila zaljubljenike u prirodu, a svojim prirodnim fenomenima predstavljala je neotkriveno blago.

Zbog bogatih pašnjaka i oštre klime, Lika je primarno stočarski kraj. Malo je poznato da na ličkim pašnjacima raste više desetaka vrsta biljki, od kojih je nemali broj ljekovitih, dok u europskim zemljama koje imaju daleko razvijeniju poljoprivredu, na pašnjacima raste svega nekoliko vrsta. To je ono što destinaciju Lika bitno razlikuje u kvaliteti proizvedene hrane. Bez obzira o kojoj se vrsti hrane radi, ako je proizvedena u destinaciji Lika, ona je zaista jedinstvenog okusa” ističe Kovačević.

Proizvođači iz destinacije Lika okupljeni su u zajedničkom strateškom projektu nazvanom INTEGRA LIKA 2020. Radi se o, za Hrvatsku, jedinstvenom petogodišnjem projektu kojem je cilj brendiranje Like kao jedinstvene održive destinacije. Kroz taj projekt stvoren je brend ličke hrane, pića i suvenira pod nazivom Lika Quality. Ono najvažnije, ukupno 160 proizvoda trenutno nosi Lika Quality certifikat.

Paralelno s razvojem sustava Lika Quality, radilo se na edukaciji stanovništva, poljoprivrednih proizvođača te dionika turističkog sektora. Proces brendiranja destinacije i Lika Quality sustava uspješno vodi turistički Klaster Lika Destination, koji okuplja lokalne turističke poduzetnike. Uz klaster posluje i Poljoprivredna zadruga Lika Coop koja plasira na tržište sve ove proizvode.

Dakle, radi se o jednom zaokruženom projektu, koji je tržišno orijentiran te najboljem primjeru kako se može povezati poljoprivreda i turizam.

Kovačević naglašava i važnost edukacija ukoliko se želi ići ukorak s trendovima, te kako je to stalan proces i kontinuirano se treba usavršavati. “Educiramo sebe i paralelno radimo na edukaciji proizvođača i lokalne zajednice. Godišnje imamo minimalno 10-ak različitih edukacija, uživo ili online, a što se tiče naših proizvođača, njihovi proizvodi jesu kvalitetni i tu možemo samo mi učiti od njih. Ono što im nedostaje su znanja o pakiranju, ambalaži, marketingu, reklamiranju itd. i tu je onaj dio koji mi radimo za njih i s njima. Redovito angažiramo vanjske stručnjake prema temama koje su potrebne svima nama kako bi ciljano unaprijedili potrebna znanja. Lika Quality je projekt održivog razvoja, samim tim što je osmišljen da lokalni proizvođači mogu zadovoljiti potrebe lokalnog tržišta. Na taj način kraći je transport i automatski se smanjuje emisija ugljikovog dioksida, daleko je smanjena količina ambalaže” navodi Kovačević te naglašava kako je najvažnije što se omogućuje (samo)zapošljavanje lokalnog stanovništva i ostanak na ovom prekrasnom području Republike Hrvatske.

Koliko je bilo izazova tradicionalnim proizvođačima približiti novi način prodaje i promocije njihovih proizvoda, voditeljica klastera ističe kako je to također nešto na čemu klaster trajno radi.

Ovo je peta godina provedbe sustava Lika Quality i napredak je, u odnosu na početno stanje, više nego vidljiv. Na primjer, većina proizvođača je prodavala uglavnom na kućnom pragu i po preporuci, većina ih nije imala promotivne materijale, na Internet tražilicama o većini njih nije bilo puno podataka.  Danas se na web stranici klastera nalaze informacije o svim proizvođačima, gotovo svi imaju promotivne materijale, većina ih redovno ažurira stranice na svojim društvenim mrežama, organiziramo im sajmove i slične događaje na kojima se upoznaju i sada već preporučuju jedni druge.

Ipak, kao najveći uspjeh voditeljica klastera ističe promjenu svijesti, načina razmišljanja i rada. “Postigli smo to da proizvođači ne razmišljaju samo o svom proizvodu, već i o brandu Lika Quality, kao i o drugim proizvođačima. Suradnja je jako bitna i samo zajedničkim radom i preporukom ovakvi projekti mogu uspjeti. Dakako, kvaliteta proizvoda je najvažnija, ali nisu više fokusirani isključivo na proizvod, već vode računa i o komponenti marketinga. Lika Quality je postao prepoznatljiv i često se navodi kao primjer uspješne prakse u cijeloj Hrvatskoj i šire te kod nas na savjetovanje dolaze brojne uspješne organizacije koje žele razvijati sustav po uzoru na naš” ističe Kovačević te zaključuje kako je uvrštenje Like na listu TOP 100 svjetskih održivih destinacija uspjeh svih dionika jer samo zajedništvom se može postići ovakve rezultate, što smo su i ovim putem dokazali.

Destinacija Lika zbog svog zemljopisnog položaja, bogatstva bioraznolikosti te nizom prirodnih fenomena zasigurno ima budućnost u turizmu s naglaskom na isključivom razvoju turizma po modelu održivog razvoja. Osnovni moto Klastera Lika Destination je Smart sustainable destination, što dovoljno govori o njihovoj viziji.

Odličan konkretan primjer kako se može i koji je pravi put.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN