Geopolitički Ukrajina je pozicionirana u Istočnoj Europi. Ova najveća europska zemlja (Rusija spada u Euro-Azijske zemlje) graniči na istoku s Rusijom, na zapadu s Poljskom, Slovačkom i Mađarskom, Bjelorusijom na sjeveru i Moldavijom i Rumunjskom na jugu.
Prve posljedice ratnih zbivanja u Ukrajini na turistička ali i sva druga putovanja nastale su s prvim danom rata. Putovanje u i iz Ukrajine nije preporučljivo, nije moguće, cijela zemlja je ratna zona. Već u samom začetku ratnih djelovanja poremećen je a onda i potpuno obustavljen zračni promet iz i u Ukrajinu.
Blokada zračnog prometa
Već nakon nekoliko dana trajanja sukoba sankcije zapadnih zemalja obrušile su se na rusku ekonomiju i blokadu, izolaciju Ruske Federacije u trgovinskom, financijskom, prometnom smislu. Do ovog trenutka 36 zemalja je zabranilo preletanje i slijetanje ruskih zrakoplova što obuhvaća cijelu centralnu i zapadnu Europu uključujući Veliku Britaniju, SAD, Kanadu, Novi Zeland. Kao protumjeru Rusija je uvela iste zabrane za letove zrakoplovnih kompanija iz tih dijelova svijeta prema Rusiji.
Cijela Ukrajina i pogranični dijelovi susjednih zemalja proglašeni su zonom zabrane preleta zrakoplova. Time su zrakoplovne rute znatno izmijenjene, produženo je vrijeme nekih letova a istočna Europa je stavljena pod opasku praćenja razvoja situacije.
Ukrajina i Rusija van turističkih tokova
Očito je da u kratkoročnom narednom razdoblju Ukrajina i Rusija neće funkcionirati kao receptivno ali ni kao emitivno turističko tržište. Što se Rusije tiče, zbog prometne blokade ali i zbog nametnutih sankcija putovanja njenih državljana u zemlje Europske unije neće biti moguća dok traju ove mjere.
Dalekoistočna tržišta
Putovanja s dalekih tržišta, osobito iz zemalja dalekog istoka prema Europi također se neće oporaviti očekivanim tempom. Prekid uzrokovan Covidom nastavit će se i u post Covid vremenu zbog rata u Ukrajini koji “se čita” kao rat u Europi.
USA tržište
Nešto je povoljnija situacija na tržištu USA. Za sada su zemlje zapadnog Mediterana u prednosti kod planiranja putovanja, preporuke idu za tim da se rezervacije rade u zadnji čas za ostali dio Europe.
Usporavanje ranih rezervacija nije nastalo samo zbog rata u Ukrajini, savjetnici za putovanja preporučuju čekanje zbog očekivanih tržišnih natjecanja avioprijevoznika za svakog putnika u trenutku kad se putovanja pokrenu u masovnijem obliku a i problemi s povratom novca kod otkaza su „opekli“ one koji su imali naviku ranih rezervacija.
Zaobilaženje rezervacijskih platformi ?
Još jedna preporuka američkih savjetnika za putovanja je zanimljiva. Neki iskusni savjetnici preporučuju zaobilaženje platformi za razervaciju smještaja i direktno pregovaranje s hotelskim prodajama. To opravdavaju velikom "gladi" za gostima koja je zavladala kao posljedica Covid krize pa su mnogi hotelijeri spremni gostu pružiti dodatne pogodnosti kod izravnih rezervacija.
U Europi se putuje kopnom
Europsko tržište reagira na drugačiji način, barem za sada. Vidljivo je da su autodestinacije u apsolutnoj prednosti pred aviodestinacijama. Mogućnost rezervacije smještaja bez penala, odlazak na put i povratak s putovanja u najpovoljnijem trenutku, bez strahova od otkaza leta bez višesatnih čekanja na terminalima, u Covid vremenima preusmjerilo je znatan broj putnika na cestovne pravce.
Inflacija, povećanje troškova
Rat u Ukrajini donosi dodatno opterećenje porasta troškova života. Inflatorna kretanja su pod velikim pritiskom, cijene energije i hrane dodatno rastu. Nepovoljna je to situacija za pružatelje turističkih usluga kao i za turiste. Stope troškovi rastu iznad povećanja stopa prihoda, rat donosi neizvjesnost. Vrijeme komotne potrošnje polako jenjava.
Autor: Nedo Pinezić, Nedopinezic.com