Sanja Čižmar: Nedostatak radne snage postaje kritični faktor rizika za održivu budućnost hotelsko-turističke industrije u cijeloj Europi

Uvijek ističemo da u gospodarskim pitanjima zaostajemo za „razvijenim zapadom“, ali rezultati najnovijeg istraživanja njemačkog Zukunftsinstitut GmbH u pogledu nedostatka kvalificiranih radnika u hotelijerstvu i ugostiteljstvu njemačkog govornog područja...

Uvijek ističemo da u gospodarskim pitanjima zaostajemo za „razvijenim zapadom“, ali rezultati najnovijeg istraživanja njemačkog Zukunftsinstitut GmbH u pogledu nedostatka kvalificiranih radnika u hotelijerstvu i ugostiteljstvu njemačkog govornog područja (DACH države) zaista šokiraju.

Tim više što je za očekivati da će imati nesagledive posljedice na poremećaje turističkog tržišta rada u Hrvatskoj.

Već svaki treći njemački ugostiteljski objekt navodi kako je teško pronaći zaposlenike. U hotelima s restoranima ta je brojka gotovo 40 posto. 73 posto hotelijera i 77 posto ugostitelja vidi nedostatak kvalificiranih radnika kao glavni rizik za budući poslovni razvoj. Broj pripravnika u njemačkoj ugostiteljskoj industriji također neprestano opada od 2008. godine i sada je na najnižoj razini od 1976. godine. Zanimanja poput kuhara i konobara zauzimaju četvrto i šesto mjesto među najnepopularnijim zanimanjima za koje (ne) postoji interes za školovanje. Gotovo svaka druga osoba prekine školovanje u turizmu. Ponuđači smještajnih i ugostiteljskih usluga na cijelom njemačkom govornom području pate od nedostatka kvalificiranih radnika. U Austriji je gotovo trećina turističkih kompanija morala smanjiti ponudu zbog nedostatka zaposlenika prošle godine. I u Švicarskoj petina zaposlenih u hotelijerstvu i ugostiteljstvu traži novi posao – dvostruko više nego u gospodarstvu u cjelini.“

Dakle, evidentno je da nedostatak radne snage postaje kritični faktor rizika za održivu budućnost hotelsko-turističke industrije u cijeloj Europi, od čega nisu imuna niti najrazvijenija tržišta. Kada države poput Njemačke istraživanjem utvrde da gotovo 40% svih hotela u Njemačkoj ima poteškoća u pronalasku zaposlenika, mediteranske zemlje poput Hrvatske s visokom sezonalnošću turizma i nižim plaćama u usporedbi sa zapadnim zemljama, imaju barem dvostruko jači izazov u tom pogledu.

Nekako je promaklo ispod radara da je prošle godine (2020.) u Hrvatskoj, pod utjecajem krize, prosječni broj zaposlenih na bazi sati rada (u koje su uračunati sezonski i stalni zaposlenici) smanjen za 15%.

Prilog: Grafikon iz financijske analize ugostiteljskog sektora u Hrvatskoj za 2020. godinu (autor: 505 savjetovanje)

Podatak je to koji je proizišao iz financijske analize ugostiteljskog sektora u Hrvatskoj za 2020. godinu, koju je pod nazivom „Sektor ugostiteljstva u Hrvatskoj pod utjecajem pandemije Covid-19“, izradilo 505 savjetovanje na temelju godišnjih financijskih izvještaja poduzetnika (d.d. i d.o.o., bez obrta).

Pritom, ugostiteljski sektor po nomenklaturi djelatnosti obuhvaća djelatnosti smještaja te pripreme i posluživanja hrane i pića. Samo po sebi to ne bi bilo previše zanimljivo jer je to logična i izravna posljedica nedostatka turističke potražnje i smanjene poslovne aktivnosti u hotelsko-ugostiteljskom sektoru, koji nije imao potrebu zapošljavati sezonske radnike. No, stavljajući ovaj podatak u kontekst nedostatka radnika u turizmu razvijenih zapadnoeuropskih zemalja, shvaćamo da će ovo imati nesagledive posljedice za hrvatski turistički sektor.

Naime, većina zaposlenih zaposlila se u drugim djelatnostima, a trendovi mobilnosti radne snage prema zemljama Srednje Europe bili su prisutni i prije krize, a sada su se intenzivirali, izravno ugrožavajući realizaciju tržišnog potencijala i kvalitetu operacija (usluge) u turizmu Hrvatske. Hotelsko-turističke kompanije ne mogu se same uhvatiti ukoštac s ovim pitanjem.

Potrebna nam je brza akcija i koodinirani sinergijski napor privatnog i javnog sektora u promicanju boljeg imidža turističke industrije u zemlji i regiji, stvaranju boljih uvjeta rada i povećanju primanja u turizmu, te sveobuhvatnoj ponudi edukativno-razvojnih programa za različite skupine stanovništva.

Jer, svi se slažu, regionalni „bazen“ tržišta rada polako presušuje. Stoga bi paralelna provedba navedenih aktivnosti trebala biti inteligentan put do održivog oporavka turizma u Hrvatskoj.

Autor: Sanja Čižmar, 505 savjetovanje d.o.o. / Foto: Beren Sutton-Cleaver, Unsplash.com – ilustracija: HrTurizam.hr

Zašto u Hrvatskoj nema više inozemnih ulaganja u hotelijerstvo? – pitanje je oko kojeg se vrtimo već desetljećima, te jedna od glavnih tema novog podcasta Homo Turisticus, u kojem sam imao čast ugostiti Sanju Čižmar.

EP.06 / Sanja Čižmar – Kako privući strane investitore i koja je budućnost hotelijerstva?

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN