Strategiju razvoja odživog turizma radit će Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci i BlueRock Consulting

Temeljem objavljenog Natječaja Ministarstvo turizma i sporta zadaću izrade Strategije razvoja održivog turizma do 2030. Godine i Nacionalnog plana razvoja održivog turizma do 2027. godine dodijeljen je konzorciju Fakultet za...

Temeljem objavljenog Natječaja Ministarstvo turizma i sporta zadaću izrade Strategije razvoja održivog turizma do 2030. Godine i Nacionalnog plana razvoja održivog turizma do 2027. godine dodijeljen je konzorciju Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci ( FMTU ) i BlueRock Consulting

Radi se o velikoj odgovornosti i važnom dokumentu, a što je s druge strane i veliko priznanje Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci. Također, moram naglasiti kako je prirodno i logično da je obrazovno – znanstvena zajednica je dio ovog, a nadam se i budućih projekata, jer direktno rade na edukaciji studenata i cjeloživotnom obrazovanju, s dionicima na lokalnom terenu i s destinacijama, tako da pokrivaju sve sfere turizma. Kronično nam nedostaje upravo širi kontekst ili kombinacija znanstveno praktičnog pristupa turizmu.

Dekanica Fakulteta prof. dr. sc. Sandra Janković ističe izniman značaj uključenosti znanstvene zajednice u kreiranje i donošenje ovako značajnog nacionalnog dokumenta što je nastavak intenzivnih napora Fakulteta da surađuje sa zajednicom u transferu znanja u praksu.

Riječ je o krovnim strateškim dokumentima razvoja turizma Republike Hrvatske za ovo desetljeće. Izniman je značaj uključenosti znanstvene zajednice u kreiranje i donošenje ovako značajnog nacionalnog dokumenta što je nastavak intenzivnih napora Fakulteta da surađuje sa zajednicom u transferu znanja u praksu” navodi Janković.

Radi se o velikoj odgovornosti i važnom dokumentu, a što je s druge strane i veliko priznanje Fakultetu za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci. Također, moram naglasiti kako je prirodno i logično da je obrazovno – znanstvena zajednica dio ovog, a nadam se i budućih projekata, jer direktno rade na edukaciji studenata i cjeloživotnom obrazovanju, s dionicima na lokalnom terenu i suradnji s destinacijama, tako da pokrivaju sve sfere turizma.

Dekanica Fakulteta prof. dr. sc. Sandra Janković

Na sastanku održanom u Ministarstvu turizma i sporta Republike Hrvatske, voditeljica projekta prof. dr. sc. 𝗗𝗼𝗿𝗮 𝗦𝗺𝗼𝗹𝗰̌𝗶𝗰́ 𝗝𝘂𝗿𝗱𝗮𝗻𝗮 prezentirala je stručni tim i predviđene aktivnosti te je raspravljeno o metodologiji usklađivanja dokumenata sa Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030., Nacionalnim Planom oporavka i otpornosti 2021-2026 i Višegodišnjim financijskim okvirom. “S obzirom na značaj turizma za hrvatsko gospodarstvo dokument predstavlja sadržajno izazovan, a metodološki složen proces“, istaknula je Smolčić Jurdana.

Sandra Janković, FMTU: Fakultet ima visoku razinu ekspertnih znanja te kao institucija koja danas ima 100 zaposlenih spremna je učiniti ovaj iskorak

Od strategije turistički djelatnici puno očekuju, što je dodatni pritisak da ista bude što kvalitetnije napravljena. Na pitanje ima li FMTU kapacitete i viziju za jedan ovakav iskorak u ovom trenutku, Janković naglašava kako Fakultet ima visoku razinu ekspertnih znanja te kao institucija koja danas ima 100 zaposlenih spremna je učiniti ovaj iskorak.

“Svjesni smo da je riječ o zahtjevnim dokumentima, te je i metodologija koja je predviđena tome prilagođena. Ona podrazumijeva uključenost velikog broja dionika u turizmu, aktivnu suradnju tijekom izrade dokumenata i svjesni smo da će tim imati puno posla i zahtjevnih zadataka. No, uz glavni stručni tim u ovom trenutku Fakultet ima visoku razinu ekspertnih znanja te kao institucija koja danas ima 100 zaposlenih spremna je učiniti ovaj iskorak. Uz to, sa nama su partneri iz tvrtke BlueRock Consulting d.o.o. Naravno da smo otvoreni za suradnju – kvaliteta dokumenta, njegova znanstvena utemeljenost kao i strateški temelji koje mora pružiti za novu viziju hrvatskog turizma u novom desetljeću imperativ su našem timu izrađivača” ističe Janković.

Brojni su izazovi pred hrvatskim turizmom, pogotovo u kontekstu Covid19 krize, što će svakako otežati transformaciju prema održivom turizmu. No s druge strane ovo je prilika da preskočimo neke stepenice i ulovimo korak s trenutnim trendovima, ili dapače, da ih i sami stvaramo?

Izazovi su zaista brojni, a dodatno su pojačani kada sagledamo i posljedice pandemije koje su se odrazile na cijeli turističkih sustav svijeta. Te promjene nisu samo privremenog karaktera, ostavit će zasigurno posljedice i nakon jenjavanja pandemije jer su se mnoge stvari promijenile, kako s aspekta turističke potražnje, tako i ukupnih uvjeta na turističkom tržištu. Dakle, to je potrebno svakako uzeti u obzir uz temeljna obilježja hrvatskog turizma: sezonalnost, koncentriranost na obalni pojas, nejednaku regionalnu turističku razvijenost, strukturu smještajnih kapaciteta” istaknula je Janković i dodala kako svakako na Strategiju razvoja održivog turizma do 2030. Godine i Nacionalni plana razvoja održivog turizma do 2027. godine moramo gledati kao na priliku da ubrzamo razvoj i napravimo održivu transformaciju našeg turizma što je danas imperativ i glavni element budućeg globalnog turističkog razvoja. 

Cijeli turistički sektor je ostvario velike gubitke, a početak oporavka se očekuje tek od 2022. godine. Što govore konkretni podaci Benchmarking analiza koje redovito provodite?

“Temeljem podataka našeg projekta Benchmarking hrvatskog hotelijerstva, sufinanciranog od strane Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske turističke zajednice, možemo zaključiti da je hotelski sektor u 2020. uistinu ostvario velike gubitke, koji će imat dalekosežne posljedice i čiji će oporavak zasigurno trajati i koji će rezultirati nizom mjera smanjenja troškova kao i odgode investicijskih ciklusa.  Naime, u 2020. hoteli bilježe pad TrevPAR  (ukupan prihod po raspoloživoj sobi) za 67 posto u odnosu na 2019,  prvenstveno kao rezultat velikog pada broja noćenja. Međutim, analiza pokazuje da su, unatoč drastičnom padu svih pokazatelja, hoteli relativno uspjeli održati razinu cijena, uz značajnu promjenu strukture kanala prodaje i tržišnih segmenata (dominantan individualni segment uz izostanak grupa).

Rezultati sezone pokazuju veću otpornost objekata više dodane vrijednosti te poraz u segmentu tri zvjezdice. Kampovi su, s druge strane, ovisno o strukturi smještaja, izgubili 49 do 56 posto prihoda od smještaja, ali i ostvarili manji pad prihoda po sobi od hotela. Naime, nakon proljetnog lockdowna, kampovi su se brzo otvorili te iskoristili svoju poziciju u prirodi na otvorenom. Zauzetost su pokušali podići kroz ‘long stay’ ponude koje potenciraju dulji boravak u kampu ili mobilne kućice kao prostor za rad izvan ljetne sezone, no zauzetost je i dalje pala i do 56 posto kod mobilnih kućica.

Marine nisu imale značajnijeg pada u prihodima radi stalnih i kopnenih vezova (pad u prihodima iznosio je svega 13 posto), no nautički promet, odnosno najam brodica ostvario je značajniji pad u iznosu od 54 posto te su taj pad osjetili najviše čarteraši” navodi Janković.

Za kraj Janković zaključuje kako na kraju godine možemo ustvrditi da je cjenovno pozicioniranje hrvatskih hotela, kampova i marina bilo relativno uspješno zadržano te da je pad u prihodima dominantno generiran. 

Foto: FMTU

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN