Kjell A. Nordström: Turizam je jako pogođen i trebat će više godina da se oporavi. Putovat ćemo kao mačke

Kjell A. Nordströmom jedan je od najutjecajnijih svjetskih autora i predavača u sferi biznisa, ekonomije te budućnosti poslovanja, kao i autor savjetskih bestsellera kao što su Funky business i...

Kjell A. Nordströmom jedan je od najutjecajnijih svjetskih autora i predavača u sferi biznisa, ekonomije te budućnosti poslovanja, kao i autor savjetskih bestsellera kao što su Funky business i Karaoke Capitalism.

U video intervju kojeg je s Kjell A. Nordströmom vodio Boris Trupčević, CEO 24sata, glavna tema je bila kako će koronavirus utjecati na cijelo gospodarstvo, a Nordströmom je postavio neke izuzetno zanimljive hipoteze i razmišljanja.

Nordströmom ističe kako će u ovoj nesigurnoj situaciji ljudi čuvati novac te sigurno neće odmah početi trošiti. Kada je nesigurnost, kako poslovna tako i zdravstvena, tako će ljudi manje i trošiti tj. čuvati novac. Racionalno razmišljanje.

Kao savjet istaknuo je kako u ovoj situaciji moramo smanjiti financijski rizik, te kako trenutno od planiranja ne možemo puno postići jer je cijela situacija nesigurna i nitko ne zna kako će se dalje razvijati jer se situacija mijenja iz dana u dan. No, Nordströmom savjetuje kako kompanije moraju sada eksperimentirati, kao što to znanstvenici često rade. Testiraju i gledaju kako svari funkcioniraju . Dakle, poslovni sektor mora početi eksperimentirati, a ne planirati. Također, ustvrdio je kako će se poslovanje, kao i turizam sigurno promijeniti te kako će biti dugi oporavak. Ekologija i održivost postaju imperativ.

No, motiv ovog članka je utjecaj koronavirusa na sektor turizma, a o kojem je Nordström posvetio 10-tak minuta. Na pitanje koja će grana najviše biti pogođena ovom situacijom, pogotovo dugoročno, Nordström kao prvu granu ističe upravo turistički sektor.

Trebat će jako jako dugo vremena da počnemo slobodno putovati kao prije, kao i istog intenziteta, naglasio je odmah u startu Nordström te dao dva glavna razloga.

Prvi razlog je što će mnoge aviokompanije, pogotovo niskobudžetne aviokompanije jednostavno propasti. Niskobudžetni letovi na koje smo naučili, vjerojatno više neće biti u istom omjeru. Države će svakako spasiti neke od velikih aviokompanija, no spasiti će samo “flag carriers” tj. One koje su pod vlasništvom država, ne sigurno nisko budžetne avio kompanije kao što je EasyJet. Također, cijene avio karata će svakako rasti. Drugi razlog je percepcije rizika. Već ionako imamo veliku percepciju rizika zbog terorizma, u nekim destinacijama. Kao primjer sigurno obitelj s malom djecom neće za vikend putovati u Kairo. Također, narednih par godina sigurno ljudi neće masovno putovati u Kinu” ističe Nordström.

Nordström: Koronaivurs je globalna bomba

Turizam je pogođen, jako pogođen, dodaje a kao jedan od primjera ističe Bali. Naime, prema riječima Nordströmoma, Balju je trebalo dosta godina da se oporavi od napada terorizma, iako se radilo samo o jednom slučaju i jednoj bombi. Te zaključuje kako je koronavirus globalna bomba.

Također, Nordström je postavio dvije zanimljive hipoteze. Prva je da ćemo putovati kao i što čine mačke tj. regionalno, ne daleko od radijusa svoje kuće te kako će se europski turizam više bazirati kao i amerikanci tj. Europljani će više putovati i istraživati svoj kontinent tj. Europu.

Putovat ćemo, no više u regionalnom krugu, ne daleko od svoje kuće. Više kao što se kreću i mačke. Maće rade male krugove oko svoje kuće, “putuju” ali blizu svoje kuče, unutar svojih postavljenih granica. Dakle tu je riječ o regionalizaciji tj. putovanjima u druge države koje su blizu ili u bližem radijusu. No i dalje su mačka znatiželjne, ali daleko od svojeg teritorijalnog radijusa kretanja. Dakle, i dalje ćemo putovati, no kažem, više kroz regionalizaciju. Sigurno nećemo putovati po cijelom svijetu i putovati avionom 5 ili više sati. Prvo i osnovno cijene aviokarata će biti puno veće, rizik će biti visoki te nećemo putovati na druge kontinente. S druge strane, Amerikanci jako puno putuju i istražuju svoju Državu. Putuju s istoka na zapad, idu na more i skijanje u Americi tako da većina Amerikanaca putuje unutar svoje države. Tome govori i podatak kako samo 25% Amerikanaca uopće ima putovnicu. Dakle, u Europi ćemo se više ponašati kao i Amerikanci – istraživati Europu“zaključuje Nordström

Kako smo mi cestovna destinacija tu svakako možemo vidjeti svoju priliku. Dok recimo Španjolska, a pogotovo Turska i Grčka snažno ovise o zračnom prometu, a znamo da će se zračni promet puno sporije stabilizirati. Kao i u regionalizaciji kao ističe Nordström te trendu putovanja po Europi. Sigurno kako bi svoju priliku trebali vidjeti i u aktivnom odmoru, ekologiji, čistom zraku i pitkoj vodi, domaćoj hrani te je svakako potrebno pozicionirati naš turistički proizvod u tom smjeru.

Svaka kriza je i prilika. Možda je ovo napokon prilika za reset našeg turizma ovisnog samo o bazičnoj renti i brendu sunca i mora, te da napokon spojim poljoprivrednu proizvodnu s turizmom, onako kako smo trebali odavno i kako je jedino logično. To je smisao turizma, da imamo dodanu vrijednost. a ne da je turizam sam sebi svrha.

Svakako preporučujem da pogledate cijeli video intervju s Kjellom A. Nordstromom o budućnosti ekonomije nakon pandemije, pogledajte OVDJE

Izvor: 24sata / Foto: Kjell A. Nordström FB/Web

POVEZANA VIJEST:

PUTUJ LOKALNO I DOMAĆI GOSTI BIT ĆE GLAVNI FOKUS NA DAN NAKON KORONAVIRUSA. BUDITE SPREMI

Povezane vijesti: