Uživo s ITB Nedo Pinezić „Praćenje trendova, edukacija i učenje vještina su imperativi opstanka na turističkom tržištu“

U Berlinu paralelno sa najvećom svjetskom turističkom burzom odvija se i najveći svjetski turistički kongres kojega u tri dana posjeti preko 20.000 sudionika. Sigurnost u destinaciji postaje glavni uvjet...

U Berlinu paralelno sa najvećom svjetskom turističkom burzom odvija se i najveći svjetski turistički kongres kojega u tri dana posjeti preko 20.000 sudionika.

Sigurnost u destinaciji postaje glavni uvjet turističkog putovanja
Prema upravo objavljenim rezultatima najrelevantnijeg globalnog istraživanja turističkih kretanja – „Global Tavel Monitora“ IPK konzultantske kuće, 40% svih ispitanika izjavilo je da bi sigurnosne prijetnje mogle promijeniti njihovu odluku o putovanju. 15% ispitanika je izjavilo da neće putovati u inozemstvo ili neće uopće putovati a 25% njih namjerava putovati u inozemstvo ali samo u sigurne destinacije. Hrvatska mora sve svoje snage angažirati na očuvanje percepcije sigurne i ljubazne destinacije.

2016. godina bi ujedno mogla biti prva godina u mjerenju turističkih kretanja u kojoj će biti zabilježeno više domaćih nego inozemnih turističkih putovanja. Kada ostaju doma Nijemci najviše putuju u Mecklenburg-Vorpommern i Bayern. Sve češće putuju i prema istočnim susjedima.

Baltik nije Balkan
Sugeriraju njemački novinari potaknuti negativnim reakcijama publike na zamjenu naziva Baltik sa Balkanom. Balkan je pojam za krvoproliće, ratnu zonu, nesigurno područje. Baltičke zemlje Litva, Letonija i Estonija godinama su se trudile objasniti da „Baltik nije Balkan“. Konačno 2015. godine Nijemci su sa čelne pozicije stranih gostiju „smijenili“ Ruse. Istočno more sa svojih 2.000 otoka, Riga, Talin privlače sve više Nijemaca na turna putovanja koja uključuju dvije ili sve tri zemlje. Nijemci otkrivaju istok pa ih sve više za svoje putovanje odabire zemlje poput Rumunjske, Slovačke, Bugarske ali Poljska je pravi hit. U 2015. godini Poljsku je posjetilo 6 milijuna Nijemaca sa ostvarenim rastom od 5,7 %.

Svaki treći turist u Poljskoj je Nijemac a omiljeni ciljevi putovanja su kupanje (obitelji), medicinski tretmani i kure (seniori) i wellness (parovi). Omiljene destinacije su Istočno more (Ostsee) i Masurija. Jedan od glavnih motiva putovanja u Poljsku su povoljne cijene smještaja i vansmještajnih usluga.

itb1

Foto: Nedo Pinezić

Švicarska bilježi pad sa njemačkog tržišta
Jaki je Franak 2015. godine snažno utjecao na smanjenje dolazaka njemačkih turista u Švicarsku, za čak 10,8% u dolascima i 12,3% u noćenjima. Kako njemačko tržište drži udio od 20% u inozemnim dolascima, ovaj su minus morali nadoknaditi plusevi iz čak 10 drugih emitivnih tržišta : Kine, Velike Britanije, SADa, Indije, Južne Koreje, Tajlanda, Turske, Australije i Brazila. Zahvaljujući pozitivnim kretanjima sa tih tržišta švicarski je turistički promet ostao na razini 2014. Ali da se Švicarci ne bi mogli tomo dugo veseliti pobrinulo se izvješće o svjetskim ekonomskim kretanjima.

Sve „miriše“ na novu-staru ekonomsku krizu
U Hrvatskoj zadnje vrijeme često spominjani Prof. Dr.Dr.h.c.mult. Hans-Werner Sinn je na ITB kongresu prezentirao kratki pregled svjetske ekonomske situacije prema istraživanjima IFO instituta baziranim na impresivnim istraživačkim timovima i zaista relevantnim izvorima informacija. Alarmna lampica na stolu svjetske ekonomije upalila se početkom ove godine kada se javno govori o kolapsu vrijednosti kineskih dionica. Objavljeni podaci govore o padu kineskog izvoza za 11% ali i o padu uvoza za 19% što izaziva sumnju u vjerodostojnost podataka jer bi takvo stanje značilo ekonomski kolaps. Trenutno zaustavljen pad mogao bi se nastaviti kroz slijedećih 6 mjeseci. Sve BRIC zemlje „su u nevolji“. Brazil je navodno dotaknuo dno, Rusija je teško pogođena padom vrijednosti energenata, Indija koja je bila pretekla Kinu, također pada.

U Eurozoni sve očitije podjele na Sjever – Jug
U Eurozoni očekivanja padaju. Najviše stope nezaposlenosti imaju Grčka (24,6%) Španjolska (20,4%), Portugal (12,2%), Italija (11,5%), Francuska (10,2%), Irska (8,6%). Hrvatska nije ovim pregledom obuhvaćena jer nije u Eurozoni, odnosno ne koristi Euro kao sredstvo plaćanja. Minus BDPa imaju Španjolska (-3,7%), Portugal (-6,2%), Italija (-8,8%). Razina proizvodnje u odnosu na prijelomnu 2008. u Španjolskoj je 75,7%, u Grčkoj 73,7%, u Italiji 76,1%, Francuskoj 84,7%, Portugalu 88,6%, u Irskoj 146,8 posto.

itb2

Foto: Nedo Pinezić

USA dolar dobar razlog za putovanje u Europu
USA ima dobre pokazatelje, nezaposlenost je na najnižoj razini u posljednjih 10 godina : 4,9%. Američki dolar ima realni paritet sa Eurom na razini 1,11, dakle Amerikancima već dugo nije bilo povoljnije putovanje u Europu.

Njemačka europski ekonomski lider
Njemačka stoji najbolje ali javlja se strah od „refleksnog kolapsa“. Ako kolabiraju važna izvozna tržišta, izvozno orijentirana njemačka ekonomija također će osjetiti taj problem. U Njemačkoj je situacija bolja zahvaljujući „povlačenju“ investicijskog kapitala u zemlju. Investira se u Njemačkoj i to najviše kroz građevinski sektor koji upošljava najširi sloj stanovništva i već „uvlači“ u posao i izbjeglice. 2015. Godina je u investicijama u građevinski sektor na razini 1994. Kada se je masovno investiralo u obnovu istočnog dijela zemlje. Njemačka ima stopu nezaposlenosti 4,3% , indeks proizvodnje je na 98,8 u odnosu na prijelomnu 2008. Godinu, sa rastom BDPa od 5,5%.

Cijene nekretnina rastu konstantno i porasle su u odnosu na „nultu“ kriznu godinu za 24%. No ovim se tempom rasta nekretnina stvara „balon“ koji bi kroz 5 godina mogao „puknuti“. Austrija je već u toj poziciji, tamo su cijene porasle za 45%, kao iu Francuskoj gdje se je država pobrinula „napumpati“ sektor.

Predviđanja turističkog inozemnog prometa u 2016.
Doživjela su korekciju za 1,5%. Globalno se planira rast turističkog prometa na razini od 3%. Azija će biti u padu, Japan također, USA će stagnirati, Kanadi se predviđa pad od 3%. Europa će kao emitivno tržište rasti za 2%.

Praćenje trendova, edukacija i učenje vještina – to su imperativi opstanka na turističkom tržištu. O tržišnim trendovima, utjecaju digitalne industrijske revolucije na turizam i ostalim zanimljivostima u idućem nastavku.

Iz Berlina s ITB sajma 

Nedo Pinezić

Foto: Nedo Pinezić

Vijesti: