Vučedolska Golubica mora biti u Vukovaru, a ne u Zagrebu!

Na inicijativu da se Vučedolska golubica vrati kući, u Vukovar, Arheološki muzej u Zagrebu odgovorio je negativno s „argumentom“ kako je Golubica postala simbol koji spaja Zagreb i Vukovar....

Na inicijativu da se Vučedolska golubica vrati kući, u Vukovar, Arheološki muzej u Zagrebu odgovorio je negativno s „argumentom“ kako je Golubica postala simbol koji spaja Zagreb i Vukovar. Zar je to argument?

“Golubica je prerasla lokalne, pa i regionalne okvire, postala je simbol koji spaja Zagreb i Vukovar, a nalazi se i na novčanici od 20 kuna” – ističe Sanjin Mihelić, ravnatelj arheološkog muzeja u Zagrebu za Večernji list, te dodaje kako je ovo pitanje kulturne politike koja se donosi na razini države, a uklapa se u svjetske trendove. “Golubica je u Zagrebu, to je konsenzus struke” – zaključuje Mihelić

Pitam se koje struke tj. da li se u odboru koju je donio ovu odluku nalaze i marketinški i turistički stručnjaci? Poštujem sve struke, pa tako i arheologe i kustose, no tražim i da oni poštuju druge.

Vučedolska golubica otkrivena je 1938. godine i od tada se nalazi u Arheološkom muzeju u Zagrebu, ponajprije jer grad Vukovar do sada nije imao uvjete za čuvanje ovog značajnog nacionalnog arheološkog blaga. No, od prošle godine u Vukovaru je otvoren Vučedolski muzej te su svi uvjeti stvoreni za povratak Vučedolske golubice kući, tamo gdje joj je i mjesto.

Zašto se svi originalni arheološki predmeti nalaze u Zagrebu, a ne u muzejima na lokalitetima gdje su i pronađeni? Argument da se tako radi i u svijetu nema nikakve logike. Neću sad ići u širinu na ovu temu, ali to što se tako radi u svijetu ne znači da je to pravilo i da je to najbolje.

Osobno smatram i zalažem se da svi arheološki originali budu izloženi na lokalitetima gdje su i pronađeni, a u Arheološkom muzeju u Zagrebu da budu replike. U Arheološkom muzeju u Zagrebu mogu ispričati početak priče, zagolicati maštu i uvesti turiste u priču kako bi ih motivirali da odu na lokalitet vidjeti original i dobiti punu autohtonu i vjerodostojnu priču.

golubica2

Kopija je uvijek kopija i suludo je imati muzej na lokalitetu i imati kopiju. Argument da nema novaca za izgradnju muzeja ili za uređenje prostora kako bi muzej imao potrebne uvjete za čuvanje je smiješan, to je nacionalni interes i novaca za to treba imati i ima ga. Novac kao faktor je samo jadna isprika i dokaz naše nesposobnosti i slabosti.

Zar je logično da Muzej krapinskih neanadertalaca ili Muzej Apoksiomenom imaju kopiju, a ne original? Možda da i pulsku Arenu preselimo u Arheološki muzej u Zagrebu?

To je “prilika” (trebala bi biti stvarnost) za razvoj kontinentalnog turizma, što više originalnih, drugačijih, autohtonih i vjerodostojnih muzeja to bolje, pogotovo kada pričamo o ovakvim povijesnim i arheološkim otkrićima. To je planski i strateški razvoj kontinentalnog turizma, ne po potrebi, nego logičan i jedini pravi razvoj turizma.

Kada se već g. Mihelić hvali kako to rade u svijetu neka onda pogleda kako promocijski i proaktivno rade veliki svjetski i europski muzeji, neka se po tome ravna. Pravi boom privatnih muzeja u gradu Zagrebu je pravi dokaz kako se sudionici na tržištu bore i rade što kvalitetnije kako bi privukli domaće i strane goste. I da, uspijevaju i to jako uspješno. No, ne bi stavljao u isti koš privatne i državne muzeje, jer državni muzeji imaju svoju neprocjenjivu vrijednost i značaj, ali da bi državni muzeji trebali biti na tržištu, raditi vikendom, biti proaktivni i fokusirati se da probaju biti samoodrživi to apsolutno. Imaju najbolje moguće uvjete za to jer ih financira država i nisu opterećeni financijama hladnog pogona.

Kopija je kopija i uvijek će biti kopija! Kopija nema vrijednost i nije autohtona. Kopija nema emocije, doživaj niti priču.

Vučedolskoj golubici je mjesto u Vukovaru.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN