Ako nam je stalo do kvalitetnog razvoja, onda nam primjer iz Hvara mora biti putokaz

Mora nam biti stalo do narativa koji se priča o destinaciji prema gostima. To je samo jedna kockica u mozaiku strateškog, planskog i kvalitetnog razvoja

Autor:  Goran Rihelj

18. svibnja 2023.

S nazivom "Upoznaj Hvar" prošli vikend Turistička zajednica Grada Hvara (TZG Hvar) organizirala je besplatni razgled grada tj. turističku turu s licenciranim vodičima za sezonske radnike koji rade tijekom turističke sezone na Hvaru tj. koji su svoj  "privremeni dom" pronašli na Hvaru. 

Iako su do sada neke turističke zajednice organizirale turističke ture za lokalno stanovništvo i iznajmljivače, ovo je (barem meni  nije poznato) po prvi puta da je jedna turistička zajednica organizirala turističku turu ciljano za sezonske radnike.

Domaćini, lokalno stanovništvo kao i sezonski radnici su u direktnom kontaktu s gostima i moraju znati ključne informacije o destinaciji. Moraju znati gdje su, povijest i kulturno naslijeđe, pogotovo na Hvaru gdje je kulturni turizam jedan od glavnih identiteta te što preporučiti gostima u destinaciji. 

Ne zaboravimo kako su oni u direktnom kontaktu s gostima

Mi kao lokalno stanovništvo i domaćini smo najbolji ambasadori naše destinacije, mi smo naratori priče. Ako mi sami ne poštujemo sami sebe, kako će nas onda poštivati i drugi?

Moramo biti ponosni na našu povijest, identitet, način i kulturu življenja. A kako i sama definicija govori: turisti su privremeni gosti u našem domu. 

Sve kreće od lokalne zajednice. Nas samih. Kako mi komuniciramo i ponašamo se, tako će se i gosti uklopiti u naš način i kulturu življenja. Kao i na primjeru obitelji. Ako otac u šetnji baci smeće na pod i dijete će to isto raditi. Samo okrenite priču i razmislite o svojim putovanjima u neku drugu državu. Što ste istraživali prije puta? Koji su vam bili motivi za putovanje? Kako ste se ponašali u destinaciji? Što se pitali vodiče, domaćine i lokalno stanovništvo?

Img 3381

Kultura je i mora biti održiva, jer kultura je naš identitet. No samo ako je mi sami poštujemo i živimo. Zato ljudi i putuju, da upoznaju novi način i kulturu življenja. Budimo to što jesmo - Istrijani, Dalmatinci, Slavonci, Međimurci, Zagorci, Ličani… Hrvati.

To je priča koju moramo ispričati i to treba biti naš glavni turistički proizvod. Na kraju svega sve to moramo lijepo upakirati i početi pričati naše autohtone i vjerodostojne priče. Zamislite ako sada vi i ja, ili kao grupa od 20 ljudi, putuje u Francusku gdje nas domaćin na jednom stolu dočeka s francuskim, a na drugom stolu sa hrvatskim vinima. Koje vino ćete degustirati? Francusko ili naše? 

Naravno, degustirat ćete vino iz francuske vinske regije. Zato i putujete. A zašto mi onda figurativno stalno Francuzima prodajemo francuska vina? 

I zato je ovaj potez TZG Hvara iznimno važan i pokazuje smjer koji bi trebale slijediti sve destinacije u Hrvatskoj.

Dapače, trebao bi biti obavezan tečaj / tura za sve strane radnike (domaće također koji nisu s Hvara). Obavezan. Ne u formi online tečaja, nego upravo u obliku kakav je bio na Haru. Uživo turistička tura s turističkim vodičem. Ako nam je baš jako stalno do kvalitete, može se nakon toga i polagati ispit o bazičnim i općim informacijama o destinaciji, kako bi osigurali da se na turi aktivno sluša. 

Ja radim tek sedam dana ili nisam odavdje pa ne znam. 

To je čest odgovor osoblja u hotelima u nazad više godina. Ne daj bože pitati za kušanje lokalnog vina - da vino nije samo crno i bijelo, nego s lokalnog terena. Nije kriv radnik, nego poslodavac -  hotelska kuća ili vlasnik agencije i ugostiteljskog objekta. 

Nažalost u domeni strateškog problema s radnom snagom u sektoru turizma, odavno se ne radi više o izazovu, gleda se samo broj ili ispunjavanje kvote. To je imperativ, a kvaliteta i kriteriji nisu važni. Samo da radnik ima zube - postaje glavni kriterij ili puko ispunjenje kvote. A kvaliteta je manje važna kao i vrijednost za novac. Tržište nas, još uvijek, ne kažnjava i to je najveća prepreka kvalitetnom i održivom razvoju. 

Ako nam je naravno stalo do održivog i strateškog razvoja turizma u kojeg se "kunemo", onda nam mora biti stalno i do kvalitetne izvedbe. Pa tako i da naša prva crta obrane tj. radnici koji su u direktnom kontaktu s gostima znaju gdje su, bazični kontekst o destinaciji i da znaju preporučiti gostima bazične sadržaje i informacije.

Također, važno je spomenuti kako je u pozivu TZG Hvara u obliku plakata, komunikacija o turističkoj turi za sezonske radnike, napravljena na hrvatskom i na engleskom jeziku. 

Iskreno se nadam kako će turističke ture "Upoznaj destinaciju X " za strane radnike biti standardne u svakoj destinaciji prije početka turističke sezone i kako će svaki radnik proći bazičnu edukaciju o destinaciji. Ne zaboravimo oni su u direktnom kontaktu s gostima svaki dan. Iznimno je važno da imaju prave i korisne informacije o destinaciji.

Ako želimo održivi i kvalitetni turizam, svi moraju slijediti pozitivan primjer iz Hvara. Hvala Hvaru što im je stalo. 

Foto: HrTurizam.hr

Autor:  Goran Rihelj

18. svibnja 2023.