Škotska je poznata kao zemlja fascinantnih bajki, legendi i priča, ali i kao prvaci u storytellinga u turizmu

Once Upon A Time… „Priča se pripovijeda oko u oči, um u um i srce u srce“ – kaže stara škotska poslovica, a koja je i misao vodilja Škotskog...

Once Upon A Time

Priča se pripovijeda oko u oči, um u um i srce u srce“ – kaže stara škotska poslovica, a koja je i misao vodilja Škotskog Storytelling centra ( Scottish Storytelling Centre ).

Da, dobro ste pročitali. U Škotskoj imaju centar za pričanje priča. Storytelling je sklop vještina i obrazaca koji se mogu učiti i naučiti.

Priče su ključne za ljudski opstanak. One nose naše emocije, sjećanja i vrijednosti. Povezuju nas kao obitelji, zajednice i naciju, te nas prate od rođenja, tijekom cijelog života, a i kada napustimo ovaj svijet, i dalje o nama pričaju priče.

Škotska je “svjetski prvak” u pričanju priča, oni jako dobro znaju koliko nas priče povezuju, nadahnjuju i prate kroz cijeli život. Pogotovo u mračnoj i hladnoj Škotskoj gdje su ih priče upravo povezivale i činile “živim”, tako da su priče i samo pripovijedanje duboko ukorijene u način i kulturu življenja.

Prodaj mi priču, a ne proizvod – mantra je storytellinga, kako u turizmu, tako i svemu što nas okružuje. A tako i businessu i marketingu, gdje odavno veliki brendovi ne prodaju proizvode nego upravo priče, emocije i doživljaje. Snaga priča je u tome što ima sposobnost povezivanja s ljudima na emocionalnoj razini. I zato Coca Cola već odavno ne prodaje piće, Nike ne prodaje tenisice, a Harley Davidson ne prodaje motore.

Reklama za tenesice?

Storytelling nije samo namijenjen turizmu, nego se tu radi o sklopu vještina pričanja priča koje su univerzalne. Od uloge roditelja, u prodaji, edukaciji pa svakako i u turizmu. Jer upravo priče, emocije i doživljaji čine samu esenciju turizma. Čega se najviše sjećate sa svojeg zadnjeg putovanja?

Svijest i važnost pričanja priča u Škotskoj su također najbolje ukomponirali i u turizam, te upravo o storytellingu najviše možemo naučiti upravo od Škotske.

Tako kreće i novi turistički promotivni video Škotske – Why Scotladn need you!

Idemo u Škotsku? Mene su kupili hehe

Osim priče, ključno je znati i ispričati priču. I zato u Škotskoj pažljivo rade na edukaciji i promociji turističkih vodiča, interpretatora, naratora priča aka storytellers-a. Škotska je poznata kao zemlja fascinantnih bajki, legendi i priča i zato je kroz novi projekt Tour Guide Talks putem svojih vodiča i interpretatora Visit Scotland odlučila dati širi i dublji kontekst pričama koristeći moderne tehnologije i nove medijske alata.

Tour Guide Tales posljednja je digitalna inicijativa VisitScotland-a za povezivanje ljudi sa Škotskom i to kroz podcast, animirane priče i kratke video.

U svakoj epizodi, domaćin Grant Stott iznosi bogatu povijest koja se nalazi samo u Škotskoj, i to s gostima koji to najbolje znaju – turističkim vodičima ili interpretatora. Ovi rođeni pripovjedači prepričavaju svoja osobna iskustva i otkrivaju neke tajne priče koje se odnose na posebna mjesta u Škotskoj. Svaki podcast sadrži narativ vodiča koji dijele svoje stručno znanje o lokacijama ili lokalnoj atrakciji, a za sada je planirano objaviti deset podcastova, koji su dostupni na svim glavnim podcast platformama.

Dobrodošli u Tour Guide Tales, uzbudljivi novi podcast u kojem ćete čuti zadivljujuće priče Škotske od ljudi koji ih najbolje poznaju i pričaju- očaravajućih turističkih vodiča u zemlji. Pridružite se našem domaćinu Grantu Stottu kako biste čuli stručne vodiče i rođene pripovjedače koji će prepričavati svoje očaravajuće priče i osobna iskustva. U svakom podcastu turistički vodič iz različitih regija dijelit će svoje priče iznoseći nevjerojatno bogatu povijest koja se nalazi samo u Škotskoj od onih koji je znaju i ispričaju najbolje” ističe se u uvodu Tour Guides Tales kojem vodiči daju širi kontekst određenim pričama.

Koncept je jednostavan – dijeliti fascinantne, zabavne i ponekad neočekivane priče od najuzbudljivijih turističkih vodiča Škotske” ističe Eva Kwiecinska, starija direktorica marketinga VisitScotland te dodaje: “Za one koji možda ne mogu trenutno putovati, ovo je prilika je da uhvate mali dio Škotske od kuće. Nadamo se da će to potaknuti ljude da više istražuju našu zemlju, rezerviraju vodiča, kako bi otkrili sve priče Škotske

Kat Brogan, generalna direktorica Mercat Toursa, čiji su vodiči uključeni u podcast koji je duboko ušao u povijest Edinburga, rekla je: „Povijest se sastoji od priča, a priče nas vežu za našu prošlost, naše uspomene i jedni druge. Tkanje priča i uspostavljanje veza za posjetitelje i lokalno stanovništvo ono je što volimo raditi od 1985.. Pričanje priče nije samo vizualno; tradicionalni ljudski zanat dijeljenja priče obuhvaća mašte i okuplja ljude. Uzbuđeni smo što smo dio projekta koji slavi škotski turizam i kulturu. “ ističe Kat Brogan, direktorica agencije Mercat Toursa, čiji su vodiči uključeni u podcast.

Na web stranici naravno nalaze se stvarne lokacije i atrakcija iz priča, kao i druge atrakcije koje morate posjetiti.

Ovo je za sada, barem koliko je meni poznato, najbolji način i dokaz kako su priče bezvremenske, ali kako se alati i mediji pričanja priča mijenjaju. Dapače, Visit Škotska je prigrlila nove tehnologije, te osim podcasta koji je svakako novost, u desnom kutu je i logo FB Messengera, u kojoj turistima nude opciju direktne komunikacije.

Tu je i Portal AR tj. nova aplikacija Augmented Reality (AR) koja je rađena u suradnji s Google-om, a u kojoj iz Visit Scotland pozivaju “Step into Scotland“.

Portal AR omogućuje vam da doslovno zakoračite u Škotsku, gdje možete doživjeti zadivljujući niz videozapisa i slika od 360o. Bez obzira želite li živjeti, raditi, studirati, posjetiti ili investirati, proputovati svaki od naših portala i dobiti detaljni pregled onoga što možete očekivati!” ističe se u opisu aplikacije Portal AR. Više o aplikaciji Portal AR saznajte OVDJE

Priča o Škotskoj nema kraja, ona traje i traje…no ovi primjeri pokazuju put u kojem smjeru ide moderna komunikacija, promocija, brendiranje i važnosti pričanja priča u turizmu tj. turističkih destinacija.

Moć pričanja priča ili storytellinga najbolje je objašnjena kroz fenomenalna nastup Andrew Stantona iz Pixara ( Disney ) na TED-u, video koji sam pogledao već stotine puta i svaki put me oduševi. A koji naravno počinje upravo pričom. Uživajte

I za kraj, moja omiljena izreka, koja me prati cijeli moj život.

If you can dream it, you can make it” – Walt Disney. Hrvatska je zemlja potencijala, ali ne znamo tj. ne želimo iste pretvoriti u kvalitetne resurse. A imamo ono najvrjednije, autentične i istinite priče. Ne legende, nego prave priče.

Tu je važno naglasiti kako je velika razlika između sanjara i sanjara koji sanja otvorenim očima. Razlika je u želji i cilju. Želja je jedno, ali cilj – e to je nešto sasvim drugo. Jedno je samo sanjati, maštati, ali bez akcije, dok kada imamo cilj onda znamo i kako taj san ispuniti, koji su to koraci i preduvjeti da dođemo do cilja, ili se bar aktivno borimo da ga ispunimo i fokusirani smo ka cilju.

Naravno, put od točke A do točke B nikada nije jednostavan, te je pun krivina, rupa i raznih prepreka. Koja je formula uspjeha? Nema je, barem ne jedinstvene. Kako bi Saša Tenodi iz Surovih Strasti u emisiji Poduzetnički mindset, rekao: “Formula uspjeha je diferencijacija i konzistencija. Diferencijacija je zapravo sve, dok bi konzistencija značila da kada u nešto kreneš da samo nastaviš s tim obrascem do kraj života. Da li je to bio blog, podcast ili bilo što. Bitno je da postoji ta konzistencija. No opet, diferencijacija bez konzistencije ne znači ništa” ističe Tenodi.

Vrijeme je za reset i novi početak. Imamo odlične temelje, sve potencijale i predpozicije, imamo znanje, novaca, priče… samo moramo znati lijepo posložiti priču, upakirati je i prodati tj. ispričati. Priče nisu šlag na torti, priče su torta.

A kako smo i započeli s pričom, red je i da završimo s jednom pričom. Naravno iz Škotske ili pričom o najboljem viskiju na svijetu – o škotskom viskiju.

Ali ni to nije sve. Pogledajte kako su dodatno ispričali i prezentirali Škotsku kroz whisky na web stranici ( i da naravno kako imaju Scotland’s Whisky Map i posebne organizirane ture ).

Turizam se sastoji od emocija, doživljaja i priča. Pričajmo priče, naše autentične priče.

Naslovna fotografija: Lina Kivaka, Pexels.com

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN