zeabuz vodeni elektro taksi

Samovozeći elektro vodeni taksi – budućnost je tu, jesmo li dio nje?

Norveška je pionir u proizvodnji električnih vodenih taksija koji nemaju vozača, a ovi elektro trajekti mogli bi biti revolucija u doba borbe s klimatskim promjenama. Genijalno rješenje koje može...

Norveška je pionir u proizvodnji električnih vodenih taksija koji nemaju vozača, a ovi elektro trajekti mogli bi biti revolucija u doba borbe s klimatskim promjenama.

Genijalno rješenje koje može biti idealno i za prijevoz turista kako bi se rasteretio promet u našim morskim destinacijama, a zanimljiv je svim gradovima na rijekama i jezerima.

Zašto se po gradovima voziti autom kada možete rijekom ili morem i to električnim taksijem. Nemaju vozača i mali su, ne proizvode ugljični dioksid, a turisti ih mogu pozvati pritiskom na jednu tipku.

Ideja je ovo norveškog start up-a Zeabuz koji je najavio kako će 2021. godine lansirati svoj “samovozeći” trajekt odnosno vodeni taksi. Kapacitet ovog električnog vozila je 12 putnika, a prigradski trajekt putnici pozivaju pritiskom na tipku na svojim telefonima. Način javnog prijevoza bez emisija prvi su put razvili istraživači na Norveškom sveučilištu za znanost i tehnologiju 2018. godine, a Zeabuz je na dobrom putu da ga “izbaci na vodu” i krene prevoziti putnike već nagodinu.

Foto: Screenshot zeabuz.com

VRHUNSKI SENZORI OSIGURAVAJU SIGURNU VOŽNJU

Zeabuz će tako na baterije prevoziti putnike plovnim putovima u norveškim u gradovima i naseljima uz obalu gdje su putovanja brodom česta, a naglasak je na minimalan utjecaj na okoliš. S obzirom kako su ovi taksiji bez vozača ova tehnologija bi možda mogla izazivati nesigurnost i nelagodu korisnika, no ovaj start up naglašava kako su ispunjeni svi sigurnosni standardi i odrađene opsežne provjere.

Naime kretanje je osigurano korištenjem vrhunskih senzora kojima će ovi samovozeći trajekti moći detektirati sve oko sebe i sigurno se kretati oko kupača, drugih čamaca i ostalih nepokretnih predmeta u vodi poput bova. Senzori podatke šalju u upravljački sustav koji donosi odluku o mjestu pristajanja kako bi putnici sigurno stigli na odredište.

Revitalizacijom gradskih plovnih putova, Zeabuz najavljuje kako će smanjiti štetne emisije, zagađenje bukom, ali i prometne gužve u gradovima, istodobno čuvajući zdravlje ljudi i okoliša. Ovi elektro samovozeći trajekti u Norveškoj će se povezati i integrirati sa postojećom kopnenom infrastrukturom javnog prijevoza kako bi ljudima pružili održiviji i ekološki prihvatljiv način putovanja.

Kako bi bili prilagođeni korisnicima, pristaništa će biti postavljena na mjesta koja najviše odgovaraju putnicima, a kako se radi o malom i kompaktnom plovilu s lakoćom će putovati ispod svih mostova.

Foto: Screenshot zeabuz.com

BROJNI GRADOVI POKRENULI PROJEKTE ODRŽIVOG JAVNOG PRIJEVOZA NA VODI

Uz prodaju Zeabuza gradovima u Norveškoj, ova tvrtka želi pomoći i međunarodnim partnerima u dizajniranju i izgradnji sličnih trajekata u mjestima s brojnim plovnim putovima poput New Yorka, Sydneya, Istanbula, Londona, Amsterdama i Hong Konga. Mnoga mjesta već su pokrenula projekte održivog javnog prijevoza na vodi.

Primjerice Pariz razvija “leteći vodeni taksi” odnosno SeaBubbles uz rijeku Seinu. A prvi danski električni trajekt počeo je voziti još prošle godine u ovoj domovini dizelskih brodskih motora.

A gdje je Hrvatska? Imamo odlične dizajnere i inovatore, imamo najbolji električni automobil na svijetu.

Zašto ne bi imali i električne vodene trajekte u zemlji kojoj je turizam najznačajnija gospodarska grana. Zagreb je naš glavni grad na vodi uz Savu s ogromnim prometnim problemima, možda je ovo rješenje i za prijevoz putnika našom metropolom?

S druge strane, imamo priču oko Tesle, tu je i Mate Rimac koji je prije par dana izjavio kako će za deset godina većina vozila bit će autonomna, povezana, električna i dijeljena, što je prilika i za Hrvatsku jer se stvaraju novi poslovni modeli.

/ / / MATE RIMAC KAO AMBASADOR NAŠEG TURIZMA. DRUGI DIO

Automobili će se koristiti cijelo vrijeme, godišnje će prelaziti više od 250 tisuća kilometara, a jedan robo-taksi, smatra Rimac, a prenosi Index.hr, te dodaje kako će robo-taksi moći zamijeniti 20 tradicionalnih vozila. To znači da će četiri milijuna takvih taksija moći zamijeniti polovicu od sto milijuna vozila u SAD-u.

Sve će se totalno promijeniti, kompletna slika automobilske industrije“, kazao je Rimac pozvao na inicijativu da Hrvatska bude centar za električna i autonomna vozila.

Apsolutno logično i prirodno, uz sve gore navedene potencijale i priče. Također, Hrvatskoj je ovo prilika da bude predvodnik 3. generacije vala ulaganja i razvoja autoindustrije. Prilika koju ne smijemo propustiti.

Također, mnoge IT tvrtke već surađuju s autoindustrijom, kao recimo Infinum, vodeća hrvatska tvrtka za dizajn i razvoj softvera, koji je u partnerstvu s Porsche Digitalom osnovao novu tvrtku Porsche Digital Croatia. Već par godina se stalno priča o aktivaciji zelene električne magistrale koja bi bila veliki poticaj za turizam, gospodarstvo, kao i za pozicioniranje i brendiranje Hrvatske.

Moramo se kao država staviti u poduzetnički mindset

U Hrvatskoj je HT uveo 5G mrežu, koja je preduvjet za autonomnu vožnju vozila, ubrzavanje digitalizacije kao i općenito za razvoj IT scene i raznih drugih implikacija na moderno gospodarstvo. Primjerice i kao poticaj za daljnji razvoj zdravstvenog turizma. Uvodimo vize za digitalne nomade, a upravo ovakav narativ i smjer razvoja bi svakako privukao i digitalne nomade, ali i privukao dodatno razne IT tvrtke koje bi preselile urede u Hrvatsku.

Kao što znamo, nautika prva otvara i zadnja zatvara turističku sezonu u našem turizmu, a s flotom od preko 4.300  plovila, više od 140 luka nautičkog turizma, preko 17.000 vezova i preko milijun putnika na kruzerima, Hrvatska je svakako nautička velesila i jedna od najznačajnijih nautičkih destinacija ne samo na Mediteranu već i na globalnoj razini.

Možemo li iskoristiti trenutnu situaciju, znanje i sve resurse i napraviti brodove ( male ili velike ) koji će biti na električni pogon? Pitanje je samo vremena kada će se dogoditi i ta transformacija. Ustvari već se događa.

Također, mogli bi aktivirati morsku električnu magistralu s ciljem rasterećenja cestovnog prometa, koji nam je veliki problem vidljiv čim se siđe s autoceste. Trebamo bolje povezati otoke. Također, time bi povećali dnevne migracije turista da posjete što više destinacija, a time bi direktno povećali i turističku potrošnju i ukupno zadovoljstvo turista cijelom destinacijom.

Cilj je spojiti sve točke ( ideje, resurse, potencijale, znanje ) u jednu priču kroz jasnu viziju strateškog razvoja.

Sve imamo, samo moramo biti proaktivnosti i početi se baviti tržišnim razvojem. Prilike su oko nas i samo je pitanje hoće li Hrvatska biti predvodnik trendova ili ćemo opet ostati sa strane gledati i propustiti još jednu priliku.

Izvor: Lonelyplanet.com, Index.hr

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN