Aleksandra Kuratko Pani: Vrijeme je za redefiniranje važnih pitanja koja utječu na seoski turizam

Seoski, ruralni, kontinentalni turizam – kako god ga nazvali, predugo je bio zanemarivan i van fokusa svih turističkih institucija. Problema i izazova je na pretek, no vrijeme je da...

Seoski, ruralni, kontinentalni turizam – kako god ga nazvali, predugo je bio zanemarivan i van fokusa svih turističkih institucija. Problema i izazova je na pretek, no vrijeme je da se napokon strateški i ciljano počnemo baviti razvojem istog.

Kada, ako ne sada?

Došlo je pravo vrijeme za dugoročno redefiniranje važnih pitanja koja utječu na turizam općenito, s posebnim naglaskom na seoski turizam, ističe Aleksandra Kuratko Pani, voditeljica Udruge ruralnog turizma Hrvatske te dodaje kako se radi o posebnom obliku turizma kojim se bavi oko 1.000 poljoprivrednih gospodarstava u Hrvatskoj.

On nažalost nije definiran ni u jednom pravnom aktu pa je prvi korak kojega bi trebali učiniti njegovo definiranje u Zakonu o pružanju turističkih usluga. Nadalje, s obzirom da je u tijeku izrada nove nacionalne turističke strategije, kontinentalni i primorski turizam je potrebno odvojeno tretirati u smislu ciljeva i aktivnosti jer se radi o dva vrlo različita turistička područja. Putem Ministarstva poljoprivrede potrebno je olakšati plasman vlastitih domaćih proizvoda za turističke potrebe na ovim poljoprivrednim gospodarstvima jer je postojeći pravni okvir prekompliciran i neprilagođen i uzrokuje nekonkurentnost domaćih proizvoda u odnosu na uvozne

Iz Udruge ruralnog turizma Hrvatske poslali su mjere koje za cilj imaju omogućavanje i olakšavanje poslovanja objektima seoskog turizma u uvjetima izvanredne situacije izazvane pandemijom Covid-19, a koji i inače ima nezavidnu situaciju.

Mjere su bazirane na trajanju od godine dana od dana donošenja odluke o otvaranju objekta, a s obzirom da većina mjera zahtjeva zakonodavne izmjene iz Udruge ruralnog turizma Hrvatske predlažu njihovo hitno usvajanje u cilju pokretanja poslovanja i očuvanja radnih mjesta.

U financijskom smislu zalažemo se za dugoročno smanjenje PDV-a na sve ugostiteljske i turističke usluge na 10%, te ukidanje PDV-a na prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda i prerađevina koje se proizvode i plasiraju u vlastitoj turističkoj ponudi na gospodarstvu porijekla, kao što je primjerice slučaj u Austriji. U cilju oporavka u sljedećih godinu dana, zalažemo se za pokrivanje troškova plaća i doprinosa za radnike u iznosu od 50%, i smanjenje HOK i HGK članarina i turističke pristojbe za 50%” naglašava Kuratko Pani.

Međutim, najvažnije su promotivne aktivnosti kojima bi se kontinentalni turizam otvorio i pozicionirao domaćim gostima. Upravo je sada prilika za kontinentalani i ruralni turizam, jer upravo će fokus i potražnja biti za takvim sadržajem, smještajem, odlaskom u prirodu, aktivnim odmorom kao i vikend putovanja.

Nacionalna promotivna kampanja usmjerena na domaće tržište trebala bi popularizirati dolaske na selo, promovirati boravak u prirodi, konzumaciju domaćih, zdravih proizvoda, upoznavanje s kulturnom i prirodnom baštinom, i općenito neotkrivena područja Hrvatske kakvih je mnogo. Bez službene promocije hrvatskih destinacija sve će mjere biti uzaludne jer nama na selu prvenstveno treba hrvatski gost. Nadamo se da je konačno došlo vrijeme za jednu takvu kampanju.”

Mere za razvoj ruralnog turizma / Udruga ruralnog turizma Hrvatske

1. Financijske mjere 

  1. Dugoročno smanjenje PDV-a na sve ugostiteljske i turističke usluge na 10% 
  2. Ukidanje PDV-a na prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda i prerađevina koje se proizvode i plasiraju u vlastitoj turističkoj ponudi na gospodarstvu porijekla
  3. Pokrivanje troškova plaće radnika i doprinosa  iznosu od 50%
  4. Ukidanje  obaveze plaćanja HOK i HGK članarina 
  5. Smanjenje boravišne  pristojbe  za 50% 

2. Normativne mjere 

  1. Definiranje seoskog turizma i njegovih odrednica  u posebnom zakonu o seoskom turizmu  izrađenom od strane Ministarstva turizma, Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva financija  i Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja uz prateće podzakonske akte, u suradnji sa strukovnim udrugama 
  2. Izrada posebnog pravilnika o pružanju ugostiteljskih i turističkih usluga na poljoprivrednim gospodarstvima 
  3. Razdvajanje kontinentalnog i primorskog turizma u novoj strategiji razvoja turizma Republike Hrvatske (ciljevi, aktivnosti i dr.)
  4. Određivanje specijaliziranih  djelatnika zaduženih za seoski turizam u Ministarstvu turizma i Ministarstvu poljoprivrede i/ili osnivanje zajedničkog ureda za seoski turizam u cilju pružanja stručne pomoći i razvoja seoskog turizma 

3. Promotivne mjere 

  1. Provođenje nacionalne promotivne kampanje od strane Hrvatske turističke zajednice  u cilju popularizacije dolaska na selo domaćih gostiju, promocije boravka u prirodi, konzumacije domaćih proizvoda, upoznavanja s kulturnom i prirodnom baštinom, i općenito upoznavanje neotkrivenih područja Hrvatske. 

Foto: Idemo na selo FB

Povezane vijesti: