Hazen Audel: U Međimurju još uvijek postoji snažan kulturni identitet, nema komercijalizacije ni globalnih lanaca

Međimurje je podsjetnik na ono što turizam treba biti.

Autor:  HrTurizam.hr

28. svibnja 2025.

Međimurje, smješteno na sjeveru Hrvatske, sve se više ističe kao primjer održivog turizma i očuvanja kulturne baštine.

Ova regija privukla je pažnju i međunarodnih putopisaca poput Bena Foglea i Hazena Audela, koji su tijekom svojih posjeta izrazili divljenje prema njezinoj autentičnosti i predanosti očuvanju tradicije.

Ben Fogle, britanski TV voditelj i pustolov, posjetio je Međimurje i bio impresioniran razinom očuvane bioraznolikosti rijeka Mure i Drave, nazivajući regiju "europskom Amazonom". Također je pohvalio očuvanje nematerijalne baštine, poput Međimurske popevke, te gastronomsku ponudu regije. Fogle je istaknuo da je Međimurje s pravom certificirano kao Green Destination .

Slično tome, Hazen Audel, svjetski poznati televizijski voditelj, biolog i pustolov koji je poznat po serijalima Primal Survivor i Survive the Tribe, boravio je u Međimurju i izrazio oduševljenje kulturnim identitetom regije. Tijekom boravka Audel održao je i predavanje te dao izjavu za medije u kojoj nije skrivao oduševljenje ovim dijelom Hrvatske – ljudima, krajolikom i kulturnom raznolikošću.

Njegov posjet dio je većeg projekta razvoja inkluzivnog i održivog turizma koji provodi Turistička zajednica Međimurske županije.

Audel je široj publici poznat po serijalima Primal Survivor i Survive the Tribe, u kojima putuje kroz najekstremnije dijelove svijeta, učeći drevne vještine preživljavanja od domorodačkih zajednica. No, kako je rekao, rijetko gdje se osjećao toliko dobrodošlo i inspirirano kao u Međimurju.

“Međimurje me iznenadilo, nisam zamišljao ovakav krajolik. Ovdje ljudi još žive u skladu sa svojom tradicijom i znaju cijeniti prirodno bogatstvo. Naučio sam mnogo o uzgoju hrane, vina, o svakodnevnom životu koji je utemeljen na znanju i poštovanju prema prirodi”, kazao je Audel, prenosi portal eMeđimurje

Posebno je naglasio kako ga osobito veseli što Međimurje nije podleglo masovnom turizmu. “Ovdje još uvijek postoji snažan kulturni identitet, nema komercijalizacije ni globalnih lanaca. Ljudi ovdje ulažu u zajednicu, žive jednostavno, ali kvalitetno. Važna im je povezanost s drugima, a ne gradnja impresivnih vila kako bi zadivili susjede. To je suprotno onome što danas sve više viđamo u Americi. Ovdje sam pronašao nešto što je bolje nego u SAD-u. Nadam se da će svaka osoba koja dođe ovdje doživjeti isto. Volio bih se vratiti i snimiti recimo video o preživljavanju na otoku na Dravi kod Preloga. A možda i naučiti nešto od Međimuraca – skromnih, vrijednih ljudi koji žive punim plućima”, rekao je.

Najveće iznenađenje za njega bila je vinska kultura, a Audel ističe kako je posjeti Međimurju bilo pravo europsko iskustvo: "Europa nije samo Pariz ili Italija, Europa je i Međimurje”, poručio je.

Rudi Grula, direktor Turističke zajednice Međimurske županije, pojasnio je da je Hazenov posjet dio međunarodnog projekta Space for All, koji se provodi kroz programe Interreg Danube i Interreg Central Europe.

“Cilj je potaknuti inkluzivni turizam, dostupan svima – osobama s invaliditetom, starijima, obiteljima s malom djecom… Uspješno uklanjamo arhitektonske i druge barijere, ali želimo i senzibilizirati javnost. Hazen nam je tu bio idealan partner – njegova publika su ljudi koji cijene prirodu, kulturu i održivost, upravo ono što Međimurje nudi”, rekao je Grula.

/// Ben Fogle: Međimurje s pravom nosi oznaku Green Destination

Dodaje kako je tijekom Hazenovog boravka snimljen veliki broj promotivnih materijala koji će biti dio međunarodne kampanje planirane za kraj godine. “Planiramo dokumentarni film koji će prikazati ne samo Hazenovu avanturu u Međimurju, već i naš trud u razvoju održivog turizma. Ovo je bila prava škola za nas – izazovna, ali uspješna. Posebno sam ponosan na naše ljude – svugdje smo bili srdačno dočekani”.

Na kraju, Grula je otkrio da se Audel u šali zanimao za cijene nekretnina u Međimurju. “Tko zna, možda se jednog dana i preseli ovamo. S obzirom na dojam koji smo ostavili, ništa nije nemoguće”, zaključio je.

Međimurje kao ogledni primjer održivog i autentičnog turizma: Kad vas stranci podsjete koliko vrijedite

Whatsapp image 2025 05 28 at 11

Ponekad je potrebno da vam netko sa strane kaže koliko ste zapravo posebni. Da nas netko tko je obišao svijet podsjeti na ono što i sami često zaboravimo - da imamo dragulj u vlastitom dvorištu.

Upravo to su nedavno učinili Ben Fogle i Hazen Audel, dvojica svjetski poznatih pustolova i dokumentarista, koji su svojim riječima, ali i emocijama, iznova potvrdili kako Međimurje nije samo destinacija, nego priča, emocija i primjer.

Komentar Bena Fogle-a kako Međimurje s pravom nosi oznaku Green Destination nije fraza, već potvrda višegodišnjeg strateškog i promišljenog rada cijele zajednice. Fogle je istaknuo kako je upravo autentičnost, od gastronomije do kulturne baštine - ono što današnji putnici traže, a što Međimurje nudi bez kompromisa.

S druge strane, Hazen Audel, otišao je korak dalje u emocionalnoj interpretaciji. Njegova izjava kako “u Međimurju još uvijek postoji snažan kulturni identitet, bez komercijalizacije i globalnih lanaca” iznimno je snažna poruka. Poruka koja potvrđuje da je moguće razvijati turizam, a da pritom ne izgubimo sebe.

Da se može graditi tržišno relevantna destinacija, a da lokalno ostane lokalno – bez dizajnerskih franšiza i univerzalnih doživljaja koji brišu razlike među mjestima.

Međimurje je podsjetnik na ono što turizam treba biti.

Ono što povezuje njihove izjave nije samo fascinacija krajolikom ili lokalnim jelima, već duboko poštovanje prema načinu života, ljudima i vrijednostima koje Međimurje njeguje. I to je suština održivog turizma.

Turizma koji ne iscrpljuje, već osnažuje; koji ne uvozi iskustva, već izvozi priče.

Za hrvatski turizam, Međimurje je ogledni primjer kako se sustavno, dosljedno i s vizijom može razvijati destinacija koja balansira između očuvanja i napretka. Između ruralnog identiteta i suvremenih potreba posjetitelja.

Ključni resursi nisu hoteli s pet zvjezdica, nego ljudi s pet vrijednosti: poštovanje, ponos, zajedništvo, znanje i odgovornost. Ovaj slučaj potvrđuje još jednom kako je autentičnost nova valuta turizma. Kao što govorim od svojeg prvog članka: Budimo to što jesmo.

To je naša najveća vrijednost i najbolji turistički proizvod. Međimurje nije "izmišljeno" zbog turista. Ono je istinito. I upravo zato privlačno.

Turizam budućnosti neće biti baziran na kvantiteti, već na kvaliteti doživljaja i dubini veze s destinacijom. Barem "onaj kvalitetni" turiozam o kojem govorimo, dok će masovni turizam i dalje biti masovni sa svojim negativnim aspektima. 

A autentičnost je nešto što se ne može lažirati niti brzo izgraditi: to se živi, kao što to Međimurje već godinama čini. Strateški razvoj turizma mora se temeljiti na vlastitom identitetu, uključivanju lokalne zajednice i dugoročnoj viziji. Dok god budemo znali tko smo ne moramo se bojati globalizacije.

Jer naš najveći adut nije kopija, već original.

Autor:  HrTurizam.hr

28. svibnja 2025.