Putničke agencije ne mogu do svog novca ni dobiti kredite kako bi vratili novac klijentima. U tom začaranom krugu osuđeni su na propast

Vlasnici putničkih agencija ne mogu dobiti kredite kako bi vratili novac klijentima, ne mogu dobiti povrat novaca koje su proslijedili svojim partnerima prije izbijanja korona krize te se nalaze...

Vlasnici putničkih agencija ne mogu dobiti kredite kako bi vratili novac klijentima, ne mogu dobiti povrat novaca koje su proslijedili svojim partnerima prije izbijanja korona krize te se nalaze u začaranom krugu, gdje je trenutno jedini izlaz stečaj i propast. Što bi imalo dalekosežne negativne posljedice u cijelom lancu i industriji, a klijenti usluga zbog stečaja ne bi više imali mogućnost povrata novca.

Na isto upozoravaju već dugo i iz Udruge Glas poduzetnika, a koji su u zadnjem priopćenju reagirali na pojavu pogrešnih informacija u određenim medijima o putničkim agencijama.

U određenom mediju se spominje kako su putničke agencije od države dobile “milijarde kuna pomoći,” što jednostavno nije točno. Također, ministar Fuchs i ministrica Brnjac mole putničke agencije da pronađu novac kako bi vratili putnicima izdane vouchere, a spominje se i novi Zakon po kojemu je agencija dužna u roku od 15 dana vratiti klijentima novac. Međutim, ne spominje se činjenica da su putničke agencije izgubile u prosjeku više od 90% prihoda u posljednjih godinu dana” upozoravaju iz UGP-a te ističu da putničke agencije do sada nisu dobile niti jednu lipu pomoći od države, niti od bilo koje druge institucije.

Jedina pomoć koju su agencije dobile su 4.000 kuna za radnike, odnosno, sredstva namijenjena samo zaposlenicima. Također, za svakog zaposlenika poslodavac ima dodatan trošak plaćanja prijevoza i ostalih fiksnih troškova za koje se do dana danas nije našlo rješenje. Fiksni troškovi nisu pokriveni, a putničke agencije su zatvorene i ne mogu podmiriti sve troškove koji pristižu. 

Također, važno je naglasiti kako putničke agencije nisu zatvorene odlukom Nacionalnog stožera civilne zaštite, ali im je poslovanje u cijelosti ograničeno mjerama Vlade Republike Hrvatske.

Sve što vlasnici putničkih agencija žele je klijentima vratiti novac od vouchera koje su kupili te spasiti radna mjesta svojih zaposlenika i svoje poslovanje

Država je ponudila putničkim agencijama državna jamstva za kredite, ali banke odbijaju zahtjeve putničkih agencija za kredite.”Zbog kredita smo poslali dopis Ministarstvu turizma i sporta, ali do danas nismo dobili odgovor o tome koje banke će prihvatiti državna jamstva. Tek kada su vlasnici putničkih agencija pristupili bankama, saznali su koliko sredstava mogu dobiti i to se ne slaže s onime što Ministarstvo turizma i sporta plasira u javnost. Iznos može biti onakav kako banka procjeni, što je daleko od dovoljnog. Putničke agencije, u nemilosti države, klijenata i stanja na tržištu, pristale su čak i na taj potez” ističu iz UGP-a te naglašavaju sve što vlasnici putničkih agencija žele je klijentima vratiti novac od vouchera koje su kupili te spasiti radna mjesta svojih zaposlenika i svoje poslovanje.

UGP je prošli tjedan napravio anketu među vlasnicima putničkih agencija koja je pokazala da se svi nalaze u istim problemima. Prema podacima koje smo dobili od anketiranih putničkih agencija, dug za vouchere iznosio je preko 28.000.000,00 kuna, a vraćeno je svega 8.000.000,00 kuna, što kako ističu iz UGP-a govori kako nije istina da je vraćeno više od 60% vouchera klijentima jer se radi o milijunskim iznosima.

Nemoguće je vratiti sav taj novac klijentima, jer podsjećamo, putničke agencije nisu radile više od godine dana, a novcem uplaćenim od klijenata platili su hotele, avio kompanije i slično. Voucheri su u trenutku stupanja bili spas za putničke agencije, ali samo kao kratkoročno rješenje. A sada vaučeri ističu, pandemija Covid19 i dalje je tu, turistički promet miruje već godinu dana, a nema konkretnog dugoročnog rješenja za putničke agencije.

Očito je da će država dozvoliti da agencije odu u stečaj i zatvore vrata, a mjere za očuvanje radnih mjesta onda neće značiti ništa. Vlasnici će morati zatvoriti agencije, zaposlenici će ostati bez posla, a klijenti će ostati bez novca” navode iz Udruge Glas poduzetnika.

Vlasnik i direktor jedne putničke agencije prodao je jednu nekretninu i pet automobila kako bih smanjio minus i gubitke, ali i dalje je u velikom gubitku jer prihoda nema već godinu dana.

Kako navode iz UGP-a, njegov komentar daje najbolji opis trenutačnog stanja u kojem se nalaze putničke agencije: 

“Mjere koje je ponudila Vlada Republike Hrvatske nisu dovoljne. Usudio bih se reći da su sramotne, jer od države dobijemo 4.000 kuna po zaposlenom djelatniku. Troškovi hladnog pogona tvrtke u ovom trenutku iznose 250.000 kuna mjesečno. Kao vlasnik i direktor tvrtke prodao sam jednu nekretninu i pet automobila kako bih smanjio minus i gubitke. Gubitci tvrtke u ovom trenutku iznose 2 milijuna kuna. U razgovoru s kolegama iz Francuske dobio sam informaciju da Francuska turističkim agencijama podmiruje 80% bruto plaće. Dodatno, država daje turističkoj agenciji s pet zaposlenih djelatnika 10.000 eura mjesečno. Sve su agencije od države dobile kredite s 0% kamata. I vrlo važno- Francuska je odbila zahtjev Europske unije za ukidanjem vouchera za usluge koje nisu pružene tijekom pandemije virusa COVID-19. Tako država štiti svoju turističku industriju!”

Udruga hrvatskih putničkih agencija ( UHPA ) je također reagirala na temu povrata novaca za nerealizirana putovanja u organizaciji turističkih agencija te ispravak netočne informacije kako je Vlada RH turističkim agencijama osigurala više od 1 milijardu kuna pomoći.

Turističke agencije su naznake krize koja je uslijedila na globalnoj razini osjetile još početkom veljače 2020. godine kada su stigli prvi otkazi gostiju s azijskih tržišta, da bi naknadno, uslijed nacionalnih i međunarodnih restrikcija te preporuka nadležnih tijela o zabrani kretanja i putovanja, sva domaća i međunarodna organizirana putovanja, konferencije i događanja u 2020. godini bila gotovo onemogućena, podsjećaju iz UHPA-e te ističu kako tom navodu idu i podaci Državnog zavoda za statistiku iz kojih je vidljivo kako se najveći pad prihoda (- 85 %) u uslužnim djelatnostima kao učinak pandemije bolesti COVID-19 na godišnjoj razini kontinuirano ostvaruje u djelatnosti N79 Putničke agencije organizatori putovanja (turoperatori) i ostale rezervacijske usluge te djelatnosti povezane s njima.

Više od 1 milijardu kuna pomoći turističkom sektoru, točnije 1.500.000.000 kuna, odnosi se na jamstva za nove kredite za likvidnost kojima se turističke agencije moraju dodatno zadužiti kod poslovnih banaka ili Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR), i definitivno ne predstavljaju direktnu bespovratnu financijsku pomoć” istaknuli su iz UHPA-e.

Iz UHPA-e ističu iako su putničke agencije onemogućene u obavljanju gotovo svih usluga koje temeljem Zakona o pružanju usluga u turizmu mogu pružati, formalno im nije zabranjen rad, te slijedom toga turističke agencije ne mogu koristiti nikakve bespovratne mjere Vlade (kao što je primjerice pokriće fiksnih troškova koje su još od prosinca omogućene formalno zatvorenim djelatnostima) osim potpora za radna mjesta koje su u stvari namjenska sredstva zaposlenicima, a ne poslodavcima za pokrivanje drugih fiksnih troškova.

Foto: Klaudio Vrančić, RI Prsten

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN