Taksi tržište se konačno liberalizira

Novi Zakon o cestovnom prometu u javnoj raspravi od 01. prosinca

Taksi tržište se prema prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu dodatno liberalizira, prijevoz će se moći naručiti i preko aplikacije, ukida se ograničavanje broja taksi dozvola, a cijenu usluga prijevoznici će određivati sami.

Prijedlog zakona ide u javnu raspravu od 01. prosinca, rasprava će trajati mjesec dana, a trebao bi biti donijet do početka sljedeće turističke sezone, odnosno oko Uskrsa iduće godine, doznaje se u ministarstvu, u kojemu procjenjuju da će nesumnjivo izazvati mnogo reakcija kod sadašnjih taksi prijevoznika kojima se temeljito mijenja način poslovanja.

Tržište je najbolji regulator, dok monopol guši poduzetništvo. 

Najbolji regulator je slobodno tržište, borba ponude i potražnje te cijene i kvalitete.

A tu su uvijek potrošači na dobitku, jer slobodnim tržištem i konkurencijom imamo pravo izbora, raznoliku ponudu te se podiže kvaliteta kao i smanjuje cijena usluge ili proizvoda. Tada možemo birati ono što nama odgovara i našem svjetonazoru. No najvažnije je da se tržište samo regulira jer tržište je jednini prvi dokaz uspješnosti.

Kao i u svemu, pa tako i u ovom slučaju, otvaranjem taxi tržišta dogodilo se povećanje izbora i različite ponude, snižavanje cijena, povećanje kvalitete usluge prijevoza i ono najvažnije povećanje korištenja taxi usluge. Danas možemo birati hoćemo skuplji ili jeftiniji prijevoz, hoćemo ekološki prijevoz  – biramo sukladno našim mogućnostima i svjetonazoru. Tržište funkcionira, a najbolji su nagrađeni, dok su oni najlošiji, kao i u svemu, najmanje sretni. Dva su izbora: Ili podiči kvalitetu usluge i uči u fer tržišnu utakmicu kao i milijuni drugih tvrtki ili se povući. Trećeg izbora nema.

Borba starih monopolista taxi prijevoza protiv konkurencije i Ubera je super, znači da im je stalo, no ne u ovakvom obliku kao do sada, a pogotovo ne nasiljem i zatvaranjem ulica argumentom jer eto oni više nemaju toliko posla. A tko pita sve druge koji se svaki dan bore na tržištu da bi preživjeli? Borba koju su bivši monopolisti već odavno izgubili, ali toga nisu još svjesni.

Želimo monopol jednih ili slobodno tržište? To je ključno pitanje, jer gledajući iz perspektive taksista koji se bore protiv modernog svijeta i tehnologije, onda s pravom se mogu buniti i bivši vlasnici videoteka, kao i svi drugi čije je zanimanje i profesije zamijenila tehnologija.  Tržište je najbolji regulator, a pobjednici su uvijek potrošači.

Novi Zakon će povećati broj taksista u Hrvatskoj, jer trenutnih oko 3.000 je svakako premalo za Hrvatsku kao turističku zemlju 

Tako će prema novom Zakonu, prijevoznici sami birati sredstvo koje će koristiti za naplaćivanje vožnje, taksimetar ili elektroničku aplikaciju. U ministarstvu kažu kako u 21. stoljeću nisu mogli ići na princip zabrane, ali i kako je istraživanje javnog mnijenja pokazalo da se 85 posto ispitanika izjasnilo za aplikaciju.

Procjenjuje se da će se liberalizacijom tržišta taksi usluga najmanje udvostručiti broj taksista kojih je sada oko 3.000, što je premalo za Hrvatsku kao turističku zemlju. Također, očekuje se da će primjenom novog zakona pojeftiniti usluga taksija, ali i kako će se podiči kvaliteta usluge, te će biti otvorena i fer tržišna utakmica gdje će svaki prijevoznik sukladno svojoj poslovnoj politici naći svoju nišu poslovanja.

Budući taksi vozači koji nemaju valjane licence morat će imati najmanje 21 godinu i imati dobar ugled, što uz ostalo znači da neće moći taksirati ako su bili pravomoćno kažnjavani odnosno ako su u zadnje dvije godine platili kazni u vrijednosti većoj od 25.000 kuna. Budući pravilnik propisat će i starost taksi vozila, a postojeći taksisti sa svojim licencama mogu poslovati još pet godina. Uvodi se i nova početna kvalifikacija za vozača koja će biti samo za taksi. Budući taksisti polagat će teorijski ispit, a ukida se obveza trogodišnje stručne škole.

Novost je i da će jedinice lokalne samouprave morati izdavati dozvole za obavljanje taksi usluge na svom području svim vlasnicima licence, a ne, kao dosad, samo onima sa svog područja. To znači da će netko iz kontinentalne Hrvatske moći legalno taksirati po obali. Cijena dozvole pritom neće smjeti premašivati 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja dozvolu izdaje. Novost je i da će taksisti koji, recimo, prevoze putnika iz Zagreba do Velike Gorice, novog putnika moći pokupiti i tamo.


Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN