Budni sanjajmo i možda doživimo WRC u Hrvatskoj

Završio je najveći auto moto spektakl, kao i jedna od sportskih manifestacija, u povijesti Hrvatske- Croatia Rally. Radilo se o trećoj etapi Svjetskog prvenstva u reliju (WRC) tj. sportskom...

Završio je najveći auto moto spektakl, kao i jedna od sportskih manifestacija, u povijesti Hrvatske- Croatia Rally.

Radilo se o trećoj etapi Svjetskog prvenstva u reliju (WRC) tj. sportskom spektaklu najviše razine koji je Hrvatsku stavio na automobilističku kartu svijeta. To najbolje govore i brojke, no o tome malo kasnije.

Ovakve TOP globalne manifestacije svakako su izvrstan motiv dolaska u Hrvatsku. Radi se o milijunima zaljubljenika u oktanski sport, kao i što veliki broj posjetitelja prati Formulu 1 ili sportska događanja ili Ultra festival po cijelom svijetu. Motiv dolaska koji osim same utrke, daje nam priliku da impresioniramo turiste te im damo dodatni motiv da se vrate, ovaj put u ulozi pravog turista. Dakle, svakako možemo govoriti i kako su ovakvi globalni spektakli i u svojevrsnoj ulozi medija, medij koji je puno više od same utrke.

Također, generiraju veliku turističku potrošnju, a koja se dispenzira na mnoge industrije, od raznovrsnosti same tehničke organizacije, smještaja, ugostiteljskih objekata, prijevoza itd… Iako je ove godine zbog covid19 nije bilo stranih turista i gledatelja, barem službeno jer se karte nisu prodavale. Kada gledamo pozitivan utjecaj WRC-a u destinaciji, možemo usporediti 2019. godinu kao referentnu. Tako je 2019. godine utrke WRC-a pratilo 836 milijuna gledatelja uz 4.3 milijuna gledatelja uz staze. Studije pokazuju da je izravna potrošnja pratitelja, organizacije i timova tijekom Relija u Portugalu 2019. premašila 73 milijuna eura. 

Već sam spomenuo u prošlom članku, kako uvijek ima onih i koji su frustrirani svime i koji ne gledaju širu sliku, kao recimo negativni komentari zbog zatvaranja ceste u Zagrebu i frustraciju ljudi na gužvu u prometu. Kada bi bar češće zatvarali grad zbog raznih manifestacija i sportski događanja, a pogotovo ovog tipa koji imaju globalni medijski doseg. I zato molim organizatore Croatia Rallyja da druge godine zatvore barem pola grada Zagreba, jer to bi značilo još bolju promociju Lijepe naše kao i veću turističku potrošnju koja bi ostala lokalnoj ekonomiji.

Kao prvo, dobiti jednu ovakvu organizaciju nije “zajebancija”. Isprike na rječniku, no moram to naglasiti jer ljudi nisu svjesni koliki je to uspjeh i koliko to znači za cijelu Hrvatsku. Radi se o vrhunskoj organizaciji i produkciji po svjetskim standardima, a to znači da imamo kompetencije za organizaciju jednog takvog mega spektakla. I to je veliko priznanje.

Za to su potrebni ljudski resursi, vrhunske tvrtke koje mogu isporučiti sve po visokim standardima i naravno budžet koji to može pratiti. No važnije je ovo prvo, od samog budžeta. Tu se radi o reputaciji i brendu WRC-a, a koja ima veliku vrijednost, ako ne i najveću. Jer kao što znamo razvijanje brenda je maraton, kompleksan i skup proces, a sve se može srušiti kao kula od karata samo jednim krivim potezom.

Croatia Rally 2021 / Autor Uroš Modlic

I zato usprkos možda nekada većoj financijskoj dobiti, povjerenje da se ovakva manifestacija može organizirati ima najveću vrijednost. To je stvar koja uvijek daje taj “kilogram” više kod vaganja tj. donošenja odluke o domaćinstvu. Kao i općenito u poslovnom svijetu. 

WRC je nakon Formule 1 najgledaniji oktanski sport svijeta

WRC samo na prvu ili površini ima veliki pozitivan utjecaj. Od medijske globalne vidljivosti, brendiranja Hrvatske, do ekonomskih pokazatelja. No to je samo direktna korist. Prilika je to koja otvara vrata, puno više vrata, od turizma do dogovaranje novih poslova, predstavljanje naših inovacije i poticanja izvoza naše pameti. I ono ključno, svrstava nas na globalnu mapu izvrsnosti. Kao u teoriji kaosa koja govori: “Ako leptir zamahne krilima u Pekingu, on može uzrokovati uragan na Floridi“. To ne znači da vjetar koji nastaje mahanjem leptirovih krila uzrokuje uragan, već da i mahanje leptirovih krila može promijeniti slijed događaja koji bi se zbio da leptir nije mahao krilima. Stavite to u kontekst poslovnih prilika i sve vam je jasno.

To je potvrda naše izvrsnosti da smo u stanju organizirati i biti domaćin jedne ovakve manifestacije, od organizacije, produkcije do promocije. I zato JE dolazak WRC-a iznimno značajan te puno šira priča od same utrke. Prilika koju ne smijemo ispustiti. Zamislite da imate referencu u svojem poslovnom CV-u da ste bili dio ekipe koja je organizirala WRC. Referenca koja otvara vrata.

Borba protiv neznanja, populizma, negativnosti, rušenja statusa quo, ali i širenja pogleda na svijet utemeljana na činjenicama zna katkad biti jako frustirirajuća, no i inspirativan i zabavan način za provesti život.

I na kraju, globalne manifestacije imaju globalni medijski doseg i direktno utječu na brendiranje hrvatske u cijelom Svijetu. Prije održavanje utrke, analize su pokazale da je samo vrijednost globalne medijske vidljivosti za Hrvatsku od Croatia Rallyja preko 40 milijuna eura.

WRC se iz Hrvatske prenosio live u više od 150 zemalja širom svijeta, a utrke WRC-a godišnje gleda preko 800 milijuna ljudi.  

Sportski spektakl i snimke iz Hrvatske obišle su 150 zemalja širom svijeta, a više od 200 stranih novinara i snimatelja boravilo je u Hrvatskoj, što je najveći broj svjetskih medija koji je bio uživo prisutan na nekoj sportskoj manifestaciji u Hrvatskoj. Usprkos pandemiji koronavirusa.

Foto: Croatia Rally / Pehari u obliku glagoljice / Foto:Marjan Radović

Novinari koji su došli u Zagreb stigli su iz niza zemalja, među kojima su i Slovenija, Belgija, Francuska, Italija, Austrija, Njemačka, Velika Britanija, Rusija, Mađarska, Brazil, Bugarska, Španjolska, Češka, Irska, Poljska, Australija, Bugarska, Japan, Argentina, Švedska, Portugal, Estonija, Nizozemska, Belgija, Finska, Srbija, Bosna i Hercegovina, Cipa, Kina i druge. Slike i njihove reportaže iz Hrvatske otišle su na sve kontinente svijeta.

Među novinarima u Zagrebu bio je i Markus Stier, iz njemačkog Sportauta, koji godinama prati rally i WRC. „Bio sam jako iznenađen lakoćom dolaska do Hrvatske. Išao sam autom iz Njemačke i kako sam morao proći tri granice nisam znao što očekivati, no prošao sam jako jednostavno, bez ikakvih problema. Na granici sam pokazao negativan PCR test i dokumente i oni su rekli – dobrodošli. Nije bilo nikakvih problema, na granici je sve prošlo opušteno i profesionalno“, kazao je Stier. Na pitanje kakvi su dojmovi utrke u Hrvatskoj, Stier je dodao: Jako, jako pozitivni. Da budem iskren, prije relija bile su neke glasine da staze nisu ništa posebno i da su pomalo dosadne, no ono što sam vidio je spektakularno. Staze su bile jako izazovne i zanimljive, organizatori su pripremili vrlo različite brzinske ispite i zaista sam uživao“, kazao je Stier.

Njegov kolega Ahim Mortl, novinar austrijskog portala Racecom.at i bivši vozač rallyja kazao je kako je uživao u prirodnim ljepotama Žumberka te da se želi vratiti u privatnom, turističkom aranžmanu. „Želim uzeti bicikl i proći sve te staze i ovdje provesti godišnji odmor, siguran sam da ću reći svojim prijateljima i kolegama da dođu sa mnom“, zaključio je Mortl.

Više nego zanimljivi odgovori, a koji otkrivaju i još dvije stvari. Pozitivna iskustva prelaska granice, a radi se o njemačkom novinaru ( znamo da je njemačka naše glavno emitivno tržište ) te pozitivan feedback novinara Mortl-a koji će se vratiti u Hrvatsku kao turist. Samo su jedni od pozitivnih reakcija, a koji se ne tiču direktno utrke. Kako razbiti neke stereotipe? Upravo ovako, bez obzira na eventualnu negativnu kampanju s nekog tržišta. Kao što znamo, najbolji marketing je oduvijek bio i bit će onaj “od usta do usta” tj. osobna preporuka.

Mediatoolkit: Hrvatska spomenuta u više od 70% svjetskih država, a više od 43 milijun impresija

Tvrtka Mediatoolkit, ustupila nam je medijsku analizu objava na društvenim mrežama i globalnim news portalima utrke Croatia Relly. Analiza govori kako je Hrvatska spomenuta u više od 70% svjetskih država, a više od 43 milijun impresija. Impresivno!

U vremenskom periodu od 28.03 do 27.04.2021 ( utrka se održala od 22. travnja do 25. travnja 2021. ) ukupni broj impresija ključne riječi WRC CROATIA iznosi 43.1 milijuna.

Zanimljivo, kako su vozači iz preko deset zemalja, naravno i kako njihovih nacionalni mediji prate s posebnom pažnjom utrke. Također, važno je za istaknuti kako u utrci sudjeluju automobilski brendovi kao što su Hyundai, Ford, Toyota, Škoda, Citroen i Volkswagen, naravno kako i oni putem svojih kanala komuniciraju utrku, što samo dodatno donosi promociji utrke, pa tako i Hrvatske.

Također kada gledamo donju analizu možemo vidjeti od kuda dolaze najviše impresija s društvene mreže Facebook. Radi se o Fordu, Citroenu i Hyundai, što potvrđuje i gornji zaključak. Kada gledamo impresije s interneta, onda možemo vidjeti kako je najviše impresija sa stranice dailymotiona.com.

Naime, radi se o video na kojem je snimka kako je sedmerostruki svjetski prvak u reliju skrivio nesreću u Zagrebu. Što je samo dodatno podiglo globalni doseg utrke. Među globalnim portalima tu su i BBC, Reuters i mnogi drugi.

Iz dugogodišnjeg iskustva praćenja medija znamo da će ovakvi događaji uvijek napraviti odjek u široj svjetskoj publici, ali je uvijek zanimljivo izračunati točne brojke, ističe Nedeljko Lužija iz tvrtke Mediatoolkit te dodaje kako je WRC Croatia specifičan događaj gdje je u samom imenu i država održavanja tako da sve objave koje spominju ovogodišnju utrku spominju i riječ “Croatia”.

“U ovome slučaju vidimo da je uz preko 4000 spominjanja čak 41,6 milijuna impresija ostvareno kroz pojam “WRC Croatia”, te je time Hrvatska spomenuta u više od 70% svjetskih država. O ovoj utrci spominjući Hrvatsku, su pisali neki od najvećih svjetskih portala te time zasigurno osigurali skok u spominjanju Hrvatske na svjetskoj razini te ostvarili zavidnu besplatnu kampanju za našu državu” navodi Nedeljko Lužija iz tvrtke Mediatoolkit.

Iskoristimo svoje adute i potencijale – pehari u obliku glagoljice, Jean Todt posjetio Rimac automobile, doza naše vrhunske gastronomije

Čelnici HAKS-a su tijekom četiri dana održavanja WRC-a ugostili najvažnije svjetske sportske dužnosnike. Pritom su posjetili Plešivicu, Krašić, Sljeme, Jastrebarsko, Kumrovec te sjedište WRC-a 2021. u Zagrebu.

Ovakva svjetska manifestacija sjajna je prilika za produljenje turističke sezone i fantastična promocija Hrvatske diljem svijeta. Nadam se da će to prepoznati svi, od institucija do korporativnog sektora i pomoći nam da utrku u Hrvatskoj organiziramo i u narednim godinama. Dobili smo šansu, bila bi ludost izgubiti je i propustiti“, ističe predsjednik Organizacijskog odbora Croatia Rallyja Daniel Šaškin te dodaje kako bi dodatno promovirali Hrvatsku najbolji vozači dobili su posebne pehare koje je izradio istaknuti hrvatski kipar mlađe generacije, Mate Turić sa simbolima na glagoljici.

Također, Jean Todt, čelni čovjek Međunarodne automobilističke federacije (FIA), bio je prisutan na utrci, te je su organizatori dogovorili njegov posjet Rimac Automobilima. Naravno kako je Todt bio impresioniran, tko ne bi, te da je imao priliku i voziti se u Concept Two automobilu. “Tijekom posjeta vidio sam entuzijazam osnivača i viziju koju je imao kad je započeo deset godina unazad program električnog hiperautomobila. Odveo me na malu vožnju kompleksom i bio sam fasciniran ubrzanjem automobila, te vidim puno potencijala “ rekao je Todt nakon posjeta Rimac automobilima.

To su oni mali, ali veliki detalji koje čine razliku i dodanu vrijednost. Iskoristimo naše potencijale, autentičnost, inovacije, način i kulturu življenja. Mi sami moramo biti najbolji ambasadori našeg turizma, gospodarstva… Moramo biti ponosni to što jesmo, jer imamo se čime hvaliti.

Foto: HAKS

Hrvatska oduševila organizacijom te dobila ugovor o domaćinstvu utrke naredne dvije godine?

Prvi je čestitku uputio Jean Todt, predsjednik FIA-e koji je bio gost HAKS-a tijekom tri dana održavanja rallya. Između ostalog piše predsjedniku HAKS-a, Davorinu Štetneru: Želim zahvaliti za vašu toplu dobrodošlicu i gostoljubivost u Zagrebu, vaša podrška i posebna pažnja koju ste mi posvetili doprinjeli su da mogu svoj posjet nazvati istinskim uspjehom! Čestitam vam na odlično organiziranoj utrci kao i na gala večeri povodom proslave 115 godina automobilizma u Hrvatskoj. Čuvat ću drage uspomene iz ovog posjeta!”

Suvlasnik WRC Promotera i jedan od ljudi s najvećim utjecajem u WRC-u Thomas Krohne, napisao je predsjedniku HAKS-a: Želim zahvaliti iz dubine srca na odličnome gostoprimstvu, pažljivom i brižnom tretmanu, fantastičnom programu koji ste organizirali te nadasve velikom trudu da organizirate odličnu utrku u vašoj divnoj zemlji.

Malcom Wilson, vlasnik tima M-Sport Ford izjavio je: Velike zahvale tebi i timu za odličan event u tako kratko vrijeme. Možete biti ponosni na sve, a posebno želim zahvaliti za pozivnicu na gala večeru u kojoj sam imao prilike vidjeti fascinantnu povijest HAKS-a!”

Andrea Adamo, generalni manager Hyundai Sport: Hrvatska zaslužuje mjesto u WRC kalendaru, ovo je moje mišljenje, a znate da ja uvijek kažem što iskreno mislim!”.

Čestitke HAKS-u uputio je i grčki zamjenik ministra u ministarstvu sporta i kulture koji obnaša dužnost čelnog čovjeka grčkog sporta Lefteris Avgenakis. Između ostalog piše:“Toplo čestitam na uspješnoj organizaciji Croatia Rallyja koji je bio uspješan natjecateljski, ali i kao cjelokupni događaj. Hvala vam za gostoljubivost u vašoj prekrasnoj zemlji koju ćemo posjetiti opet!”

Za kraj, ne samo da smo ispunili očekivanja glavnih organizatora, nego čak i nadmašili, govori činjenica kako se uskoro očekuje odluka WRC Promotera i FIA-e za produženje fiksnog ugovora na još barem dvije godine u kojima bi Croatia Rally bio uključen u kalendar Svjetskog prvenstva u reliju. 

Iz Hrvatskog auto i karting saveza ( HAKS ) ističu kako kao nositelj WRC projekta u Hrvatskoj tijekom sljedećih tjedana očekuje i službene povoljne ocjene FIA delegata. “Tek nakon tih ocjena, World Motor Sport Council (WMSC) kao najviše izvršno tijelo Svjetske automobilističke organizacije FIA-e donijet će odluku da li će Hrvatska tijekom 2022. godine biti ponovno uvrštena u WRC  kalendar” navode u HAKS-u.

Da se vratimo na početak priče. WRC je odlična globalna promocija Lijepe naše, generira motiv dolaska i veliku turističku potrošnju. Dakle, još jednom molim organizatore da narednih godina zatvore bar pola Zagreba.

Kako je Hrvatska ove godine uz WRC, sredinom studenog po prvi puta bila domaćin i prestižne europske automobilističke serije utrka NASCAR, za koju smo dobili ugovor sljedeće tri godine + dvije godine domaćinstva, možda se u narednim godinama možemo nadati domaćinstvu i Formule 1?

Kako je Davorin Štetner, trenutni predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza, s 29 godina postao najmlađi svjetski privatni nositelj F1 prava u Svijetu uz dva više nego odlična odrađena domaćinstva ( Nascar i WRC ) zašto ne budan sanjati da se u budućnosti bolidi Formule1 voze po hrvatskim “ulicama”. Uostalom, tko je prije par godina uopće mogao misliti da ćemo biti domaćini Nascara i WRC-a? Naravno osim organizatora.

Uopće ne sumljam u naše sposobnosti, a dokaz tome je upravo i ova priča. Sve imamo – sposobnost organizacije, produkcije, tehničke izvedbe, prirodne i kulturne adute… samo moramo spojiti točke ( connect the dots ), lijepo ih upakirati i uvijek dati 20% više truda i “začina” da iskočimo iz mase.

Jedan od mojih najboljih citata je: „U svijetu marketinga stvar je jednostavna: morate biti posebni, drugačiji, osobiti. Morate imati ono što drugi nemaju. Morate znati nadahnuti, a to ćete moći samo ukoliko ste i sami nadahnuti. Nešto što je osobito zaslužuje da se o tome govori, da bude zamijećeno. To je nešto izvanredno. Novo. Zanimljivo. To je plava krava. Dosadno je pak nevidljivo. Dosadno je smeđa krava“ napisao je Seth Godin, marketing guru i autor svjetskog bestsellera Plava Krava.

Jedan plus jedan mogu biti tri. Možda ne u fizici i kemiji, ali u poslovnom i stvarnom životu svakako mogu. Budimo Plava krava, budni sanjajmo, glasno razmišljajmo, iskoristimo svoje prednosti i potencijale te uvijek razmišljajmo kako biti korak ispred drugih.

Jer ideje koje se šire pobjeđuju, zaključio bi Godin.

Naslovna fotografija: Croatia Rally 2021 / Autor Uroš Modlić

POVEZANE VIJESTI:

/ / / SLUŽBENO JE! HRVATSKA DOMAĆIN NASCAR GP-A SLJEDEĆE TRI GODINE

/ / / Od hrabrog i ludog sna do realnosti: Popularni WRC (World Rally Championship) dolazi u Hrvatsku 2021.

/ / / MOLIM ORGANIZATORE CROATIA RALLYJA DA DRUGE GODINE ZATVORE BAREM POLA ZAGREBA

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN