Martina Matković: Vinkovci nemaju turističku sezonu nego su cjelogodišnja turistička destinacija

Vinkovci su dio ponude gradskog turizma Slavonije, destinacija koja pruža doživljaj susreta tradicije i suvremenosti. Iako se Slavonija najčešće istič...

Autor:  HrTurizam Promo

28. kolovoza 2024.

Vinkovci su dio ponude gradskog turizma Slavonije, destinacija koja pruža doživljaj susreta tradicije i suvremenosti.

Iako se Slavonija najčešće ističe kao ruralna, Vinkovci su prepoznatljivi na turističkoj slici kontinentalne Hrvatske kao grad snažnog kulturnog identiteta. Kako se on pretače u turizam doznajemo iz razgovora s Martinom Matković, direktoricom Turističke zajednice grada Vinkovaca.

Kontinentalne županije bilježe kontinuirani rast te su do sad ostvarile 5% više dolazaka i 4% više noćenja nego u istom razdoblju prošle godine. Grad Vinkovci također bilježe rast dolazaka i noćenja od 11%, a kako navode iz TZG Vinkovaca, turistička godina na području grada Vinkovaca odvija se očekivanom godišnjom dinamikom koja ipak nema elemente prema kojima bi odvijanje turističkog prometa mogli okarakterizirati kao sezonsko.

U klasičnom, pa i formalnom smislu, grad Vinkovci nemaju turističku sezonu nego su cjelogodišnja turistička destinacija s očekivanom dinamikom turističkog prometa po mjesecima, naglašava Matković i dodaje: 

"Na dinamiku turističkih kretanja utječe niz faktora. Svakako je najizraženije razdoblje u vrijeme održavanja „Vinkovačkih jeseni“ i „Rimskih dana“, no posljednjih godina bilježimo povećanje ostvarenja broja dolazaka i noćenja i izvan vremena održavanja spomenutih manifestacija. U brojevima, u Vinkovcima je  do 20. kolovoza 2024. godina ostvareno 39 770 noćenja što prema istom razdoblju u prošloj godini predstavlja povećanje noćenja od 11%.

Isto postotno povećanje ostvareno je i u broju dolazaka. I dalje bilježimo znatan udio domaćih gostiju, njih 70% kao i znatno veći udio individualnih dolazaka od preko 60%. Prosječna duljina boravka u navedenom razdoblju je nešto više od 2 dana. Vinkovci su cjelogodišnjom ponudom, sadržajima, ugođajem slavonskog grada kao i turističkim okruženjem, uz povoljnu turističku infrastrukturu postali prepoznatljiva gradska slavonska destinacija s jasnim motivom dolaska." ističe Matković.

Pb296761 resized 20240828 102444204
Foto: TZG Vinkovci

Pred nama su „Vinkovačke jeseni“, a iza nas „Rimski dani“. Koliki je i kakav značaj manifestacija u turističkoj ponudi grada Vinkovaca?

Vinkovci su na početku svog intenzivnijeg turističkog pozicioniranja imali sretnu okolnost koja je jako dobra polazišna točka za jačanje prepoznatljivosti grada, a to su „Vinkovačke jeseni“. Jedna od najdugovječnijih i najatraktivnijih folklorno – kulturnih manifestacija u Hrvatskoj Vinkovce već desetljećima čini prepoznatljivima. Kada neko mjesto već ima izraženu prepoznatljivost koja se temelji na jednom tipu ponude ili sadržaju, u našem slučaju to je manifestacija, onda tu prednost treba iskoristiti nadogradnjom i ostalim sadržajima i ponudom.

Također, turistički je iznimno važna i kontinuirana nadogradnja postojeće manifestacije. „Vinkovačke jeseni“ se u posljednjih desetak godina, na temeljima tradicijskog folklora kao središnje točke događanja, obogaćuju novim sadržajima. Ti sadržaji suvremeniji su izričaj tradicije i gostima pružaju širok izbor za uživanje i zabavu, od Smotre izvornog hrvatskog folklora do koncerata. Proširenjem sadržaja povećali su se i motivi dolaska u grad. Netko će doći radi Smotre folklora i Mimohoda, netko radi ponude na Sokaku, netko radi zabave, a najvažnije je da su svi dobrodošli. No, „Vinkovačke jeseni“, kao i svaka manifestacija, turistički traju nekoliko dana. Na ostalim prepoznatljivim elementima grada stvarali smo nove sadržaje.

Tako smo prije 11 godina započeli manifestaciju „Rimski dani“. Colonia Aurelia Cibalae je brend. Mnogo gradova u Hrvatskoj živi na temeljima Rimskog carstva, no Vinkovci su prepoznatljivi po svojoj rimskoj prošlosti. Nalazi iz tog vremena i današnja infrastruktura nisu složeni tako da su ti tragovi materijalno vidljivi, stoga je kreiranje manifestacije bio dobar, ali i jedini mogući smjer ako smo željeli turistički valorizirati ovaj kulturni resurs.

Rimski dani drazen bota 2
Rimski dani, Autor: Dražen Bota
766a5084
Foto: hrturizam

Uz podršku Grada Vinkovaca i u suradnji s Gradskim muzejom Vinkovci, stvorili smo još jedan prepoznatljivi sadržaj u gradu koji se temelji, ali i nadograđuje još jedan temeljni dio brenda i identiteta grada. Ono što „Rimske dane“ čini uspješnom manifestacijom je i prihvaćenost i podrška koju imamo u lokalnoj zajednici. Od organizacije programa i sadržaja, do sudjelovanja, posjete, pripreme…

Prihvaćanje novih turističkih inicijativa temeljenim na stvarnim vrijednostima nekog mjesta temelj je danas popularizirane i nužne turističke održivosti. Održivost počinje i završava u lokalnoj zajednici. Turistička zajednica kao institucija koja upravlja razvojem destinacije održivost mora na primjeren, prihvatljiv i razumljiv način provoditi u komunikaciji i suradnji u samoj destinaciji, s lokalnim stanovništvom i turističkim dionicima iz svih sfera života. Na tim temeljima, razvili smo i novi projekt „Živimo destinaciju Vinkovci“.

Turistička slika Vinkovaca nadograđuje se posljednjih godina, što biste iz sadržaja u gradu izdvojili kao motiv dolaska te kako ponudu grada komunicirate na tržištu?

Ostala ponuda grada koncentrirana je na boravku u autentičnom slavonskom gradu, gastronomiji, živopisnom muzeju, kazalištu s dugom tradicijom i intenzivnim kazališnim životom, aktivnostima u prirodi i zanimljivim pričama ispričanim kroz tematska vođenja naših vodiča. Iznimno je značajna mogućnost održavanja brojnih sportskih događanja, profesionalnih sportaša i rekreativaca kojih je sve više. Sve nabrojeno predstavlja motive za dolazak tijekom cijele godine. Način odmora, ali i odnos prema destinacijama u Hrvatskoj od strane domaćih turista, promijenio se u vrijeme pandemije.

Taj trend se nastavio i vjerujem trajno promijenio način viđenja i doživljaja Hrvatske kao cjelovite i cjelogodišnje turističke destinacije. Riječ je o interesu domaćeg tržišta za upoznavanjem svih dijelova Hrvatske ostvarenjem kraćih putovanja. Ovaj trend vidljiv je i u već spomenutoj dinamici ostvarenog turističkog prometa po mjesecima. U samostalnoj promociji grada kao lokalna turistička zajednica imamo određena zakonska ograničenja. Stoga se promocija prvenstveno odvija putem regionalne turističke zajednice te posredno kroz klaster Slavonija. TZ grada Vinkovaca koristi vlastite kanale promocije putem društvenih mreža, web stranice te u suradnji s Gradom Vinkovcima.

„Živimo destinaciju Vinkovci“ je, kako ste naglasili, novi projekt Turističke zajednice grada Vinkovaca. O čemu je točno riječ?

Kako sam prethodno naglasila, održivost je model razvoja koji se gradi na temeljima suradnje. U skladu s kretanjima u turističkom sektoru na području grada, odlučili smo tu suradnju započeti s ciljanom skupinom privatnih iznajmljivača kao najbrže rastućeg segmenta. Smještaj nije i ne smije biti samo nužno potreban ležaj i kupaonica.

Smještaj je također dio doživljaja destinacije. Sve veći broj privatnih iznajmljivača želimo učiniti aktivnim dionicima kreiranja doživljaja grada te potaknuti poznavanje i suradnju među svim dionicima između sebe. Doživljaj, kvaliteta, informiranost i umrežavanje predstavljaju osnovne ciljeve projekta. Projekt je uz potporu Hrvatske turističke zajednice i TZ VSŽ iz Fonda za potpore turističkim zajednicama na turistički slabije razvijenom području započeo prošle godine, a ove smo realizirali nastavak.

425353221 7056030081180537 4256373164062564366 n

Uskoro, točnije 5. rujna u 17.30 sati, u Gradskoj knjižnici u Vinkovcima održat će se panel „Živimo destinaciju Vinkovci“ na kojem ćemo afirmirati naš pristup kvalitativnom razvoju destinacije. O ciljevima projekta, aktivnostima kojima ih postižemo kao i važnosti jednog ovakvog projekta, govorit će predstavnici privatnih iznajmljivača grada Vinkovaca, Hrvatske turističke zajednice i Turističke zajednice grada Vinkovaca.

Uoči „Vinkovačkih jeseni“ predstavit ćemo i sadržaje kojima ćemo u 2024. godini podići kvalitetu turističkog doživljaja u privatnom smještaju u Vinkovcima.

Govoreći o turizmu dosta se govori o infrastrukturi, od cestovne do komunalne. U središtu te temeljne infrastrukture, koja se planira i gradi godinama, prostor je specifično turističke infrastrukture koja uključuje i ulaganja u svim sektorima života grada. Kako su se takva ulaganja i koja, odrazila na turistički život i razvoj Vinkovaca, pa i brendiranje grada?

Svako ulaganje se odražava na turističku sliku destinacije, a ulaganja u izgradnju i obnovu koja su na području grada Vinkovaca realizirana unazad nekoliko godina, snažno su se odrazila na ukupni turistički identitet grada. Prije svega tu su Šokački stan, nova knjižnica, obnovljeno kazalište, sportski objekti, uređene šetnice, ali i privatne inicijative kao što obnova Rodne kuće Ivana Kozarca te rad udruga koje doprinose jačanju autentičnog brenda grada.

Vinkovci su urbana slavonska destinacija i investicije u obnovu predstavljaju veliku priliku za realizaciju suradnje i uključivanje lokacija i institucija u stvaranje nove i kvalitetne turističke ponude grada. Svaki uređen prostor donosi dodatnu vrijednost i potencijal za novi sadržaj, a koliko će određena lokacija biti i turistička ovisi ponajprije o ciljevima i dobroj volji samih vlasnika da se uključe i u turističke inicijative.

/// Najavljene 59. Vinkovačke jeseni: Ruke šokačkih uspomena ovogodišnja su tema manifestacije

Koje prednosti i koje izazove vidite u budućnosti turizma Vinkovaca, posebice u kontekstu planiranja destinacijskog razvoja, sukladno Zakonu o turizmu? Što biste istaknuli kao priliku i smjer razvoja i koje ključne probleme i potrebe vidite?

Zakonom o turizmu kao i Pravilnicima koji su u proceduri usvajanja, operativno i na široj osnovi propisuje se ono što je nužno: suradnja za kvalitetniji razvoj na korist lokalne zajednice. To bi, ukratko, bila suština usvojenih i planiranih zakonskih izmjena. Predviđena procedura upravo uvjetuje suradnju i analizu svih aspekata života destinacije kako bi se moglo realno i provedivo planirati razvoj. Isto tako, traži se i praćenje realizacije tog planiranog razvoja.

Proces donošenja potrebnih dokumenata na razini grada definirat će taj smjer i turistički razvojni okvir za grad Vinkovce. Kao potrebe koje bi osigurale daljnji razvoj vidim jačanje prepoznatljivosti grada ciljanom i jasnom promocijom destinacije, jačanje dionika edukacijom, poticaj otvaranja novih turističkih sadržaja putem potpora poduzetnicima, vrednovanje kvalitetne ponude te nastavak investiranja u sadržaje javnog i privatnog sektora na tragu autentičnih, originalnih, najstarijih, ali i suvremenih Vinkovaca. 

Za kraju iz TZG Vinkovaca pozivaju iznajmljivače da se pridruže na panel raspravi "Živimo Destinaciju Vinkovci" s ciljem dodatnog povezivanja i intenzivnije suradnje sa dionicima u turizmu destinacije Vinkovci. Panel će se održati u dvorani Elza Kučera Gradske knjižnice i čitaonice Vinkovci u četvrtak 5. rujna 2024. s početkom u 17:30 sati.

 

 

Autor:  HrTurizam Promo

28. kolovoza 2024.