U sklopu ovogodišnjeg Dana hrvatskog turizma ( DHT ) održana je panel rasprava na temu: Što je održivost u turizmu?, na kojem je jedan od panelista bio i Rudi Grula, direktor TZ Međimurske županije, čiji je narativ oko razvoja destinacije, a pogotovo oko održivog turizma, dao odličan praktični primjer kako se razvija destinacija.
O razvoju turizma u Međimurju sam puno puta pisao, no istaknuo bi samo neke od pozitivnih iskoraka koji su napravili spram drugih destinacija u hrvatskoj, čak i šire.
Definitivno najbolja domaća kampanja “Međimurje daje više” a koja je pametno iskoristila kupone za podizanje potrošnje u destinaciji. Umjesto klasičnih popusta, u Međimurju su se odlučili za drugačiji i po meni pametniji pristup – uz ostvareno noćenje ili ostvarenu potrošnju gost dobiva dodanu vrijednost kroz gratis sadržaje u obliku bonus kupona. Naime, za svakih potrošenih 250 kuna gosti su dobili kupon za jednu od više od 100 besplatnih usluga u Međimurju.
Inovativan koncept – Hop on, Hop off autobus ( HOHO ) ili Bus on the move je školski primjer strateškog razvoja turizma, a koji se po prvi puta u Hrvatskoj, čak i u Europi, uvodi za jednu cijelu destinaciju. Cilj je prometno uvezati ili povezati sve turističke atrakcije i time znatno podiči kvalitetu destinacijske ponude na jedan viši nivo.
Odličan primjer su i B2B radionice “Međimurje malo – Sjeverna vrata Hrvatske” gdje su iz Međimurja izašli van okvira svojih granica, ne čekajući da ih se netko sjeti - nego su se sami nametnuli, te proaktivno došli “na vrata” direktno do putničkih agenata i agencija u više gradova u Hrvatskoj.
U sklopu radionica predstavljano je 6 turističkih paketa kojima je glavni fokus priroda, aktivni odmor i gastro ponuda. Također, nakon road show-a organizirano je studijsko putovanje, gdje su agencije došle vidjeti uživo sve turističke proizvode i priče koje imamo u Međimurju. Uz to svakako treba naglasiti i kako Međimurska županija godinama subvencionira putničke agencije po svakom ostvarenom noćenju.
Ako negdje postoji sinergija javnog i privatnog u destinaciji, onda je to u Međimurju, a koja se reflektira rastom novih sadržaja, zajedničkim manifestacijama, ciljanim strateškim investicijama- od infrastrukture, razvoja turističkog proizvoda do novih atrakcija kao što je biciklistički vidikovac s pogledom na četiri države na Mađerkinom bregu.
Iako bi mogao nabrojati još puno pozitivnih primjera strateškog razvoja iz Međimurja, kao recimo posebno dizajnirane boce i čaše za autohtone vrstu vina iz Međimurja - pušipel, ili pionira u korištenju EU fondova, no ostavit ćemo nešto i za kasnije članke.
Kao potvrda kvalitete i dugogodišnjeg rada, svakako je vijest godine kako je Međimurju dodijeljena prestižna nagrada za održivost - Green Destinations i to za cijelu destinaciju, prva regija u Hrvatskoj, tek četvrta u Svijetu.
Za kraj, zanimljivo je i naglasiti kako sve što je u Strategiji održivog razvoja turizma definirano, Međimurje već to ima. Samo sve navedeno dokaz je kako Međimurje lider u našem turizmu i kako upravo oni postavljaju smjer u kojem se turizam mora razvijati.
No ipak Međimurje nije "zvijezda" našeg turizma. Iako bi to trebao biti mnogim parametrima. Time više jer se radi o kontinentalnoj destinaciji, a ne nekoj poznatoj morskoj destinaciji koja živi od turizma i koja ima apsolutno sve preduvjete - od broja turista, ljudskog i financijskog kapitala, povijesti i baštine, kulture i načina života, da bude lider i vuče cijeli sektor.
Zašto Međimurje nije "sexy"? Zašto Međimurju nije više u fokusu? Zašto Međimurje nije obavezna praksa za sve studente turističkog menadžmenata? Međimurje mora biti benchmarking našeg turizma po mnogim parametrima, a pogotovo u domeni održivog razvoja i turizma. Nažalost kao da ih se potiho " pristojno degradira" - oni su mali ili van turističkih tokova. Da se radi o nekoj destinaciji na moru, priča bi bila drugačija.
Možda nisu dovoljno "sexy"? Nekima očito i previše strše u pozitivnom okviru jer pokazuju kako se razvija turizam, što je moguće, kojim smjerom krenuti, koji je pravi put. Naravno i u Međimurju ima puno stvari na kojima još moraju proraditi, no kao struka i društvo trebamo slaviti i podržavati sve koji hrabro pokazuju put i guraju nas naprijed. Pogotovo "male" destinacije i one koje su na kontinentu koji nemaju niti približno iste resurse i predispozicije kao destinacije na moru.
I to sve pričamo o kontinentalnoj destinaciji, ne razvijenoj morskoj destinaciji koja desetljećima ima i živi od turizma. Iako ne želim niti radim razliku, no to su činjenice. Osobno od prvog dana portal HrTurizam potičem sve kvalitetne turističke priče, od kuda god dolaze.
U Međimurju se sve razvija planski, ciljano i strateški - i to sa jako malo resursa. No itekako uspješno. Najvažnije je što godinama već govorim, kako Međimurje ima snažne, ustvari najjače temelje u kontinentalnoj Hrvatskoj, čak jače i od mnogih morskih destinacija, za dugoročni razvoj turizma. Sve je to proces i ništa se ne može dogoditi preko noći.
No dok morske destinacije imaju "siguran" broj turista, zbog sunca i mora, na kontinent se ne može doći slučajno, nego sam ciljano. Osim ako nemamo neku izvanserijsku atrakciju tipa UNESCO i slično koja je sama po sebi magnet za turiste. Na kontinentu nikada nije ništa slučajno i radi se o totalnoj drugačijem turističkom proizvodu, razvoju turizma i pravilima.
Postavljam pitanje i zašto nemamo posebni odjel i strategiju samo za razvoj turizma na kontinentu? Ponavljam, radi se o totalnoj drugačijem razvoju turizma, ciljnoj skupini, motivima dolaska, komunikaciji, oglašavanju od turizma primarno baziranim na suncu i moru kao glavnom motivu dolaska. Ne možemo promovirati i razvijati sve pod jednom kapom.
Prije nastavka ovog članak, svakako bi još jednom naglasio kako upravo sustav turističkih zajednica moramo ojačati i transformirati, jer one su ključne za strateški razvoj destinacije. I zato su menadžeri naših turističkih destinacija, iako to nisu po funkciji no po vokaciji bi treba biti, su ključni za razvoj destinacije, jer oni stvaraju, razvijaju, povezuju, promoviraju i brendiraju destinaciju kao javni sektor tj. u suradnji s privatnim sektorom stvaraju turistički mozaik da bude potpun. Netko se mora baviti razvojem, a to su turističke zajednice koje bi trebale biti u formi DMMO-a.
Vratimo se na Rudija Grulu, direktora Turističke zajednice Međimurske županije.
Rudi Grula: Održivi turizam je put, ne trenutak. To je revolucija.
Na uvodno pitanje što je ustvari održivost u turizmu, Grula je naglasio kako ima puno dobrih stvari zbog kojih treba krenuti prema održivosti.
"To je put - ne trenutak niti revolucija. To je evolucija." naglasio je Grula u uvodnom obraćanju i dodao kako je održivost "sexy".
"Dobiti certifikat ne znači da ste idealni, nego da ste provodili određene procedure kao i u svakom certificiranju. Provodili ste ovaj ISO, onaj ISO, i druge certifikacije - sve je to, budimo iskreni, birokracija u kojoj morate dokazati da provodite te procedure. A što to provodimo? Stvarne stvari morate dokazati i morate ih imati ako ste realno održivi. Morate planirati, a ako planirate, onda to morate raditi na demokratski način, poštujući određene procedure. Nakon planiranja morate i dalje puno razgovarati, puno nagovarati - lagano, ne otići predaleko, svjedočiti svojim primjerom i provoditi zakone. Dakle, provoditi pravnu državu." istaknuo je Grula naglasivši kako je svjestan drugačijih kompleksnosti i izazova razvoja turizma s pozicije kontinentalnog turizma i drugačijeg razvoja turizma na Jadranu.