Slaven Žabo, CA: Četiri preduvjeta su rješenje za produljenje turističke sezone

Intervju: Slaven Žabo, direktor komercijalnih poslova Croatia Airlines

Autor:  Goran Rihelj

27. svibnja 2023.

Najave i broj rezervacija govore kako nas čeka nova rekordna turistička sezona. 

Po rezultatima ostvarenim tijekom prva četiri mjeseca ove godine, podaci sustava eVisitor pokazuju kako je u navedenom razdoblju u našoj zemlji ostvareno preko 2 milijuna dolazaka i 5,9 milijuna noćenja. Navedeno u odnosu na isto razdoblje prošle godine predstavlja rast od 28 posto u dolascima i 17% u noćenjima, odnosno rast od 4% u noćenjima u odnosu na isto razdoblje rekordne 2019. godine.

Isto govore i drugi turistički podaci i istraživanja, od Booking-coma, Expedije, do broj rezervacija naših smještaja i agencija. Ljetna sezona u Hrvatskoj uvijek će biti dominanta i odlično popunjena, no kao što znamo, strateški izazov našeg turizma je produžiti turističku sezonu jer imamo izrazito veliku sezonalnost. Zanimljivo visoka sezonalnost je ista godinama, od 85% noćenja u ljetnim mjesecima od 2005. godine do danas.

Upravo o produžetku sezone, razgovarao sam sa Slavenom Žabom, direktorom komercijalnih poslova Croatia Airlinesa, kao i drugim temam, kao što su potencijal domaćih linija te drugim raznim inicijtivama i poslovnim planovima našeg nacionalnog avioprijevoznika.

Prema podacima IATA-e međunarodni zračni promet se vraća na razine prije pandemije, na 88,0% razine iz ožujka 2019. prema zadnjim podacima, što je jasan znak da se turističko tržište oporavlja stabilno. 

Također, i Croatia Airlines je krenula putem oporavka, što govore podaci za 2022. godinu kao i rast putničkih prihoda i broja putnika. Croatia Airlines tijekom turističke sezone planira povezivati Hrvatsku s ukupno 24 međunarodna odredišta, a zrakoplovi će pritom letjeti na 47 međunarodnih linija.

Ukupno je planirano više od 17.000 letova, a u ponudi će biti više od 1,820.000 sjedala.

Slaven Žabo, Croatia Airlines: Sinergija, definiran turistički proizvod i motiv dolaska te ciljana promocija su rješenje za produljenje turističke sezone

Slaven zabo 1
Slaven Žabo, direktor komercijalnih poslova Croatia Airlines

Nakon dvije godine utjecaja Covid pandemije potražnja za uslugama zračnog prijevoza raste, a Croatia Airlines je također krenula putem oporavka, što govore podaci za 2022. godinu kao i rast putničkih prihoda i broja putnika.

Od sredine 2022. godine diljem svijeta postupno su se počela ublažavati i ukidati ograničenja putovanja tako da poslovanje avioprijevoznika više nije bilo pod izrazitim utjecajem pandemije. U takvim tržišnim okolnostima Croatia Airlines ostvario je 151,1 milijuna kuna bolji neto rezultat u odnosu na 2021. godinu, a pritom je prevezeno 84 posto više putnika u odnosu na 2021., od čega je broj putnika na domaćim redovitim letovima bio veći za 53 posto, a u međunarodnom redovitom prometu za 96 posto u odnosu na 2021. godinu.

Ukupan nalet (iskazan brojem letova) povećan je za 41 posto, putnički faktor popunjenosti bio je veći za 12,2 postotnih bodova, a operativni prihodi bili su veći za 87 posto, što je rezultat rasta putničkih prihoda, koji su za više nego dva puta veći u odnosu na 2021. godinu. Treba naglasiti kako je stvarni financijski oporavak krenuo u trećem tromjesečju 2022., koje je bilo prvo pozitivno tromjesečje od početka krize izazvane pandemijom Covid-19, a nastavak ovakvih kretanja očekuje se i u 2023. godini.

Oporavak i vraćanje razine letova prije pandemije ne znači da su se pokrili gubici u tom periodu, a s druge strane na cijelu industriju znatno utjehu rast fiksnih troškova zbog posljedice pandemije i rata u Ukrajini, a putnici i dalje očekuju “jeftine” cijene karata. Čini se kao nemoguća misija i vrlo izazovan period za cijelu industriju? Pogotovo Croatia Airlines koji se ne može boriti s najnižom cijenom karata s globalnim low cost prijevoznicima?

Kako bi se zaposlenost i gospodarske aktivnosti koje podržava industrija zračnog prijevoza što prije vratile na razine od prije krize, vlade širom svijeta su donijele odluke o financijskoj pomoći i podršci zrakoplovnim kompanijama, što uključuje dokapitalizaciju, državna jamstva za kredite, dioničarske zajmove i slično.

Ovakav pristup pridonosi smanjenju negativnih učinaka krize COVID-19, zbog koje su aviokompanije izgubile oko 180 milijardi dolara u 2020. i 2021. godini. Unatoč smirivanju pandemije, avioprijevoznici su se lani suočili s rastućim troškovima, nedostatkom radne snage, štrajkovima, operativnim prekidima u mnogim ključnim čvorištima i rastućom gospodarskom neizvjesnošću, a istodobno i s povećanjem cijena mlaznoga goriva koje čini značajan udio u ukupnoj strukturi troškova, što je uzrokovalo dodatnu racionalizaciju poslovanja. 

Kad je riječ i usporedbi mrežnih i low cost prijevoznika, prije svega treba reći da putnici koji putuju mrežnim prijevoznicima višom cijenom karte plaćaju bolju uslugu, odnosno sveukupnu kvalitetu. Naša karta uključuje servis na zrakoplovu, prijevoz prtljage, besplatno korištenje check in šaltera, čekaonice poslovnog razreda, fleksibilnost karte jer je promjena rezervacije besplatna te postoji mogućnost refundiranja, loyalty programe i komplementarne usluge.

Mi letimo na glavne aerodrome, a osim toga, kao mrežni prijevoznik transfernim putnicima omogućujemo prijevoz od točke A preko točke B do krajnjeg odredišta (točka C), što niskobudžetni prijevoznici ne nude. Pritom nudimo cijenu do krajnjeg odredišta i izdajemo kartu te čekiramo prtljagu do krajnjeg odredišta, nudimo pomoć putnicima u transferima, a u slučaju gubitka veze za sljedeći let jamčimo putovanje do odredišta uz što manje problema.

Croatia Airlines tijekom turističke sezone igra veliku ulogu te izravno povezuje Hrvatsku s emitivnim tržištima. Kakav je raspored ove ljetne sezone (planirani letovi i povezivanje s međunarodnim letovima) i interes sa stranih tržišta prema Vašim podacima? 

U ljetnom redu letenja, sukladno aktualnoj tržišnoj potražnji, proširili smo mrežu međunarodnih odredišta i  intenzivirali letove na linijama u međunarodnom i domaćem prometu. Tijekom ovogodišnje turističke sezone planiramo povezivati Hrvatsku s 24 međunarodna odredišta, odnosno 25 europskih zračnih luka, a zrakoplovi će pritom letjeti na 47 međunarodnih linija. Ukupno je planirano više od 17.000 letova, a u ponudi će biti više od 1,820.000 sjedala, čime i ove godine pridonosimo kvaliteti hrvatskog turističkog proizvoda te unapređenju prometne infrastrukture Republike Hrvatske.

Uvođenjem četiri nove sezonske linije putnicima smo ponudili još veći izbor putovanja, riječ je o letovima  Split – Skoplje, Split – Oslo, Dubrovnik – Prag i Bol – München, a nakon tri godine obnovili smo i redovitu međunarodnu liniju Zagreb – Mostar. 

Nesumnjivo je da se civilni zračni promet nastavlja oporavljati te da postoji pojačano zanimanje za dolazak u Hrvatsku u odnosu na lanjsku godinu, no još uvijek nije moguće procijeniti hoće li se obujam zračnog prometa približiti pretkriznim razinama iz 2019. godine.

Screenshot 2022 10 04 at 13 3
Foto: Airbus A220

Ulaskom u schengenski režim, sada su otvorena nova “vrata” za danji rast prometa. Vidi li se to već u brojkama kroz veći interes s tržišta i više letova unutar EU?

Od 26. ožujka režim putovanja bez graničnih kontrola počeo vrijediti i u zračnom prometu između Hrvatske i država schengenskog područja. Sukladno tome, letovi Croatia Airlinesa postali su domaći letovi unutar Europe, što putnicima omogućuje brže i protočnije putovanje u Hrvatsku te iz Hrvatske u države potpisnice schengenskog sporazuma.

Putnici sada imaju još veću slobodu kretanja unutar Europe i nadamo se da će to dodatno pridonijeti njihovoj odluci da za svoja poslovna i privatna putovanja izaberu zračni prijevoz. Inače, naša ovogodišnja mreža letova pokriva 18 odredišta u prostoru Schengena, a granične kontrole i dalje će se primjenjivati za letove u/iz odredišta na području država izvan schengenskog područja, a to su Velika Britanija, Irska, Makedonija, Bosna i Hercegovina te Rumunjska.

Tijekom 2023. godine CA će doživjeti svojevrsni preporod s početkom nabave novih zrakoplova A220. To će sasvim sigurno dati novi zalet CA, od brenda i imidža kao i dodatne prilike u poslovanju? 

Provedba usvojene Post-Covid strategije Croatia Airlinesa nastavlja se i u 2023. godini, u  cilju što bolje prilagodbe budućim tržišnim uvjetima te osiguranja dugoročne održivosti poslovanja. Sukladno tome, početkom listopada 2022. godine donesena je odluka o početku procesa obnove flote, odnosno zamjeni postojećih zrakoplova novom unificiranom flotom. To će, uz veće zadovoljstvo putnika i zaposlenih, omogućiti i pojednostavljenje procesa i kvalitetnije praćenje operativne i financijske učinkovitosti kompanije, a pritom će Croatia Airlines postati ekološki prihvatljiviji zrakoplovni prijevoznik značajno smanjujući potrošnju goriva i emisiju CO2.

U siječnju ove godine sklopili smo dugoročne ugovore o zakupu (operativni leasing) za prvih šest zrakoplova tipa Airbus A220, riječ je o četiri zrakoplova A220-300 i dva zrakoplova A220-100, s tvrtkom Air Lease Corporation Clover kao zakupodavcem. U tijeku su intenzivne pripreme na svim kompanijskim razinama, kako bi potpuno spremni dočekali dolazak prvih zrakoplova u 2024. godini.

Croatia Airlines prepoznatljiv je brend već pune 34 godine, a obnova flote nesumnjivo će dodatno osnažiti prepoznatljivost hrvatskog nacionalnog prijevoznika u Europi i svijetu.

Vječito pitanje: Kako produžiti turističku sezonu? 

Inicijativa CA kroz b2b promociju u sinergiji dionika na destinaciji na emitnim tržištima je upravo jedan od odgovora.

Kao primjer, Croatia Airlines je u suradnji s TZ Istre, TZ Splitsko - dalmatinske županije i TZ Splita u Zürichu održala zajedničko predstavljanje švicarskim poslovnim (B2B) novinarima i turističkim agentima. A što se odmah pokazalo kao pun pogodak i prema izjava partnera, odmah je već urodilo i plodom.

Jedino tako kao cijela destinacija sa svim partnerima možemo napraviti iskorak i krenuti korak po korak do svetog grala - produženje sezone? To je jedini put da se postigne dugoročno uspjeh za sve u tom lancu. Naravno nema tu prečac, nego jedino dugoročnom strategijom. Znamo kako je veliki problem nedostatak zračna nepovezanost van ljetne sezone. U ovom slučaju, CA kao naš nacionalni avioprijevoznik je ključan partner.

Iako je bilo i do sada suradnji s destinacijama i privatnim sektorom, kako kod otvaranja novih linija i b2b sajmovima, no novi pristup b2b susretima s ključnim međunarodnim partnerima su podignuti na novi nivo. Po meni to je pravi put. 

Croatia airlines munchen osijek prvi let
Foto: Croatia Airlines

Kao što sam istaknuo suradnja i stavljanje resursa CA je neupitna, no sami ne mogu. Uzmimo kao primjer novu sezonska liniju Brač – München. Odlična prilika za cijeli otok Brač, linija je otvorena, Vi je promovirate preko svojih kanala no to ne može biti efikasno ako se i destinacija ne uključi u promociju.  

Ne možete sami probiti tržište bez destinacije. Dapače, oni bi trebali vuči priču, kao i na primjeru oko linije Split Zurich - bez zaokružene i strateške priče neće biti dugoročan uspjeh?

Sinergija, definiran turistički proizvod i motiv dolaska te ciljana promocija su rješenje za produljenje turističke sezone. Poznato je da smo u zimskom razdoblju u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom, županijskim i lokalnim turističkim zajednicama održali zajednička predstavljanja turističkim agentima i poslovnim novinarima diljem Europe, a bili smo prisutni i na najvažnijim europskim i hrvatskim turističkim sajmovima.

Predstavili smo zajednički produkt na najvažnijim emitivnim tržištima i tržištima na kojima smo ove godine uveli nove sezonske linije, i takav pristup pokazao se vrlo uspješnim. Neosporno je da je za kvalitetan iskorak potreban strateški pristup i uvjeren sam da ćemo već ove sezone svjedočiti pozitivnim učincima, odnosno povećanju broja gostiju koji će našim zrakoplovima doći u hrvatske destinacije, osobito one na obali.

Želim istaknuti i činjenicu kako smo ove godine, u cilju produljenja turističke sezone, sa mnogim sezonskim letovima počeli prije u odnosu na 2022. godinu te da je planirano da ih obavljamo dulje nego lani, što je naš izravan doprinos produljenju turističke sezone i razvoju turističkih kapaciteta Republike Hrvatske. 

Tu je i odličan projekt u suradnji s destinacijama kroz plasiranje Dalmatinske marende i Slavonskim zalogajom tj. Okusima Slavonije. Kakav su reakcije putnika, pogotovo međunarodnih, na ovakav pristup i nešto neočekivano? Svakako se radi o nečem totalno drugačijem u industriji?  A to otvara I novo tržište našim domaćim lokalnim proizvodima, kako direktno kroz nabavu tako i indirektno kroz promociju? Možemo li očekivati nastavak ili čak i nove suradnje s nekim regijama?

Reakcije su uistinu pozitivne, a osobito kod inozemnih putnika koji se u našim zrakoplovima prvi put susreću s hrvatskom gastronomijom. Drago nam je što su putnici u sklopu našeg projekta Okusi Hrvatske, koji se naslanja na promotivni projekt Croatia, Full of flavours (Hrvatska puna okusa), mogli uživati u dijelu gastronomije Slavonije i Baranje na svim međunarodnim i domaćim letovima Croatia Airlinesa u drugoj polovici prošle godine.

Posluživani su im posebno osmišljeni obroci s karakterističnim obilježjima slavonsko - baranjske kuhinje pod nazivom Slavonski zalogaj i to gastronomsko putovanje pridonijelo je još snažnijem predstavljanju gastroregije Slavonije i Baranje u inozemstvu i unutar Hrvatske, a istodobno je i dodatna promocija gastronomskih vrijednosti naše domovine i doprinos kvaliteti hrvatskoga turističkog proizvoda u cjelini.  

U međuvremenu su putnici imali prigodu upoznati i osjetiti zagrebački zalogaj, a trenutno se na našim letovima poslužuje dalmatinska marenda, nakon čega slijede okusi Primorja.

Ovim projektom potvrđujemo naša nastojanja da kontinuirano unapređujemo i obogaćujemo kvalitetu usluge i u zraku i na zemlji, te da putovanja zrakoplovima hrvatskoga nacionalnog avioprijevoznika budu što više ugodnija i zanimljivija. Ostajemo ustrajni u namjeri da se drugačijom uslugom i osebujnim pristupom istaknemo među drugim avioprijevoznicima, te da putnike i na taj način potaknemo na novi let zrakoplovom Croatia Airlinesa.

Dalmatinska marenda foto croatia airlines 1
Foto: CA

Više informacija saznajte na:

/// Dalmatinska marenda na letovima Croatia Airlinesa

/// Slavonski zalogaj u zrakoplovima Croatia Airlinesa

Domaće linije - model PSO 

Kako ste zadovoljni domaćim letovima? Na prvu izgleda kako smo dobro povezani, jer su sve glavne zračne luke u unutarnjem prometu pokrivene, no često u praksi raspored letova, pogotovo povratnih nije baš usklađen po potrebama domaćih putnika. Kako da bolje aktiviramo domaće letove? Raste li promet na domaćim linijama? Može li se i kako po vama bolje aktivirati domaći letovi?

Također moramo biti svjesni i činjenice kako se radi o malom HR tržištu pa je pitanje pokrivanje troškova još izazovnije. Treba li država više poticati kroz poticaje letove, kako bi cijena bila manja ili da bude više rotacija? Kako gledate na domaće letove i potencijal istih? 

Croatia Airlines kao nacionalni avioprijevoznik obavlja letove od općega javnog interesa na temelju ugovora s Vladom Republike Hrvatske, koji je sklopljen nakon obavljene procedure javnog natječaja. Model PSO, koji u prijevodu znači obveza javnog prijevoza, definiran je europskom regulativom i određuje sve parametre kao što su broj letova na pojedinim linijama, potrebna kvaliteta usluge, financijski uvjeti za obavljanje usluge od općega gospodarskog interesa i drugo. 

Domaće letove ponajprije treba promatrati u kontekstu njihove važnosti za cjelogodišnje prometno povezivanje hrvatskih regija, pri čemu se osigurava poslovanje ostalih dionika u hrvatskom civilnom zrakoplovstvu (zračne luke, dobavljači, itd), što je osobito važno u razdoblju niske sezone.

Mreža domaćih letova i tjedne frekvencije su prilagođeni određenim dijelovima sezone, pa tako tijekom ljetne sezone prometujemo između 8 hrvatskih zračnih luka  - Zagreba, Dubrovnika, Splita, Zadra, Pule, Osijeka, Rijeke i Bol na Braču. Mreža domaćih letova, kao i regionalnih međunarodnih letova, postavljena je tako da putnici po dolasku u ZL Zagrebi maju dobre konekcije na naše međunarodne linije prema najvažnijim europskim hubovima iz kojih mogu putovati u odredišta diljem svijeta.  

Imate odličnu inicijativu i želju za boljim povezivanjem Slavonije kroz zračnu luku Osijek. Kako bolje povezati cijelu Slavoniju i preusmjeriti turističke tokove prema istoj? 

Ključ svega je u sinergiji i u tom kontekstu treba naglasiti izvrsnu suradnju s Osječko – baranjskom županijom, Gradom Osijekom, TZ Osječko – baranjske županije, TZ grada Osijeka i Zračnom lukom Osijek. Zajednički smo pokrenuli izravne letove Osijek – München u zimu 2021. godine, a zahvaljujući izvrsnoj suradnji svih sudionika u ovom projektu, ostvarenim rezultatima te kvalitetnoj tržišnoj potražnji za letovima otvoren je prostor za unapređenje linije te je dogovoreno da linija postane cjelogodišnja.

Tako smo u početku svibnja 2022. počeli s cjelogodišnjim zračnim povezivanjem istoka Hrvatske sa svijetom, a putnicima su pritom na raspolaganju dva tjedna leta Osijek – Munchen, ponedjeljkom i petkom. Ovim zajedničkim projektom kreirana je nova i kvalitetna usluga, koja pruža izravnu zračnu povezanost istoka Hrvatske s inozemstvom, a putnicima na ovoj liniji pružaju se i mogućnosti priključnih letova iz Münchena u odredišta diljem svijeta. 

Isto vrijedi i za putnike koji iz privatnih ili poslovnih razloga žele doći u Slavoniju i nadam se da će u budućnosti, uz očekivani razvoj i dodatnu promociju gospodarskih i turističkih potencijala regije, doći do povećanog zanimanja za putovanja u našu prekrasnu Slavoniju.

Naš nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines mora biti ključan partner u cilju produženja turističke sezone. Prvo jer se radi o nacionalnom prijevozniku, a drugo sigurno kako se s CA sigurno može lakše dogovoriti sve poslovne procese kao i otvaranje novih linija, nego sa stranim avio kompanijama koji neće poletjeti ako avion nije popunjen i ne radi se o više linija.

Sve imamo, kao i odgovor na pitanje: Kako produžiti turističku sezonu?

Sinergija svih u destinaciji, od Grada i TZ-a, hotelijera, agencija i avio prijevoznika. Drugo je definiranje motiva dolaska i definirati turističke pakete. Kada to definiramo kao destinacija, onda krećemo na oglašavanje i komunikaciju motiva dolaska na ciljanim tržištima, a koje se vežu uz direktne avio linije.

To se zove strateški razvoj turizma. 

Autor:  Goran Rihelj

27. svibnja 2023.