Razvoj ciklomobilnosti kao preduvjet razvoja cikloturizma

Turizam se mijenja. Motiv dolaska suvremenog putnika povezan je uz sadržaje i aktivnosti koje kod njega bude pozitivne emocije. Kraće ili duže putovanje biciklom spada među najbrže rastuće motive...

Turizam se mijenja. Motiv dolaska suvremenog putnika povezan je uz sadržaje i aktivnosti koje kod njega bude pozitivne emocije. Kraće ili duže putovanje biciklom spada među najbrže rastuće motive putovanja.

Cikloturizam raste u turističkim odredištima koja su ozbiljno shvatila potrebu ulaganja u ciklomobilnost. Koliko uopće imamo saznanja o ogromnom potencijalu posebnih tržišnih niša? Koliko znamo o ciklomobilnosti i cikloturizmu? Tko je zadužen za razvoj? Godinama se bavim ovom temom, učim, prenosim znanje, sudjelujem u projektima. Volio bih da odgovorni prihvate dobru praksu i pokrenu razvoj ciklomobilnosti i cikloturizma na zdravim osnovama.

NASTANAK BICIKLA KAO PRIJEVOZNOG SREDSTVA

1817 (prije 202 godine), njemački barun Karl von Dreis izumio je bicikl. To je u početku bio „stroj za hodanje“. Iako se je razvijao kroz godine u mnogim drugim zemljama, (npr. Irac John Boyd Dunlop je ugradio prve pneumatike na bicikl), ostaje činjenica da bicikl potječe iz Njemačke. Ova činjenica je važna jer je danas Njemačka zemlja koja ulaže najveća sredstva u razvoj ciklomobilnosti.  Nijemci su  najbrojniji cikloturisti, a njemački ADFC je postavio standarde za „bike friendly“ usluge.

BICIKL KAO PRIJEVOZNO SREDSTVO

Od svog nastanka pa do osamdesetih godina prošlog stoljeća, bicikl je bio tretiran, poput automobila i motocikla, isključivo kao prijevozno sredstvo s kojim su moguća i sportska natjecanja. Najmasovnija upotreba bicikla kao prijevoznog sredstva bila je i još je uvijek u mnogoljudnim zemljama dalekog istoka poput Kine i Indije. Od europskih zemalja takav status kroz povijest imaju Nizozemska i Danska, ravničarske zemlje pogodne za svakodnevnu uporabu bicikla kao prometnog sredstva. Masovna zastupljenost bicikla kao prijevoznog sredstva u drugim zemljama postupno je opadala s rastom standarda i dostupnošću vozila na motorni pogon.

VELIKI GRADOVI PREDVODNICI CIKLOMOBILNOSTI

Veliki gradovi u Njemačkoj i u Europi razvijaju sustave ciklomobilnosti za svoje stanovnike. Potiče se korištenje bicikla kao prijevoznog sredstva u svakodnevnoj upotrebi. Organizacija intermodalnog i multimodalnog prijevoza s biciklom kao osnovnim sredstvom prijevoza rezultira ogromnim povećanjem biciklista. Iz te se mase „regrutiraju“ različite ciljne skupine cikloturista. Još 2011. je u Njemačkoj bilo registrirano 70 milijuna bicikala. Tada je 80% domaćinstava imalo barem jedan bicikl. 25% domaćinstava ima čak tri i više bicikala. U deset godina broj bicikla se povećao za 10 milijuna. Veliki gradovi bilježe snažan rast korištenja bicikala u prometu : München 1996-6%, 2011.-17%, Frankfurt 1998.-6%, 2008.-14%, Rostock 1998.-9%, 2008.-20% Plan razvoja predviđa da će do 2020. promet biciklom preuzeti 15% ukupnog prometa. Za ruralna područja se predviđa rast sa sadašnjih 8 na 13% a za urbana s 11 na 16%.

RAZINE RAZVOJA KOMUNALNIH STANDARDA CIKLOMOBILNOSTI

European Cyclist Federation (ECF) dijeli razinu  ciklomobilnosti u općinama i gradovima u tri kategorije :

Starters, climbers i champions

Starters – općine koje su započele sa bazičnim pripremama za ciklomobilnost (imaju radne grupe, osobe zadužene za razvoj ciklomobilnosti, počele su razvijati biciklističke staze itd)

Climber– ove sredine već imaju razrađenu strategiju ciklomobilnosti. Postoje posebne radne grupe za razvoj ciklomobilnosti kao specijalizirane firme za izgradnju biciklističke infrastrukture)

Champion – imaju dobro razvijen modalni sustav prijevoza koji zauzima 25% ukupnog prometa. Ciklomobilnost u ovim sredinama uživa snažnu društvenu i institucionalnu podršku. Stalno se uči na primjerima najbolje prakse a u ciklomobilni razvoj se uključuju svi važni dijelovi društva, poput vjerskih zajednica, raznih  udruženja, školstva itd

ŠTO ČINI KOMUNALNI STANDARD CIKLOMOBILNOSTI ?

Osnovu komunalne infrastrukture čine od ostalog prometa izdvojene biciklističke i kombinirane, pješačko-biciklističke staze.

Servisne usluge za bicikliste čine:

-mobilna navigacija, rute planer

-leasing za bicikle

– automati za prodaju zračnica, samoposlužne servisne stanice , praonice bicikala, kompresori za pumpanje pneumatika…

-služba dostave bicikla i dijelova, posebna mjesta za čuvanje prtljage i stvari

-stanice za punjenje baterija pedeleca

-prevoženje bicikala transportnim sredstvima javnoga prijevoza

-sustav brze prijave oštećenja na biciklističkim stazama (preko aplikacije na mob. telefonu)

-sustavno označavanje biciklističkih staza i ruta, lako čitljivi, unificirani smjerokazi

-biciklistička parkirališta sa ostalim servisnim uslugama

VRSTE BICIKLIZMA I DEFINICIJA CIKLOTURIZMA

Biciklizam općenito svrstavamo u tri skupine:

  • Ciklomobilnost
  • Biciklistički sport
  • Cikloturizam

Pojam cikloturizma najbolje objašnjava sljedeća definicija : Kod cikloturizma bicikl je transportno sredstvo za doživljaj na destinaciji.

GLAVNE CILJNE SKUPINE CIKLOTURISTA

Glavne ciljne skupine cikloturista su turisti koji kao transportno sredstvo za doživljaj na destinaciji koriste ove tri vrste bicikla :

-MTB (brdski, offroad bicikl)

-Trekking / urban (udoban gradski i međugradski bicikl potpuno opremljen svom opremom)

– cestovni / trkaći (sportski, ultralaki bicikl namjenjen  brzoj vožnji isključivo po asfaltiranim cestama za promet motornih vozila i širokim biciklističkim stazama)

Prosječan MTB biciklist ima 33 godine i počinje aktivno voziti sa 24, cestovni biciklist ima prosječno 42 godine i počinje sa 29,  trekking biciklist ima prosječno 51 godinu i počinje sa 37. MTB i cestovni biciklist uglavnom putuju i voze bicikle u muškim skupinama koje prate žene na kraćim dionicama ili na pedelec biciklima. Trekking / urban biciklisti putuju i voze bicikle u društvo partnera / partnerice i djece. U segmentu MTB i Trekking / urban bicikala sve su prisutniji pedelec bicikli.

Ovo su polazne osnove za razumijevanje cikloturizma. Nakon toga kreće izrada strategije razvoja ciklomobilnosti a plan razvoja cikloturizma je zapravo jedan od operativnih planova izvedenih iz strategije razvoja ciklomobilnosti.

Autor: Nedo Pinezić, www.nedopinezic.com  / Naslovna fotografija: Pexels.com

Vijesti: