Poznaje li lokalno stanovništvo svoju turističku ponudu?

KOLUMNA: GORAN RIHELJ

Početak ili zagrijavanje za pravu turističku sezonu koja nam polako, ali sigurno dolazi, je vrijeme Uskrsa. Po prvim podacima u skoro svim destinacijama je bilo oko 10% do 15% gostiju manje. No, to svakako nije alarm za uzbunu jer je ovogodišnji datum Uskrsa bio dva tjedna ranije nego lani, a niti vrijeme nam nije bilo naklonjeno što svakako ima veliki utjecaj.

Prema svim informacijama i najavama sa stranih tržišta trenutačno stanje booking-a je odlično, a to govore i podaci sa našeg glavnog emitivnog tržišta Njemačke. U sklopu nedavno održanog turističkog sajma ITB u Berlinu, na kojem je predstavljena i hrvatska turistička ponuda, renomirani institut FUR (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V.) svrstao je Hrvatsku u top tri destinacije za njemačke turiste.

Pitam se: Jesi li se turističke zajednice dobro i kvalitetno pripremile za novu turističku sezonu?

Ako jesu, tada su sigurno i upoznali svoje građane s svojim lokalnim turističkim proizvodom? Da, iskreno se nadam kako su turističke zajednice upoznale svoje građane što destinacija nudi turistima, koje su atraktivnosti, sadržaji, restorani, gdje se nalaze lokalni OPG-i, gdje mogu kupiti suvenire, koje su planirane aktivnosti kao i sve druge turističke informacije. U konačnici koji je to turistički proizvod koji nudimo turistima.

Zašto je to važno?

Nema gore situacije nego kada turisti u destinaciji pitaju za pomoć i sugestiju, a s druge strane tišina.  Muk i sleganje ramena. Gdje mogu pojesti i probati lokalne proizvode? Gdje mogu razmijeniti novce? Što mogu vidjeti u destinaciji? Što mi preporučate? Koje su zanimljivosti? Koja je Vaša priča? Gdje se nalazi turistički ured?  To su pitanja na koja svaki mještanin mora znati odgovor, kao i na mnoga druga.

Kako bi turisti dobili kvalitetan odgovor, ključno je da lokalno stanovništvo zna koji je njihov turistički proizvod. Što preporučiti? Kome ih uputiti? Što se događa u destinaciji? Koji sadržaj mogu konzumirati? Ima li u okolici biciklističkih staza?…

Kvalitetni i dugoročno održivi turizam moguć je samo ako se strateški bavimo razvojem turističke destinacije. Jedan od prvih preduvjeta je da lokalno stanovništvo bude svjesno kako svi žive od istog proizvoda, a to je turizam. Lokalno stanovništvo mora biti uključeno u razvoj destinacije te poznavati osnovne turističke informacije, bavili se turističkom djelatnošću ili ne. Svi moraju živjeti turizam svaki dan. Naime, dobar dio gradova na našoj Jadranskoj obali ovisi upravo samo o turizmu. Naravno prvo i osnovno, moramo poštivat sami sebe, našu kulturu, povijest i nasljeđe, kao i svakog turista koji je došao u destinaciju. Jer ako ne poštujemo sami sebe, neće nas poštivati niti drugi, zar ne? Gosti troše svoj novac od kojeg lokalno stanovništvo na turističkoj lokaciji žive cijelu godinu. Poštovanje i osmijeh je najmanje što bi gosti zauzvrat trebali dobiti.

Tu je najveća odgovornost lokalne turističke zajednice. Priprema nove sezone kao i razvoj turističke destinacije ne može se događati samo unutar ureda turističke zajednice. Ne znam točno koliko turističkih zajednica radi turističke ture za svoje građane, no primijetio sam dvije. Turistička zajednica grada Vinkovaca i Turistička zajednica grada Splita organizirale su turističke ture s vodičima za svoje građane s cilj upoznavanja lokalne turističke ponude koju nudi njihova destinacija. To bi trebalo biti praksa svih TZ-a uz kontinuiranu edukaciju, komunikaciju i zajedničku interakciju sa svojim građanima i turističkih djelatnika u zajednici.

Od komunikacije, osmijeha na licu, pozdrava, kvalitete usluge, interakcije te sve između od prvog do zadnjeg kontakta gosta s destinacijom – to je konačni turistički proizvod koji čine ljudi. Najveća vrijednost neke destinacije su upravo lokalni ljudi jer grad ne čine zidovi, nego ljudi.

Turizam su ljudi.

Goran Rihelj, glavni urednik @ HrTurizam.hr

Vijesti: