Suvenirnice s autentičnom ponudom potiču lokalno gospodarstvo. Evo kako to rade u Aquatici

Povodom 440-og rođendana Grada Karlovca, Javna ustanova Aquatika, s ciljem da u svojoj suvenirnici ima što više originalnih domaćih suvenira, pozvala je proizvođače suvenira, obrtnike, umjetnike i dizajnere da...

Povodom 440-og rođendana Grada Karlovca, Javna ustanova Aquatika, s ciljem da u svojoj suvenirnici ima što više originalnih domaćih suvenira, pozvala je proizvođače suvenira, obrtnike, umjetnike i dizajnere da predlože i proizvedu suvenir Karlovca i Aquatike na kojem će prevladavati motiv sirene, a koji će se prodavati u suvenirnici istoimene ustanove.

Na natječaj se prijavilo 10 dobavljača sa svojim prijedlozima suvenira s motivom sirene. Stručna komisija od 4 člana se sastala, pregledala sve pristigle radove, formirala kriterije (estetika, dostupnost proizvoda i interpretacija zadanog motiva) i ocijenila svaki pristigli rad.

Na temelju pristiglih radova, stručna komisija odabrala je tri suvenira koji su osvojili najviše bodova i koji će naći svoje mjesto pod suncem u suvenirnici. Prvo mjesto je osvojio Obrt Biblo sa suvenirom “Ogrlica Nimfa” , drugo mjesto pripalo je Domaćoj radinosti Ankice Hitrec, i suveniru staklene figure “ Čuvajmo naše rijeke, te Obrtu Šporčić sa suvenirom “Torbica sirena” na trećem mjestu. Svi navedeni radovi dobili su i određenu financijsku nagradu.

Super priča, no zašto sirene? Odmah mi je zvonio alarm kako nešto u ovoj priči nije logično. Pitao sam se: Kakve veze sirena ima s Karlovcem?

No, kada nešto ne znaš, onda istražiš i pitaš. Tako sam i ja pitao i saznao kako ustvari sirena ima značajnu poveznicu s gradom Karlovcem.

Naime, poveznica sa sirenama potiče od riječnih sirena koje su na grbu grada Karlovca te se smatraju simbolom grada na četiri rijeke.
Legenda kaže da karlovačke sirene bdiju nad Karlovcem još od njegovog osnutka. Priča se da su osnivači Grada tražili dopuštenje sirena od Kupe i Korane da ga sagrade upravo u njihovom naručju, kako bi ga one mogle čuvati. Zauzvrat su im obećali sagraditi grad u obliku zvijezde te ga nastaniti dobrim ljudima, a sirene u znak zahvalnosti ovjekovječiti na grbu grada. E sad su mi neke stvari već jasnije kao i ukupna priča o Karlovcu.

A budući da je Aquatika javna ustanova pod ingerencijom grada Karlovca te je u ove tri godine postojanja postala prepoznatljiva turistička atrakcija grada, koja je sasvim sigurno vratila grad Karlovac na turističku kartu Hrvatske, logičan je potez da se upravo napravi i službeni suvenir u znaku sirene. “Dolaskom sve većeg broja posjetitelja u naš grad, želimo im omogućiti da ponesu lijepu uspomenu na posjet našem gradu. A budući da je Karlovac jedini grad na četiri rijeke, nameće se samo po sebi rješenje da osmislimo suvenir koji će biti istinski karlovački i to s motivom sirene. To je pozadina koja nas je nagnala na odluku da raspišemo ovaj javni natječaj za odabir karlovačkog suvenira s motivom sirene” ističe Ivana Kaleb Vuletić iz Javne ustanove Aquatika – Slatkovodni akvarij Karlovac.

Zanimljiva priča, zar ne? Priča koja ima direktnu poveznicu s gradom Karlovcem, pa tako i Aquatikom.

No prava priča tek počinje, a tiče se suvenirnice u Aquatici.

Priča koja bi morala biti primjer održivog razvoja i ponajviše školski primjer suvenirnice kakva treba biti. Naravno sve se vrti oko autentične i jedinstvene ponude čime se potiče razvoj lokalnog gospodarstva i održivi turistički razvoj Karlovca.

Motiv putovanja je upoznati novi način i kulturu življenja, a upravo je to naša najveća prednost. Naša nevjerojatna autentičnost i raznolikost. S druge strane, smisao turizma nije živjeti od rente, te da se kroz turizam potiče uvoz, što je nažalost slučaj našeg turizma, nego da se kroz povećanje turističke potrošnje potiče lokalna i nacionalna ekonomija. Što znači da se maksimalno iskoriste svi lokalni resursi za potrebe turizma. Dakle, da se recimo jaja, salata, meso… koristi iz domaće proizvodnje, a ne iz uvoza. U protivnom koji je smisao turizma i za koga, ako ne za našu ekonomiju?

Kako turizam vertikalno i horizontalno veže razne industrije, utjecaj turizma se multiplicira na razne sektore. S jedne strane imaš veliku potražnju i potrošnju kroz turizam, a s druge gospodarstvo, ( poljoprivredu, proizvodnju … ) koja plasira proizvode u turizam. I to je to, zaokružena priča.

Tako ide priča i o suvenirima, kako u našim turističkim destinacijama rivama, štandovima, tako i u muzejima. Gostima moramo ponuditi lokalne i autentične suvenire koji se vežu uz priču o turističkoj destinaciji.

Suveniri su kompleksni kulturni objekti, neodvojivi dio materijalne kulture, ali i identitetskih i razvojnih strategija lokaliteta. Ukorijenjeni u lokalnu kulturnu baštinu i prirodu, oni ne reflektiraju samo turističku atraktivnost lokaliteta, nego materijaliziraju i promoviraju njegov identitet, kulturno naslijeđe i tradiciju te promiču određene vrijednosti.

Suvenir mora biti autentičan, originalan, jedinstven, pričati priču o nekoj destinaciji i imati dodanu vrijednost jer upravo podsjeća na neki doživljaj koji je gost doživio u turističkoj destinaciji. Na taj trenutak i doživljaj koji zahvaljujući suveniru ostaje u sjećaju zauvijek. Koliko ste samo puta ispričali priču o nekom suveniru ili slici s putovanja, a koji se nalazi u vašem dnevnom boravku i privlači pažnju vaših gostiju. Ukoliko je još time suvenir i ručni rad i unikat time još bolje jer nema kopije niti masovne proizvodnje na traci.

I zato suveniri ne mogu biti proizvedeni u Kini, a pogotovo ne bi trebali imati ponudu plastičnih “suvenira” po štandovima i lokalima na rivi, što je nažalost čest slučaj i totalno promašena priča. Barem ne bi trebali biti.

Da se vratimo na odličan primjer suvenirnice u našem najvećem slatkovodnom akvariju.

U ponudi suvenirnice Aquatike imaju isključivo domaće unikatne proizvode od lokalnih dobavljača, obrta, domaćih radinosti i OPG-ova. Na početku prilikom otvorenja u Aquatici bilo je samo desetak dobavljača, a danas surađuju s čak više od 60 dobavljača, koji su mahom iz područja grada Karlovca i okolice.

Na ovaj način potičemo uključivanje lokalne zajednice u rad naše ustanove te dajemo priliku mladim talentiranim umjetnicima da izlažu svoje suvenire u našem prostoru. Imamo široku ponudu suvenira, od magneta i ukrasa, preko nakita i torbica do umjetničkih slika. Sve su unikati, koje dobavljači sami ručno obrađuju od različitih materijala (drveta, kamena, keramike, kože i slično), što se pokazalo da posjetitelji izrazito cijene. U ponudi suvenirnice imamo preko 500 artikala, od povoljnijih do onih ekskluzivnijih. Tako da ima za svakoga po nešto, od školaraca do poslovnih ljudi. A često nam se firme javljaju i uzimaju naše suvenire kao poslovne poklone” ističe Kaleb Vuletić.

Da se opet ponovim. Autentičnost i održivi razvoj. A da priča ima smisla opet pokazuje tržište. “U protekle tri godine otvorilo se desetak novih domaćih radinosti i obrta, kako bi naši lokalni ljudi mogli poslovati s nama te plasirati svoje suvenire u suvenirnici Aquatike. Neki od njih od toga zaista i žive. A to je naš najveći uspjeh” naglašava Kaleb Vuletić.

Melem za moje uši. To je to, tako je jednostavno. Bravo za Aqautiku. Tako se razvija turizam, strateški i održivo.

Foto: Javna ustanova Aquatika SLATKOVODNI AKVARIJ KARLOVAC / Autor: Denis Stošić

Vijesti: