Održivo zrakoplovno gorivo za čišći zračni promet

Iako je zrakoplov sve popularnije prijevozno sredstvo, svima je poznat negativan utjecaj zračnog prometa na okoliš. Emisije štetnih plinova uvelike pridonose efektu staklenika, a u predpandemijsko vrijeme komercijalno zrakoplovstvo...

Iako je zrakoplov sve popularnije prijevozno sredstvo, svima je poznat negativan utjecaj zračnog prometa na okoliš. Emisije štetnih plinova uvelike pridonose efektu staklenika, a u predpandemijsko vrijeme komercijalno zrakoplovstvo bilo je odgovorno za oko 2,5% globalnih emisija ugljičnog dioksida. Kako bi dekarbonizirali zračni prijevoz snage su udružili Air France-KLM, Total, Groupe ADP i Airbus, a rezultat je prvi prekooceanski let pogonjen održivim zrakoplovnim gorivom (Sustainable Aviation Fuel – SAF) proizvedenim u Francuskoj.

Prvi zrakoplov kompanije Air France poletio je iz zračne luke Paris-Charles de Gaulle za Montreal s rezervoarima napunjenima održivim zrakoplovnim gorivom (SAF). Biogorivo korišteno za ovaj let napravljeno je od otpada i ostataka dobivenih iz kružne ekonomije, odnosno od korištenog ulja za kuhanje.

Za ugradnju biogoriva nisu potrebne nikakve promjene na infrastrukturi za skladištenje i distribuciju, zrakoplovima ili motorima. Njihovo postupno uvođenje u svijetu trebalo bi značajno smanjiti emisije CO2 iz zračnog prijevoza, u skladu s ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda.

Ovaj prvi stopostotni francuski SAF dobio je ISCC-EU certifikat od Međunarodnog sustava za održivost i certificiranje ugljika, neovisne organizacije koja jamči održivost. Smjesa od 16% na ovom letu izbjegla je emisiju 20 tona CO2. Francusko zakonodavstvo poziva zrakoplove da koriste najmanje 1% SAF-a do 2022. za sve letove koji potječu iz Francuske, uoči europske ambicije koja se planira postupno povećati na 2% do 2025. i 5% do 2030., kao dio Europskog zelenog sporazuma.

Airbus A350 korišten za let troši 25% manje goriva od svog prethodnika. Štoviše, prvi 100% potpuno električni kamion za punjenje gorivom, razvijen u Francuskoj s Totalnom stručnošću, servisirao je zrakoplov, a sva oprema za zemaljsku potporu koju koristi Air France bila je u potpunosti električna.

Air France-KLM pionir je u ispitivanju održivih zrakoplovnih goriva. KLM je prvi put letio SAF-om 2009. godine. Od tada je Grupa umnožila broj inovativnih programa.

Na primjer, između 2014. i 2016. godine AIR France je izveo 78 letova pogonjenih s 10% mješavinom SAF-a u suradnji s pridruženom tvrtkom Total. Ova ispitivanja pokazala su kako uporaba SAF-a nije imala utjecaja na pouzdanost zrakoplovnih operacija.

Air France-KLM namjerava ojačati svoje vodstvo u upotrebi SAF-a u godinama koje dolaze, a usporedno će pridonijeti istraživanju budućih generacija zrakoplova. Airbus je također instalirao SAF stanice za punjenje goriva u svojim industrijskim pogonima kako bi se mogao koristiti u proizvodnim operacijama, kao i za isporuku zrakoplova. Te instalacije pridonose Airbusovoj ambiciji da dekarbonizira sve svoje industrijske operacije.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN