Pričajmo priče, naše autentične priče. Rečenica koju govorim od prvog dana portala. A novi projekt iz Dalmacije, upravo je to - autentične priče iz Dalmacije.
Dalmacija storytelling destinacija, projekt Upravnog odjela za turizam i pomorstvo Splitsko dalmatinske županije, pokrenula je YouTube kanal na kojem se nalazi serija promotivnih turističkih videa tj. turističkih priča koje bi svaki turist morao znati i doživjeti.
Promotivna videa su dio online kampanje projekta Dalmacija storytelling destinacija, koja za cilj ima predstaviti Splitsko-dalmatinsku županija (SDŽ) kao destinaciju autentičnih priča.
Ukupno će se prikazati čak 22 videa kroz dvije tematike, u formatima od oko 60 sekundi, a koji su na engleskom jeziku s hrvatskim titlovima. Engleski prvi jezik, odličan potez.
Prvi serijal videa pod konceptom ‘’Storytelling u muzejima’’ čini ukupno 14 videa, dužine između 60 i 75 sekundi te predstavljaju mikro-destinaciju kroz oživljenu povijesnu osobu u muzejima i na važnim baštinskim lokalitetima.
Preostalih osam videa, dužine između 6 i 9 minuta, svojevrsni je putopisni dokumentarac pod nazivom Storytelling hunter, te će kroz osam epizoda gledatelje voditi na putovanje kroz SDŽ gdje zajedno s licenciranom turističkom vodičicom i interpretatoricom baštine istražujete autentične priče.
Da, SDŽ je već prije provela edukaciju i certificiranje interpretatora baštine za kustose i turističke vodiče, tako da su se isti odlično ciljano uklopili u projekt.
Na jedan važan element potrebno je posebno staviti naglasak. Naime, u filmovima ne sudjeluju glumci već kustosi i licencirani turistički vodiči koje će posjetitelj upoznati i u samoj destinaciji, ako se odluče na posjete spomenutih doživljaja i tura.
Tako da kad gosti posijete recimo Prirodoslovni muzej u Splitu dočekat će ih upravo kustos iz videa, što cijeloj priči daje dodatni pozitivan dojam i wow efekt.
"Šest mjeseci smo pisali scenarije i snimali video materijale, pazilo se na svaki detalj, riječ, tehniku izvođenja, fluidnost narativa, jako puno rada iz cijelog projekta od kustosa do vodiča. Sveobuhvatan je projekt i baš smo ponosni te zadovoljni kako je sve ispalo. Kreiranje novih doživljaja i interpretacijske šetnje dio je projekta storytellinga u muzejima koji se bavi oživljavanjem baštinskih likova u muzejima i važnim baštinskim lokalitetima. Tu smo napravili 14 videa koji prikazuju neke od naših oživljenih likova. To nisu profesionalni glumci, nego kustosi. Kada gosti dođu, recimo u galeriju Meštrović ili neki drugi muzej u našoj Županiji, oni će vidjeti upravo te osobe iz filmova koje će im voditi turističku turu tj. interpretaciju. Željeli smo da bude što izvornije i autentičnije, što se nadam da smo i uspjeli", ističe Renata Tešija iz U.O. za turizam i pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije.
Zaokružen projekt
Ključno je što sve ispričane priče posjetitelji mogu doživjeti uživo, a ne samo digitalno, pošto su sve priče dostupne putem interpretacijskih tura koje su komercijalno dostupne, pojedinačno kroz vodiče ili kroz ture putničkih agencija.
Izrazito važan element cijelog projekta, dapače, po meni ključan. Jer koji je smisao ako dobijemo pažnju posjetitelja putem društvenih mreža, a iste te priče ne mogu i sami doživjeti. Time je cijeli projekt potpuno zaokružen i ima smisla. Da nema zadnjeg elementa, sve bi se svelo samo na jednokratnu promociju. Ovako je priča živa, ima smisla i cijeli projekt je zaokružen po "p.s.".
Također, uskoro će biti objavljena i web stranica http://dalmatiastorytelling.com/ na kojoj će biti sve informacije o turama, kao i kontakti agencija koje prodaju interpretacijske ture, a koje su spomenute u svim video pričama, ali i mnoge druge.
"Platforma doživljaja prikazivat će sve ture koje smo kreirali u sklopu DSD projekta, kao i sve druge storytelling doživljaje s područja naše županije. Mi kažemo kako je Dalmacija bila storytelling destinacija i puno prije projekta Dalmacija storytelling destinacija i pokušati ćemo sve te storytelling dionike okupiti kroz jednu platformu i dati im priliku da ispričaju baštinske priče. Objavu svoje ponude moći će objaviti i storytelling dionici sa područja naše županije, neovisno jesu li članovi DSD projekta, koji su su dobili oznaku kvalitete ili storytelling dionici van projekta, koji se također mogu prijaviti za oznaku kvalitete i priključiti projektu. To su storytelling doživljaji koji će se moći komercijalno zakupiti u Splitsko - dalmatinskoj županiji", zaključuje Tešija.
Jedina zamjerka je zadnji korak - online prodaja paketa.
No tu se radi o problemu sustava koji zakonski nije usklađen sukladno modernim trendovima. Pošto nemamo DMO ili d.o.o. tvrtku u 100% gradskom ili županijskom vlasništvu (pozitivan primjer IRTA d.o.o. - Istarska razvojna turistička agencija) Županija kao niti Turističke zajednice ne mogu biti komercijalni niti preko njih (preko navedene web stranice) se ne može direktno rezervirati i kupiti turistički paket.
Ovako zadnji korak prodaje, kada smo već dobili pažnju i "potvrdu" kupca da želi zakupiti turističku turu, isti mora raditi dodatni korak i izaći iz ekosustava stranice te se direktno javiti agencijama zasebno putem telefona ili e-maila. To u cijeloj priči predstavlja veliki problem i najčešće gubimo kupca.
AIDA model
Ako gledamo kroz marketinški model AIDA koji predstavlja akronim za A – Attention (pažnja), I – Interest (interes), D – Desire (želja), A – Action (akcija) u oglašavanju, onda promocija videa služi za prva dva akrinoma. Dobiti i zadržati pažnju. Što je u današnjem velikom šumu u komunikaciji izrazito teško, pogotovo zadržati pažnju više od tri sekunde.
Također, ako nakon videa nema neke dodatne komunikacije ili "call for action" momenta, onda cijeli proces stane i nema efekta. Tako web stranica služi za D ili desire ili dodatne informacije na putu do "svetog grala" tj. konačnog A (akcije) tj prodaje - gdje turisti mogu kupiti turističke pakete.
Logično je da prodaja ide preko županijske/ gradske tvrtke, a distribucija novaca u "backend-u" je stvar jednostavnog tehničkog rješenja i dogovora između partnera, koje gosti/ kupci ne zanima niti ga treba zanimati. Jedino što žele je kupiti proizvod kroz user friendly i siguran sustav, što je danas tehnički apsolutno izvedivo.
Dakle opcija je da Županija otvori d.o.o. ili da Ministarstvo turizma zakonskim izmjenama TZ-je pretvori u DMO. No to je tema za neki drugi članak, ali svakako bi "županijski d.o.o." (kao što su Razvojne agnecije ili komunalne tvrtke) olakšao i otvorio puno mogućnosti za danji razvoj turističkih projekata Županije i Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske.
Dalmacija storytelling destinacija je projekt godine
Dakle, ako kratko rezimiramo cijeli projekt svakako ga možemo svrstati u turistički projekt godine.
Educirani su vodiči i kustosi kroz interpretaciju baštine, imamo kostimografirane interpretatore, autentične jedinstvene priče koje su naš najjači alat, sve u domeni storytellinga i kvalitetnog sadržaja. uključene su agencije, ture su komercijalne, odlična promocija putem dokumentarnog filma i kratkih filmova, napravljena je web stanica i sve je odlično zaokruženo.
Tako danas trebaju izgledati svi turistički paketi - cjelovit pristup i komercijalno dostupni paketi. Primjer za sve druge destinacije.
Sve video turističke priče iz Splitsko-dalmatinske županije pogledajte na kanalu: Dalmatia storytelling destination