U turizmu se ‘traži radnik više’, a plaće manje 20% od prosjeka. Rješenje?

Potražnja za turističkim i ugostiteljskim djelatnicima peti mjesec zaredom nadmašuje pretpandemijsku razinu. Prema podacima portala MojPosao, u prvih devet mjeseci je u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo objavljeno više od 10.000...

Potražnja za turističkim i ugostiteljskim djelatnicima peti mjesec zaredom nadmašuje pretpandemijsku razinu.

Prema podacima portala MojPosao, u prvih devet mjeseci je u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo objavljeno više od 10.000 oglasa za posao. Unatoč tome što time još uvijek nisu dosegnute brojke iz 2019., podaci govore kako se se već duže vrijeme u turizmu ‘traži radnik više’.

Najtraženija zanimanja u kategoriji ‘Turizam i ugostiteljstvo’ su: konobar/barmen, kuhar, pomoćni kuhar, pomoćni radnik u kuhinji, sobarica/spremačica te recepcionar.

Od ukupnog broja objavljenih poslova u kategoriji ‘Turizam i ugostiteljstvo’, 63% odnosilo se na priobalne županije. Najviše oglašenih radnih pozicija, osim za Zagreb i Zagrebačku županiju (30%), odnosilo se na Splitsko-dalmatinsku (16%), Istarsku (14%) te Primorsko-goransku županiju (12%). Slijede Zadarska s 8%, Šibensko-kninska sa 6% oglasa te Dubrovačko-neretvanska županija s 5% oglašenih radnih mjesta.

Kad je riječ o kvalifikacijama koje od potencijalnih kandidata traže poslodavci, u najvećem broju oglasa (60%) tražili su se radnici sa srednjom stručnom spremom, zatim kvalificirani radnici (44%), dok se u svega u 4% oglasa tražila visoka stručna sprema.  

Rad na određeno nudio se u 65% oglasa , što je na razini prošle godine, u 52 posto oglasa nudilo se stalno zaposlenje, dok se 32% natječaja odnosilo na honorarne, odnosno sezonske radnike.

Plaće u turizmu 20% niže od prosjeka

Poslovi u turizmu nalaze su među najslabije plaćenim zanimanjima, a zanimljivo prema podacima servisa MojaPlaća, plaće u turizmu su 20% niže od prosjeka.  Dakle, možemo zaključiti kako je velika potražnja, a plaće niže od prosjeka. Rješenje?

Najviše plaće u turizmu imaju šefovi kuhinje (10.624 kune), menadžeri ugostiteljstva (8.329 kuna) te pizza majstori (6.772). Prosječna plaća konobara, najtraženijeg zanimanja unutar kategorije, iznosi 5.144 kuna. Gledano prema županijama, najviše plaće u turizmu nalazimo u Dubrovačko-neretvanskoj (7.934) te Istarskoj županiji (7.049 kuna). 

Nedostatak radne snage u turizmu ozbiljan je problem za koji ne postoji jednokratno rješenje.

S druge strane, nedavno je FINA objavila rezultati poslovanja poduzetnika u djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane – presjek 2004.-2009.-2014.-2020. godina, a koji govore kako je prosječna mjesečna neto plaća u djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane u 2020. iznosila je 4.657 kuna.

Više nego zabrinjavajući podatak, bez obzira na pandemijsku godinu. Pitanje je kako s toliko niskim plaćama možemo očekivati podizanje kvalitete našeg turizma, kao i zadržavanje domaćeg kadra. Naravno, radi se o kompleksom i dubokom problemu, od prevelikog poreznih opterećenja, poreza, kratke sezone itd… no činjenica je jedna – imamo premale plaće u sektoru turizma, a sve se lomi na najvrjednijem resursu – ljudskom kapitalu tj. zaposlenima u sektoru turizma. Jednostavno neodrživo.

Uvoz strane radne snage može biti dobra dopuna, ali nikako ne i rješenje. Jednostvano moramo vratiti povjerenje u struku tj. strukovna zanimanja, poboljšati radne uvijete kao i plaće zaposlenima u turizmu. Ovako se cijela problematika lomi na zaposlenima u sektoru turizma. Opet.

U prilogu donosimo neka glasna razmišljanja na spomenutu temu:

/ / / Sanja Čižmar: Nedostatak radne snage postaje kritični faktor rizika za održivu budućnost hotelsko-turističke industrije u cijeloj Europi

/ / / Ugostiteljsko-turistička škola iz Osijeka educirala šest nastavnika na akademiji Le Cordon Bleu. Edukacijom nastavnika se direktno podiže kvaliteta radne snage u Hrvatskoj!

/ / / Dr.sc. Marinela Dropulić Ružić: Država “puna života” treba brinuti da ima djelatnike “pune života”

/ / / Nastavnici i mentori Ugostiteljsko-turističke škole u Osijeku završili usavršavanje na prestižnoj enološkoj akademiji iz Bordeauxa. Poslodavci, pratite?

/ / / Brend vašeg hotela su vaši zaposlenici


Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN