Ozren Bjelogrlić, Lemax: Tvrtke koje ne krenu putem digitalizacije u budućnosti neće moći ostati konkurentni na tržištu

Kao što se stalo ističe, kriza je uvijek i prilika, a ono što je sasvim jasno ovo je velika prilika za sve države, pa tako i za većinu industrija,...

Kao što se stalo ističe, kriza je uvijek i prilika, a ono što je sasvim jasno ovo je velika prilika za sve države, pa tako i za većinu industrija, kako bi se resetirale, posložile razvojne strategije, ubrzale razvoj, te ponajprije ubrzala digitalizaciju.

Sektor turizma oduvijek je bio među prvim industrijama koje prate trendove i sve zahtjeve tržišta, te je sasvim sigurno kako će turizam prigrliti ovu priliku i dodatno ubrzati proces digitalizacije u svim sferama turizma.

Putničke agencije će biti jedne od predvodnika upravo nove digitalne evolucije u turističkoj industriji. Upravo na tu temu razgovarao sam s Ozrenom Bjelogrlićem iz tvrtke Lemax, hrvatske tvrtke koja je globalni igrači i postala renome kada je u pitanju digitalizacija putničkih agencija.

Inače, tvrtka Lemax je hrvatska IT tvrtka osnovana 1990. i pokretač je transformacije i automatizacije globalne turističke industrije kroz sveobuhvatno softversko rješenje. Zapošljavaju preko 100 zaposlenika, te zanimljivo razvijaju samo jedan proizvod, ali koji je globalno konkurentan , a namijenjen je za sve poslovne potrebe turističkih agencija i turoperatora. Lemax je tako danas jedno od vodećih svjetskih softverskih rješenja u travel industriji ( o.pa. ne samo u Hrvatskoj, nego na Svijetu ) koje automatizira poslovanje 120 klijenata u cijelom svijetu.

Upravo zbog primarno globalnih partnera zanimalo me je kako se trenutno turističke agencije i turoperatori pripremaju za dan nakon koronavirusa, što se događa na globalnoj sceni te gdje oni vide priliku za novi rast, kada se naravno aktivira globalno turističko tržište.

Ozren Bjelogrlić, Account Executive iz tvrtke Lemax

Na pitanje kako su se putničke agencije postavili prema novonastaloj situaciji, Bjelogrlić ističe kako je jedna od prvih i brzih reakcija putničkih agencija na globalnoj razini bila prebacivanje rezervacija na kasnije datume ili za 2021. godinu.

Tako su se pojavili i turistički vaučeri za putničke agencije, koje su osigurale kratkotrajnu sigurnost i nastavak putovanja putničkim agencijama, kao i određenu sigurnost kupcima za izvršenje usluge ili povrata novaca. Konkretno, putnik ima pravo odgoditi putovanje za 180 dana, a ako se odluči za povrat sredstava i ne želi iskoristiti ranije uplaćeno i rezervirano putovanje, po isteku 180 dana dobiva puni povrat uplaćenih sredstva. Većina putničkih agencija u Europi uvele su turističke vaučere, no dok je u Hrvatskoj rok od 180 dana u nekim europskim zemljama je rok čak do 12 mjeseci.

Razlog tome je bio što agencije, osim što je novi booking i priljev bilo kakvih sredstava u potpunom zastoju, nisu mogle ni do sredstava za već rezervirana putovanja jer je novac već proslijeđen drugima u lancu paketnog aranžmana poput aviokompanija i hotela, te bi povrat novaca u ovom trenutku doveo u još veće probleme putničke agencije tj. sigurnu propast. Ovako je kroz vaučere pronađen win-win situacija, kako za putničke agencije, hotele i druge partnere, a tako i za putnika.

Isti princip primijenile su putničke agencije, osim u Europi, i u svijetu sve pod komunikacijom #dontcancelpostpone, no kako naglašava Bjelogrlić, veoma ih brine što ima previše nepoznanica o mogućnostima putovanja u sljedećih par mjeseci, što znatno otežava bilo kakvo planiranje. “Putničke agencije moraju biti konzervativne s operativnim troškovima s obzirom da nemaju prihoda. Određen broj njih se odlučio na otpuštanje svojih radnika, a određeni je aktivirao mjere donesene od strane vlada. S obzirom da u ovom trenutku ne rade aktivno na rezervacijama, istražuju što mogu u ovom trenutku uraditi, a to se kod velike većine svodi na ulaganje u marketing, usavršavanje ponude i istraživanje tehnoloških rješenja koji im mogu pomoći da postignu operativnu uštedu i povećaju buduću prodaju

Pitanje od milijun kuna koje se svi pitaju ja naravno kada će se napokon aktivirati globalno turističko tržište. Pitanje na koje nitko nema odgovor, no ipak situacija iz dana u dan u većini država je sve stabilnija. “Sve više se uvode odgovarajuće sigurnosne mjere koje štite putnike i stanovnike turističkih destinacija od mogućnosti zaraze koronavirusom, pa se samim time povećava vjerojatnost za putovanja u bližoj budućnosti. Primjeri toga su dogovori između članica EU o otvaranju putničkih koridora, brza testiranja na aerodromima s kojima prednjači lider avio industrije, Emirates, i ulaganja u putnička osiguranja. Tijekom perioda krize sve se više spominje važnost domaćih gostiju i koliko će oni moći pridonijeti ove sezone” ističe Bjelogrlić.

Pixabay

Na pitanje kakva je reakcija njihovih klijenata, što očekuju te koliko će trenutna situacija utjecati na  dugoročno poslovanje ili opstanak puno malih i srednjih agencija, Bjelogrlić kaže kako su se njihovi klijenti, kao većina poslovnih subjekata, našli u nezavidnoj situaciji, ali su Vlade diljem svijeta donijele određene mjere koje će pomoći da se privremeni period svlada. “Teško je predvidjeti tko će opstati, ali ono što nam tržište govori je da su mali poduzetnici u stanju “hibernacije”, odnosno mirovanja poslovanja, i s takvim pristupom mogu izdržati više nego srednje veliki poduzetnici. Dosta je najava da će države pomoći u spašavanju velikih poduzeća poput velikih aviokompanija ili barem onih koji su se našli u neizlaznoj situaciji. U cijeloj priči bi srednji poduzetnici mogli najviše nastradati jer nisu u stanju staviti poslovanje u mirovanje, a same pomoći im možda neće biti adekvatne.Mi u Lemaxu razgovaramo s klijentima sa svih kontinenata te za sada većina njih ne poduzima drastične mjere, ali svi su oprezni. Razumiju da će određeni konkurenti propasti, što im donosi priliku za većim udjelom na tržištu. Tržište će se postepeno vraćati u normalni okvir i trebati će odgovoriti svim zahtjevima kupaca. Naši klijenti shvaćaju da moraju postići operativnu uspješnost da bi zadovoljili nove zahtjeve, i uviđaju da to mogu jedino s tehnološkim napretkom i digitalizacijom svojih procesa.”

Ono što je sigurno, sektor turizma, barem narednih godina, sigurno neće više biti isti, te će se dogoditi razne promijene u navikama turista i načinu putovanja. Prema mišljenju Bjelogrlića, fokus će biti na domaćima putovanjima. “Razlike unutar turističkog sektora će biti vidljive na nekoliko različitih polja. Puno veći fokus će biti na domaća putovanja u odnosu na prije i to će određene zemlje kao Francuska, USA, Španjolska moći prilično iskoristiti jer su one tradicionalno poznate po domaćim putovanjima. Kao što smo već spomenuli, određene velike kompanije dobit će stratešku pomoć, dok bi srednje veliki poduzetnici mogli biti u najvećem problemu opstajanja. Uz sve to, tržišta diljem svijeta će različito reagirati s obzirom na izloženost određenog vida prijevoza, kao Australija ili Novi Zeland do kojih se jedino može doputovati avionom. S obzirom da je Hrvatska na veoma povoljnoj lokaciji unutar EU, može se dogoditi veći fokus na kraća putovanja na Jadran od strane naših najbližih susjeda” govori Bjelogrlić te dodaje kako usprkos svemu, turizam će se oporaviti i ljudi će i dalje putovati. “Prema istraživanju WTTO-a (World Travel&Tourism Council), turizam stvara 1 od 10 radnih mjesta te brojne druge ekonomske grane i zajednice diljem svijeta ovise o njemu, pa je svima u interesu da se turizam čim prije oporavi” naglašava Bjelogrlić.

Mnoge turističke agencije i turoperatori još uvijek se oslanjaju na manualni rad ili zastarjele tehnologije u obavljanju svojih poslovnih procesa

Svakako je svima jasno kako će se sada ubrzati digitalizacija, kako cijele države, tako i cijelog turističkog sektora. Upravo na tom polju iz Lemaxa imaju najviše iskustva. Tehnologija svakako može i treba pomoći turizmu da se oporavi, smatra Bjelogrlić te dodaje: “Veoma je upitno u kakvom će stanju dočekati nastavak poslovanja tvrtke iz turističkog sektora kada se ekonomija i društvo vrate u normalu. Sve veći broj njih uviđa da će morati postati agilniji i značajno operativno učinkovitiji. Digitalizacija poslovnih procesa zahvatila je svaku industriju pa tako ni turistička nije iznimka, a ova kriza će biti katalizator promjena u tehnološkom smislu koje će im omogućiti tu agilnost i bolju učinkovitost. One tvrtke iz turističkog sektora koje već sada imaju visoku tehnološku svijest i implementirane sustave bit će u mogućnosti brže odgovoriti zahtjevima tržišta i mogućem povećanju obujma posla s obzirom da određeni broj konkurenata neće imati mogućnost nastavka poslovanja” 

Mnoge turističke agencije i turoperatori još uvijek se oslanjaju na manualni rad ili zastarjele tehnologije u obavljanju svojih poslovnih procesa, naglašava Bjelogrlić te upravo ovu krizu vidi kao priliku za ubrzanu digitalizaciju, kako turističkog sektora, a pogotovo putničkih agencija. 

To im značajno usporava poslovanje i napredak jer imaju izazov pravovremeno i adekvatno odgovoriti na zahtjeve kupaca. S druge strane, digitalizirane putničke agencije imaju puno veću operativnu efikasnost i brži prodajni proces. To im je ujedno i važna prednost pred konkurencijom jer travel kompanije koje ne krenu putem digitalizacije u budućnosti neće moći ostati konkurentni na tržištu.”

Izvana to izgleda jednostavno za kupca – na jednom mjestu može vidjeti ponudu sadržaja i turističkih paketa te ih odmah i kupiti online. Sve ima spremljeno na jednom digitalnom mjestu, prati cijeli proces, ima direktnu komunikaciju s partnerima, dok s druge strane agencija time dobiva puno više nego što se vidi na prvu. Srce digitalizacije je u backend-u.

Lemax omogućuje digitalnu transformaciju poslovanja turoperatora i putničkih agencija kroz end-to-end integrirane procese automatizacije prodaje, marketinga, operacija i financija. Konkretno, Lemax omogućuje putničkim agencijama i turoperatorima da ubrzaju i automatiziraju svoj prodajni proces i da paralelno prate u jednom sustavu komunikaciju i aktivnosti kako s klijentima, tako i sa dobavljačima. Dodatna prednost sustava je da pruža poboljšane mogućnosti za marketinške aktivnosti (CRM), operacije, financije i online prodaju kroz upotrebu B2B i B2C portala. Time se omoguće ne samo modernizacija ukupnog poslovanja agencija i turoperatora nego se i povećava njihova skalabilnost na tržištu.” zaključuje Bjelogrlić.

Naslovna fotografija: Markus Spiske, Pexels / Ilustracija: HrTurizam

 

 

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN