Slovenija prva proglasila kraj epidemije i otvara granice. Turistički vodiči su već spremni i čekaju prve ture

U moru crnih vijesti i katastrofičnih prognozna za turističku industriju, a istovremeno vrlo malo konkretnih prijedloga i akcija i inicijativa, te puno prozivanja i nabacivanja teškim optužbama na svim...

U moru crnih vijesti i katastrofičnih prognozna za turističku industriju, a istovremeno vrlo malo konkretnih prijedloga i akcija i inicijativa, te puno prozivanja i nabacivanja teškim optužbama na svim razinama, Slovenija je napravila pionirski iskorak i lansirala prvu optimističnu vijest.

Slovenska vlada, prenosi STA – slovenska novinska agencija – službeno je objavila prestanak epidemije koronavirusa.

Ključne mjere distanciranja među ljudima ostaju na snazi, ali jedno je veliko ograničenje ukinuto: državljani EU moći će prijeći granicu. Dakako uz neke upozorenja Slovenska turistička industrija u niskom je startu i spremna za akciju. Čim u ponedjeljak na snagu stupe mjere ublažavanja karantenskih ograničenja, kreću u oživljavanje svojih djelatnosti.

Svi odreda. Turistički radnici Slovenije jedva čekaju, iako će početi s manjim operacija, ali sve će se trgovine moći otvoriti, dok će barovi i restorani moći ponovno posluživati u zatvorenim prostorima, odlučila je slovenska vlada u srijedu. Prema istim uredbama Vlade, jedini sadržaji koji moraju ostati zatvoreni su smještajni objekti s kapacitetom više od 30 soba, smještaji u toplicama, wellness i fitness centri, bazeni i vodeni parkovi.

Turistička industrija zatvorena je već dva mjeseca u nastojanju da obuzdaju epidemiju, a ova odluka je prvo ublažavanje ograničenja u ovom sektoru. Aktivnost, štoviše proaktivnost slovenskih turističkih vodiča kroz ovo razdoblje bila je zaista rijedak primjer organizacije, sloge i kreativnosti u struci. Deseci iznimno kvalitetnih webinara, edukacija održani su on line, snimljeno je bezbroj poruka o stanju u Sloveniji, aktivni su bili u međunarodnoj strukovnoj mreži.

Kolegicu Mateju Kregar Glihu zatekla sam danas kako radi…programe za idući tjedan. Mateja, doajenka u slovenskim vodičkim vodama, osim što je lokalni vodič ona je Tour manager, Destination Consultant, WFTGA Guide Trainer i ono što je posebno zanimljivo, a kod nas još u povojima – Green Destinations Ambassador.

S obzirom na orijentiranost Slovenije prema održivom turizmu, zelenom srcu Europe kojim se Slovenija promovira, Matejina specijalnost sve je traženija.

Svaki razgovor s ljudima iz svijeta turizma svodi se na vrijeme prije korone – i na “što sad” pitanje. Mateja se prisjetila svoje posljednje ‘predkorona’ grupe kojoj je bila domaćin u Ljubljani.

Ovo je nešto što, mislim, čovječanstvo još nije doživjelo u svojoj povijesti. Bilo je i ratova no nije se dogodilo da baš cijeli svijet stao. Moja posljednja – ‘pred korona’ grupa bili su udruženja ex- gradonačelnika iz Londona. Prvi dan je još sve izgledalo normalno, a onda drugi dan njihova posjeta svaki sat stizala je neka zabrana: nismo mogli koristiti uspinjaču, otkazan je bio susret s gradonačelnikom… Na Bledu se činilo mirnije, ali kad je grupa trebala krenuti za Hrvatsku, postalo je – nemoguće. Ostali su blokirani u Sloveniji. Naručen im je avion i kad sam s kolegom uskočila u autobus, da ih otpratimo postalo mi je jasno – ovo je ozbiljno. Događa se. Naši gosti još uvijek nisu ili svjesni što mi to nešto izmišljamo, jer je kod njih sve bilo ok, ali za kratko.

Mateja, ali ni njezini kolege nisu gubili vrijeme i u razdoblju karantene pokazali iznimnu aktivnost u struci. “Prva reakcija je šok, svima vjerujem. No onda kažete; hajde iskoriti ću vrije ‘ispeglat’ ću svoju web stranicu, pospremiti, čitati… Onda kreću malo ozbiljniji planovi poput – unajmit ću vrt. No u društvu slovenskih vodiča nije bilo mira. Složili smo se da moramo nešto napraviti za našu publiku. Imali smo zoom mitinge i stalno razmjenjivali Bilo je toliko rila za edukciju i vještina koje smo si mogli prenijeti, bez obzira na udaljenost. Zoom i Hangout i druge platforme postali su nam glavni alati za transfer znanja. U društvu ARGOS podijeljeni smo po regijama i nakon ovih virtualnih sastanaka zaključili sm da se moramo viđati češće, i nakon karantene.

Jeste li zadržali kontakt sa svojim gostima? Kolegama? Agencijama? Kako su reagirali? “Bez obzira na to, što je cijeli svijet bio u »lockdown«, ljudi su ipak željeli kontakte. Jasno nam je bilo, da ljudi neće više putovati, kao nekada. Gosti i agencije su nam se javljali govoreći: “Nema putovanja, dok nema vakcine«, “Nikamo dok nema lijeka”… No, ono što je važno, ostali smo u kontaktu. Malodušnosti nije bilo mjesta i poručivali smo im da nam nedostaju. Redovito su se javljali i oni nama, i mi njima. Poslužili smo se društvenim mrežama, a na Cvjetnicu smo počeli s video porukama na YouTube kanalu Regional Tourist Guides of Slovenia.”

Kako ste osmislili tu interakciju? Kako ste odredili prioritete kojoj ćete se publici okrenuti? “Odlučili smo da to bude program u različitim jezicima. Pa tako imamo nedjelje za slovenski jezik, ponedjeljak za engleski, utorak za njemački, srijeda za talijanski, četvrtak i petak za francuski odn. Španjolski ili neki drugi jezik (mandarinski, nizozemski, …), a subote su za slavenske jezike (hrvatski, poljski, češki, ruski, ukrajinski, srpski, bosanski,….). Tako smo željeli pružiti da su zaista svi dobro došli, naravno, kada budu imali mogućnost

Privatni album

A mogućnost se evo otvorila i prije no što su se svi nadali, a kako ističe Mateja Kregar Gliha građani su već polako navikli na sanitarne mjere u vremenu korone, pa zašto sad ne bi mogli uvažavati i u turizmu. “Tako da se već organizirali za rad u malim skupinama i mini »stručna putovanja otvorit će vodiči za vodiče. Oni će sada biti, govoreći korona rječnikom – nulti turisti.

Kad? Već idući tjedan! Vodiči će od vodiča naučiti nešto, dobiti ideje za svoje ture, vrlo kolegijalno i nesebično. Kad očekujte prve prave goste? –

Predviđamo, da će biti u početku posjetioci biti samo Slovenci. Koliko je ugodno imati svoje ljude za goste toliko je i zahtjevno. Je oni mahom znaju sve o svojoj zemlji. Zato smo pripremili specijalna vođenje po Ljubljanskom barju (u ranim jutarnjim satima, na večer sa zalaskom sunca i jedno preko dana). Provesti ćemo po Ljubljani iz ‘riblje perspektive’ u kanuima, to je nešto za one koji vole malo avanture. Posebno zanimljiva tura je ona nazvana “Prvi put”, i vodi kroz mjesta u gradu gdje se nešto zbilo – prvi put. Čitavu lepezu smo složili po krajevima gdje su snimljeni slovenski filmovi, turu na kojoj upoznamo razvoj jezika, vođenje po baroknoj Ljubljani… Dakako uključili smo cijelu Slovenije: Bohinj, Bled, Piran-Strunjan- solane…Slovenj Gradec, Koruška…i sa stranim posjetiteljima nikad ne idemo toliko detaljno jer nema vremena za uvođenje u kontekst, a s domaćima – naprosto moramo.

Ovo je zahtjevno, vrlo zahtjevno. Jesu li domaći gosti kritičniji doli strani?

Nekad se iznesite koliko znaju, nekad koliko ne znaju os svojoj zemlji. Ovakva vođenja, u manjim grupama, odlična su prilika, da istestiramo naše ideje i znanja: što valja, što ne valja, što bi trebalo dodati, oduzeti… Ovo je ujedno i prilika da razmislimo, što napraviti da turizam ne bude samo sezonski, nego da možemo od njega lijepo živjeti preko cijele godine.

Više puta već smo rekli: kvaliteta ne kvantiteta. Sada imamo vremena, da na tome radimo. Kako će u praksi izgledati takva vođenja? Jeste dobili preporuke, upute, zabrane, ograničenja?

Na svim tim aktivnostima moramo poštovati mjere. S obzirom na to da su obilasci po gradu ne trebamo imati maske, ali moramo održavati distancu od 1,5 metra. Da se bolje čujemo, upotrebljavat ćemo slušalice i setove, možda razglase, ili čak telefonske aplikacije koje još testiramo. Posjetioci će za sada dolaziti u vlastitom aranžmanu. Nadam se uskoro i manje grupicama iz susjednih država. Sada je pravo vrijeme jer nema gužve

Vidite li priliku za povratak turizma i vodičkog posla kakvog smo nekad poznavali?

Ovo vrijeme bilo nam je dano da razmišljamo o nama i našem poslu s neke druge perspektive. Još dugo neće biti kao što je bilo 2019. ali nakon svake kiše dođe sunce, pa i ovaj put. Polako, laganim tempom, da mi nešto novo isprobamo, a i da vidimo, koliko nam turizam zapravo znači. Do sada su ga doživljavali kao nešto što pravi gužve. No sad smo ipak ponizniji i mislim da ćemo ga više poštovati. A na drugoj strani, turizam sada ima odličnu mogućnost, da definira svoj smjer. Koji su to programi, koji su stvarno kvalitetni i što nama svima donosi kvalitetan život? Ne možemo pričati o kvalitetnom turizmu, ako je ugrožena ekonomija i socijala lokalnog stanovništva i ako uništavamo okolinu. On ne smije biti samo sezonski. Više puta već smo rekli: kvaliteta ne kvantiteta. Sada imamo priliku na tome raditi. Nije lako, ali moramo izaći iz ‘komfor zone’ u kojoj smo do sada živjeli. Ništa više neće biti kao što je bilo, to znamo

Za kraj na pitanje kako dalje Kregar Gliha ističe da ćemo brzo vidjeti. “Samo razmišljajmo, diskutirajmo, povezujmo se. Mislim, da za nas, u tom djelu Europe to nije neki problem”

Naslovna fotografija: Visit LJubljana

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN