Zašto mnoge europske aviokompanije propadaju?

Prilično velik broj europskih aviokompanija u posljednjih se nekoliko tjedana znatno smanjio zbog financijskih napora brojnih malih avioprijevoznika, prenosi Skift. Od početka rujna kompanije Aigle Azur, XL Airways, Adria...

Prilično velik broj europskih aviokompanija u posljednjih se nekoliko tjedana znatno smanjio zbog financijskih napora brojnih malih avioprijevoznika, prenosi Skift.

Od početka rujna kompanije Aigle Azur, XL Airways, Adria Airways i Thomas Cook ili su prestale poslovati ili su obustavile letove što je najbolji pokazatelj kako su se pogoršali tržišni uvjeti diljem cijelog kontinenta.

Francuski Aigle Azur zaključio je svoje poslovanje nakon duge borbe s pronalaskom novog kupca. Prijevoznik, koji se specijalizirao za rute između Francuske i Alžira, početkom je rujna podnio zahtjev za bankrot.

Drugi prijevoznik, XL Airways, objavio je u ponedjeljak 30. rujna kako obustavlja poslovanje do 3. listopada „zbog financijskih poteškoća“.

Bizarno, francuski ministar financija Bruno Le Maire zaključio je kako je financijska pomoć, koju je niskobudžetni prijevoznik Norwegian dobio od države, zapravo kriva za slom kompanije. Iz kompanije demantiraju da su ikada dobili sredstva od vlade. Norwegian se još nije oporavio te su iz kompanije u rujnu od obveznika zatražili još vremena kako bi isplatili dug od 380 milijuna dolara.

Slovenska Adria Airways smanjila je broj svojih letova u nadi da će pronaći nove investitore, no i oni su morali pokrenuti stečajni postupak. Aviokompanija je u vlasništvu njemačke tvrtke 4K Invest.

Od početka tisućljeća najveće aviokompanije postepeno su se transformirale u veće zrakoplovne grupe s više brendova.

Djelomično zahvaljujući Europskoj uniji i njenom programu liberalizacije zrakoplovnih prijevoznika, IAG, Lufthansa i Air France-KLM natječu se diljem kontinenta s niskobudžetnim prijevoznicima poput Ryanaira i EasyJet-a.

U 2018. godini sedam najvećih europskih zrakoplovnih kompanija činilo je 55 posto tržišta, dok je u Sjevernoj Americi ta brojka iznosila 82 posto.

Međutim, to se polako, ali sigurno, mijenja i iako postoje pojedinačni uzroci problema svake aviokompanije – na primjer, dug grupe Thomas Cook – postoje i drugi, općenitiji faktori.

Mislim da se veliki dio onoga što vidimo odnosi na povjerenje ulagača. Rani neuspjeh kompanije Flybe u prvoj polovici godine, nedavni kolaps Thomas Cooka, konstantna buka oko Norwegiana, neuspjesi South African Airwaysa na području Europe, svi ti čimbenici čine tržište nemirnim“, izjavio je John Grant, partner u firmi Midas Aviation. „Postoji puno faktora koji stvaraju tu nervozu – tržišna nesigurnost zbog Brexita, jačanje američkog dolara i troškovi operacija u odnosu na prihode, između ostalog.

Europsko gospodarstvo zabrinuto je zbog najrecentnijih podataka o stopi rasta BDP-a koji pokazuju padove u Njemačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu, kao i stagnacije u Italiji.

Europske se aviokompanije trenutno suočavaju s velikim izazovima kako se zima približava“, izjavio je Jay Shabat, viši analitičar portala Skift Airline Weekly. „Jedan izazov je jačanje dolara koji povećava troškove, a drugi je slabljenje europskog gospodarstva, što smanjuje prihode. Za aviokompanije sa slabijim bilancama ovi izazovi su fatalni.

Izvor / foto: Skift; Pixabay

Vijesti: