"Vodenim pištoljima protiv turista."
Ne, nije naslov crtića, već realnost Europe u sezoni 2025. Palma de Mallorca, Tenerife, Barcelona... sve više destinacija gubi balans. Umjesto razglednica – pištaljke, umjesto suvenira – zvižduci, umjesto brošura – zahtjevi za moratorijem na turizam.
Satira? Ne. Simptom. I to ozbiljan.
Ovaj tjedan otvorio je niz tema koje naizgled nemaju puno zajedničkog, ali kad ih spojimo, dobijemo širu sliku. I upravo ta slika pokazuje kako turizam više nije ni samo marketing, ni samo infrastruktura, ni samo broj noćenja. Turizam je danas pitanje kontrole prostora, prava na grad, identiteta zajednice, ekonomskog modela i – povjerenja.
Na Mallorci stanovnici ustaju protiv privatizacije plaža, na Tenerifima hotelski radnici štrajkaju bez kompromisa, a u Barceloni turisti bivaju “dočekani” zvižducima i ironijom. Protest nije samo protiv turista – već protiv načina na koji turizam dominira prostorom bez granica, bez osluškivanja, bez povratne vrijednosti.
U istom tjednu Hrvatska potpisuje dva ključna sporazuma s UN Tourismom i pozicionira se kao lider održivog razvoja. Teško je ne uočiti kontrast. Dok Europa pokušava ograničiti, Hrvatska se otvara – ali pitanje je: na temelju koje strategije? Ako to bude strategija brojki, opet ćemo promašiti. Stalno govorim, a i to kroz portala hrturizam stavljam u glavni narativ, kako imao krive rasprave i fokus. Fokus nam mora biti na upravljanju destinacijama. A tu glavu priču vode sami gradovi. Ne Ministarstvo turizma i hrvatska turistička zajednica. Iako isti igraju važnu ulogu, stvaraju okvir, zakone, pozicioniraju globalni brend Hrvatske, no oni ne razvijaju turizam u pojedinačnim destinacijama.
Moramo ojačati destinacije tj. profesionalizirati upravljanje razvojem destinacijama i posvetiti se poslovnim procesima. Transformacija nije rezultat slučajnosti niti jedne kampanje, već sustavnog i dugoročnog pristupa. Ako to shvatimo, možda imamo šansu.
Njemačko tržište već šalje signale: Hrvatska više nije „value for money“. A Njemačka nije samo tržište, ona je naše glavno emitivno tržištu oduvijek. Ali ona je i pokazatelj. Kad gubiš Njemačku, gubiš stabilnost.
U Zagrebu, Maistra ulaže u hotele, no postavlja se legitimno pitanje: može li sam hotel promijeniti grad? Zagrebu ne treba više kreveta, treba mu priča. Scene. Identitet. Jer gosti ne dolaze prespavati - dolaze osjetiti. lako za hotele, oni će doći ako je destinacija privlačna i imaju ekonomsku računicu.
O autentičnosti više ne možemo govoriti kao o frazi. Airbnb ulazi u prostor lokalnih vodiča, regrutira ih bez kontrole, i postavlja vlastita pravila igre. Kad se autentičnost pretvori u logistiku, gubimo ono zbog čega gosti uopće i dolaze. Vrijeme je da redefiniramo tko, kako i za koga komunicira destinaciju.
U tom kontekstu, Irska nudi zanimljiv primjer. Njihova kampanja ne cilja vidljivost - ona stvara vezu. Emociju. Aktivaciju. Pokazuje da komunikacija ne mora biti bučna da bi bila učinkovita. Mora biti iskrena.
Turizam nije samo ono što pokažemo. Turizam je ono što osjećamo, ono što ostane nakon što gosti odu. Ako to ne shvatimo na vrijeme, dobit ćemo prostor koji više nije ni za gosta ni za domaćina.
Ovaj tjedan, svi signali govore isto: vrijeme je za redefiniciju. Ili ćemo ga voditi ili će nas nadjačati buka, percepcija i frustracija.
Za one koji žele dublje razumjeti što se događa, i što nas tek čeka -Tjedni osvrt je online. Pretplata? Da, jer kontekst nije luksuz. On je nužnost.
Pitanje je: može li turizam preživjeti vlastiti uspjeh?
Ne zato što je profit problem, dapače, on je legitimna svrha poslovanja. Problem nastaje kad se maksimiziranje prihoda pretvori u jedini cilj, bez obzira na nuspojave, gubitak identiteta ili pritisak na prostor i zajednicu.
Može li se turizam iskreno pogledati u ogledalo, priznati pukotine i pronaći ravnotežu između kvalitete života, iskustva gosta i ekonomskih ciljeva ? Ili će i dalje birati kratkoročnu dobit, dok mu se dugoročno urušava osnova na kojoj počiva?
Za one koji žele dublje razumjeti što se događa, i što nas tek čeka -Tjedni osvrt je online. Za više konteksta pročitajte sve vijesti i infomracije na hrturizam.
Pretplata? Da, jer kontekst nije luksuz. On je nužnost da imamo širu sliku. I da, i mediji moraju biti održivi da budu kvaliteti i nezavisni. Tržište ste vi - čitatelji. Vi oblikujete medije svojom pažnjom i podrškom.
-
Jesu li španjolski otoci na prekretnici? Manje rezervacija, slabija potrošnja, štrajkovi i protesti
-
Maistra mijenja hotelsku sliku Zagreba, ali gradu treba više od kreveta – treba mu identitet, scena
-
Vidljivost nije cilj: kako Irska kampanjom spaja emociju i aktivaciju
-
Bitka za turističke vodiče: Airbnb na meti kritika zbog nelojalnog regrutiranja
-
Vodenim pištoljima protiv masovnog turizma: val prosvjeda širi se europskim destinacijama
-
Njemačka više ne vidi Hrvatsku kao “value for money” destinaciju?
-
Nakon pobune lokalnog stanovništva, Mallorca s plaža uklanja dio ležaljki i suncobrana
-
Hrvatska jača globalnu poziciju u održivom turizmu: Potpisana dva ključna sporazuma s UN Tourismom
Autor: Goran Rihelj, hrturizam.hr
HrTurizam već godinama donosi relevantan, stručan i autorski sadržaj koji informira, povezuje, potiče promišljanje i daje širi kontekst.
Ako ti je taj sadržaj barem jednom bio koristan - podrži naš rad i razmisli o pretplati na sadržaj.