Turizam je desetljećima rastao gotovo nezaustavljivo, ali danas sve više dolazimo do točke u kojoj bi sam teret poreza, nameta i dodatnih troškova potencijalno mogao postati prepreka daljnjem razvoju.
Ako putovanje postane preskupo, prije nego uopće započne, za srednji sloj građana i turista koji upravo čine tu masu na temelju jačanja srednje kalse, pitanje je hoće li dio građana jednostavno odustati od odlaska na odmor, promijeniti navike putovanja i smanjiti turističku potrošnju kada su već u destinaciji.
Od inflacije, cijena smještaja koje su u brojnim destinacijama izmakle kontroli, preko sve skupljih restorana i atrakcija, do novih nameta poput ekoloških i boravišnih pristojbi, poreza ili nadolazećeg europskog sustava ETIAS... putovanje postaje sve manje isplativo, a kućni. budžeti su sve manji zbog inflacije. Turizam traži sigurnost, da, ali jednako tako traži razum u pristupu, cijeni i vrijednosti za novac.
Također, nažalost zbog prekomjernog turizma i pretjerane turistifikacije, turizam počinje na većoj skali plaćati cijenu lošeg upravljanja. Uvođenje silnih novih poreza ne smanjuju broj posjetitelja niti su strategija niti rješenje.
Zbog lošeg upravljanja porezi od alata razvoja, postaju barijera: kako za putnike, destinacije, tako i za održivu budućnost turizma.
Nameti na globalnoj razini: od nužnosti do rizika
Prema analizi Destination Stewardship, destinacije sve češće uvode poreze i pristojbe s ciljem financiranja održivosti. Namjera je jasna ( barem na papiru ): prihod od turizma reinvestirati u infrastrukturu, zaštitu okoliša i bolji život lokalne zajednice. No problem nastaje kada se porezi gomilaju bez jasne koordinacije i transparentnosti te se samo slijevaju u gradski proračun te im se gubi trag. Bez jasnog namjenskog trošenja, zbog kojeg su i uvedeni.
Primjeri iz Europe pokazuju dvije strane medalje.
Balearski otoci kroz svoju turističku taksu reinvestiraju sredstva u ekološke projekte, promociju održivog turizma i očuvanje prirodnih resursa. Island prihod od pristojbi usmjerava u očuvanje prirodnih atrakcija, dok gradovi poput Venecije i Firence kroz turističke poreze nastoje upravljati masovnim dolascima. S druge strane, sve je više prigovora da se takvi nameti ne koriste dovoljno transparentno te da građani i gosti rijetko znaju gdje taj novac završava.
Europski kontekst: ETIAS kao nova barijera
Na razini Europske unije, novi Europski sustav putnih informacija i autorizacije (ETIAS) još uvijek nije uveden, ali već sada izaziva kontroverze. Sustav, koji će vrijediti za državljane 59 zemalja, prvotno je trebao koštati 7 eura, no predloženo je povećanje na čak 20 eura. Iako je riječ o "simboličnom" iznosu u usporedbi s ukupnim troškovima putovanja ( doduše ako gledamo obiteljsko putovanje to je već značajan iznos - iako vrijedi tri godine), važno je primijetiti trend - uvode se novi nameti koji zbrajanjem mogu postati ozbiljan faktor.
Za usporedbu, SAD već ima ESTA sustav (21 USD), a Ujedinjeno Kraljevstvo ETA od 16 GBP. EU tako slijedi globalni trend kontrole i naplate ulaska, no pitanje je hoće li kumulativni troškovi obeshrabriti putnike, posebno u kontekstu inflacije i sve skupljih turističkih aranžmana.
Jesmo li blizu „breaking pointa“?
Ako pogledamo ukupni teret za prosječnog putnika: avionske karte, smještaj, trošak života u destinaciji, porezi i pristojbe... dolazimo do točke u kojoj putovanje gubi svoju osnovnu privlačnost: vrijednost za novac.
Upravo to je i najveća opasnost za europski i hrvatski turizam.
Dodatni porezi i nameti mogu biti opravdani, ali moraju imati jasan cilj, transparentno izvještavanje i stvarnu korist za lokalnu zajednicu. Ako se pretvore u puko „punjenje proračuna“, riskiramo nezadovoljstvo i gostiju i domaćina.
Iako politički zgodne i praktične, turističke takse često ne rade ono za što su zamišljene. Ili bar što bi trebale.
Brojne destinacije u SAD-u, Kanadi, Meksiku, Norveškoj, Italiji, Francuskoj, Španjolskoj, Japanu, Tajlandu i Islandu kao i mnogim drugim zemljama uvele su ili uvode posebne poreze na turizam, bilo na nacionalnoj ili lokalnoj razini.
Ti porezi dolaze u različitim oblicima: od dodatnih naknada sličnih vizama, preko gradskih poreza vezanih uz noćenja - turističke pristojbe, po novom i ekološki porezi ili takse do ulaznica za kruzerske putnike i jednodnevne posjetitelje. Ideja je jasna, smanjiti preveliki broj posjetitelja ( prekomjerni turizam ) ili barem generirati dodatne prihode koji će se reinvestirati u infrastrukturu, usluge i očuvanje resursa.
Na papiru zvuči odlično. No u praksi se pojavljuju tri ključna problema.
Prvo, novi porezi zanemaruju činjenicu da turizam već i sada stvara golema porezna davanja. Samo 2023. godine turizam je generirao 3,3 bilijuna dolara poreza za vlade širom svijeta, što čini čak 9,6 posto globalnih poreznih prihoda, prema podacima WTTC-a.
Umjesto da se ta sredstva strateški usmjere u održive i produktivne projekte, uvode se novi nameti koji dodatno kompliciraju poslovanje i putovanje, a pritom ne rješavaju temeljni problem.
Drugo, sredstva prikupljena kroz turističke poreze rijetko se vraćaju turizmu, a još rjeđe se koriste za održivo upravljanje destinacijama. U Sjedinjenim Državama, primjerice, turizam godišnje generira oko 165 milijardi dolara poreza na lokalnoj, saveznoj i državnoj razini. Manje od pet posto tog iznosa vraća se u turizam kroz promociju ili upravljanje destinacijama, a tek jedan posto ide na izazove održivog razvoja, poput stambenog zbrinjavanja radnika u turizmu ili razvoja održivih rješenja za zračni promet.
Treće, i najvažnije, porezi ne smanjuju broj posjetitelja. Čak i kada se uzmu u obzir navedeni problemi, podaci pokazuju da turističke takse imaju malo ili nimalo utjecaja na smanjenje posjeta. Ono što sigurno rade jest da putovanja čine skupljima. Destinacije ostaju preopterećene, a pojavljuje se i pitanje pravednosti: dodatni troškovi najviše pogađaju budžetne putnike i mala poduzeća.
Činjenica da porezi ne smanjuju broj posjetitelja trebala bi biti dovoljan razlog da se dvaput razmisli o njihovoj učinkovitosti. No postoji i veći problem.
Kada porezi specifični za turizam nisu samo neučinkoviti nego i kontraproduktivni. Tada stvaraju lažan osjećaj da nešto činimo, dok zapravo zanemarujemo prave izazove: kronična podinvestiranost u javnu infrastrukturu, dostupno stanovanje, čistu energiju, održivost, funkcionalni prometni sustav, preveliku turistifikaciju, pad kvalitete ( ili iseljavanje ) lokalnosg stanovništva, preveliki uvoz strane radne snage.
U tom smislu, “lažna rješenja” često su gora od toga da ne činimo ništa. Ironično, upravo privatni turistički sektor često je taj koji najviše ulaže u održivost, modernu infrastrukturu i upravljanje destinacijama. Možda bi trebali javni i privatni sektor početi i stvarno razgovarati - razgovarati o poslovnim procesima.
Ograničavanje turizma u 11 ključnih europskih gradova moglo bi stajati 245 milijardi dolara gubitaka
Premda prenapučenost destinacija donosi ozbiljne društvene i infrastrukturne izazove, važno je procijeniti koliki su stvarni ekonomski učinci mogućih restrikcija i bi li se prihodi od turizma mogli učinkovitije iskoristiti kako bi se smanjili pritisci na lokalne zajednice i podigla kvaliteta života stanovnika.
Analiza WTTC-a donosi dva scenarija za 11 vodećih europskih gradova u kojima broj turističkih noćenja po stanovniku značajno premašuje europski prosjek.
Scenariji pokazuju što bi se dogodilo s prihodima od poreza, BDP-om i zaposlenošću ako bi se turistički volumen smanjio na razinu prosječnog europskog grada odnosno, što bi značilo kada bi ti gradovi prestali „nadmašivati konkurenciju" ili prosjek.