Turizam kakav bi trebao i kakav je oduvijek trebao biti – Upoznajte bolske priče

“Ja sam Pjerin. S ovom pjesmom smo pozdravljali poslije rata naše prve goste” započinje svoj monolog Pjerin Jugović, ponosni stanovnik Bola na Braču, svirajući na gitari pjesmu s kojom...

Ja sam Pjerin. S ovom pjesmom smo pozdravljali poslije rata naše prve goste” započinje svoj monolog Pjerin Jugović, ponosni stanovnik Bola na Braču, svirajući na gitari pjesmu s kojom su davno prije s radošću i ljubaznošću dočekivali svoje goste. Na kraju videa gospodin Pjerin poziva sve da dođu na Bol.

Od rata do danas prošlo je puno vremena, a mi smo nažalost figurativno, gledajući cijeli naš turizam, prestali s iskrenom ljubaznošću pozdravljati naše goste i pjevati im pjesme s ponosom, ne zato što moramo, u kontekstu neke kazalište predstave ili animacije, nego jer smo to što jesmo. Jer je to naš način i kultura življenja.

Video je dio nove kampanje Turističke zajednice Bola – Naše bolske priče, a koja se sastoji od šest kratkih video priča, ljudskih pravih i živih priča, ne glumaca, u kojima Bolke i Boljani pozivaju svoje goste na Bol.

Cilj ovog projekta je uključivanje lokalnog stanovništva i njihovo aktivno sudjelovanje u promociji svoga mjesta. Važno je da posjetitelji upoznaju osobe koje brinu o njima. Mislim da je to dobitna formula, jer tko će bolje od njih ispričati naše priče zar ne? Na taj način pružena je mogućnost Bolkama i Boljanima da aktivno sudjeluju svojim prijedlozima i angažmanom u zajedničkoj promociji našega Bola.” izjavio je direktor Turističke zajednice Bol, Markito Marinković te dao pravu i jedinu formulu ili definiciju turizma.

Turizma kakav bi trebao i kakav je oduvijek trebao biti.

Kako je svaka kriza i prilika, ovo je prilika za novu turističku paradigmu, nove održive i zdrave temelje, redefiniciju turističkog proizvoda, rebrendiranje i repozicioniranje. Sada je vrijeme za reset.

I upravo zato moramo se vratiti osnovama i korijenima u našoj turističkoj priči. Moramo pričati našu priču, autentičnu priču. Moramo razvijati turizam zbog nas samih, a ne a priori zbog turista.

U našem putu razvoja turizma, izgubili smo doticaj sami sa sobom. Trčali smo za brzom i lakom zaradom, poglavito od rente, trčali smo za brojkama, odmahivali rukom na sva upozorenja, a što je najgore, izgubili smo naš identitet. Zidali smo betonska čudovišta, sve veća i šira, a pritom izgubili naš najvrjedniji resurs – prostor i identitet.

Pod prizmom da zadovoljimo turiste zaboravili smo tradiciju. Izgubili smo sebe, izgubili smo dušu. Izgubili smo naš grad, naše destinacije. Umjesto da proizvodimo povrće i hranu s našeg terena, mi smo uvozili. Umjesto da smo lovili našu ribu, nudili smo zaleđene lignje iz Patagonije. Umjesto domaćeg i organskog maslinovog ulja, meda, vina, prirodnih sokova, suvenira – mi smo se pravili Kinezi. Za kraj, figurativno, ali istinito, umjesto da smo pjevali naše pjesme, mi smo pjevali i glumili meksičke Mariachije.

Stalno smo bježali od sebe samih i htjeli biti kopije drugih, težili standardizaciji. Moramo si postaviti pitanje: Tko smo i što smo? Što prodajemo kao naš turistički proizvod? Za koga?

Turizam nije sam sebi svrha ako direktno ne podiže kvalitetu života lokalnog stanovništva i lokalne ekonomije – lekcija je koju smo, nadam se, naučili.

I upravo zato, ova nova bolska priča daje nadu i putokaz kako krenuti ispočetka. Okrenimo se sebi, okrenimo se čovjeku. Jer upravo čovjek čini turizam živim.

Naše bolske priče

Koje organsko povrće možete probati u Bolu na Braču, gdje pronaći domaće kozje proizvode, u kojem restoranu guštati u lokalnom pjatu sa samoniklim biljem, od kojeg ribara probati frišku tek ulovljenu ribu, uz čiju milozvučnu gitaru sanjariti i gdje pronaći ekstra djevičansko maslinovo ulje možete doznati u novom projektu Turističke zajednice općine Bol pod nazivom: Naše bolske priče.

Kako bi naglasila zajedništvo, podršku i važnost lokalnih stanovnika, u čiji je DNK upisan turizam, TZ je okupila lokalne ljude koji žive za i od svoje zemlje ili mora, kako bi poslali svojim gostima, no i svim budućim posjetiteljima ovog pitoresknog mjesta, na jugu otoka Brača, jednostavnu poruku – Vidimo se u Bolu!

U fokusu projekta su prije svega lokalni ugostitelji, mali proizvođači, iznajmljivači i mali hotelijeri, koji trenutno prolaze kroz čitavu paletu emocija, od straha i neizvjesnosti do optimizma i nade u bolje sutra.

Ključna poruka ove kampanje je važnost zajedništva, jer bez toga nema niti autentičnog iskustva, koje su Bolke i Boljani spremni s veseljem podijeliti. Želja im je da ih gosti prepoznaju te od njih iz prve ruke čuju priče, koje ne mogu pročitati niti u jednom časopisu, otkriju fantastične okuse domaće hrane i proizvoda, nauče ponešto o samoniklom bilju te da uistinu dožive ovo malo mjesto u svoj njegovoj ljepoti.

Savršeno nesavršeni

U videima i na fotografijama, savršeno nesavršenima, svoju je priču podijelio Franci Marinković  iz restorana Pusa. Osim vrhunskim jelima sa samoniklim biljem, svoje goste uvijek očara i dobrom pjesmom. Meri Bodlović i njezin suprug već se desetak godina bave ekouzgojem, maslinarstvom i vinogradarstvom na svom OPG-u. Uzgoj, proizvodnju i ugostiteljstvo odlično su povezali Mirjan i mama Irena, a njihov specijalitet, Sir u cukru, od kozjeg mlijeka može se kušati u njihovoj konobi Dišpet. O maslinama i obiteljskom masliniku priča Nikica Bodlović s istoimenog OPG-a, ponosan na 250 stabala maslina i zlatne kapi ekstradjevičanskog ulja. Svoj  ribarski entuzijazam dug 15 godina s nama je podijelio profesionalni ribar Pravdan Katić, a kako su Boljani nekad pozivali turiste otpjevao nam je Pjerin Jugović, uz zvuke svoje omiljene gitare. 

Kampanja nije samo ovaj video, to je tek početak priče – bolske priče

Ovo je tek početak priče Turističke zajednice Bola, koja će u sljedećim mjesecima putem društvenih mreža, na IG i FB profilu širiti pozitivna lokalna iskustva te predstavljati svoje mještane.

“Naglasak projekta je upravo na uključivanju lokalne zajednice i na njezinoj autentičnosti, odnosno smatramo da upravo mještani koji žive za svoje malo misto mogu najbolje predstaviti ono što nude i ono za što žive. Osim toga na ovaj način oni ne ostaju “anonimci” nego nam je želja kad turisti dođu da se sjete da je to onaj ugostitelj sa super rižotom ili ona žena koja nudi ekoproizvode” ističe Marinković te dodaje kako će komunikacija na društvenim mrežama biti popraćena ekstenzijama ovisno o tematskim postovima – symBOLoftradition, symBOLoffamily, symBOLof localfood, symBOLofhistory.

Budimo to što jesmo – to turisti žele upoznati i doživjeti

Nije sramota priznati grešku. Dapače, moramo si priznati da smo pogriješili i biti svjesni toga. To je prvi korak, da se osvijestimo i jedino tako možemo krenuti ispočetka zidati temelje našeg turizma kroz održivi, odgovorni i strateški razvoj.

Kako bi priča bila istinska i potpuna, našu kulturu i način života stvarno moramo i živjeti, a ne je glumiti za turiste. Moramo biti ponosni. Turisti nam ne smiju biti samo broj, samo soba – nego osoba s imenom i prezimenom. Motiv putovanja je upravo novi način i kultura življenja, i zato je autentičnost sama esencija turizma. Ta globalna raznolikost je glavno gorivo za putovanjima, stvara jedinstvenost i sve čari turizma.

Nadam se da smo naučili lekciju, kako turizam nije sam sebi svrha, ako direktno ne podiže kvalitetu života lokalnog stanovništva i lokalne ekonomije.

Budimo kao Pjerin, budimo kao Nikica i Pravdan, budimo kao Mirjan , Meri i Franci. Budimo to što jesmo – Hrvati. To mora biti naš glavni turistički proizvod.

Budimo to što jesmo – to mora biti naš glavni turistički proizvod. Bravo za Bol i bolske priče. Upravo ta riba, vino, povrće, meso, maslinovo ulje, sir – to je luksuz. To je ono što turisti žele vidjeti, okusiti i doživjeti. Tako svi žive od turizma, kvalitetnog i održivog, tako se turistička potrošnja spušta na lokalnu ekonomiju. Ne treba biti previše pametan, pogledajmo samo naše susjede u Toscani i Austriji, kao proof of concept.

Iskreno se nadam kako je ovo samo mali, ali veliki korak naprijed, u jednoj novoj bolskoj, pa tako i bračkoj, turističkoj priči i paradigmi.

Bravo Bol. To je turizam kakav moramo graditi.

Povezane vijesti: