Broj hotelskih investicija u idućih će godina u ovom dijelu Europe nastaviti snažno rasti

Adria Hotel Forum, najveća i jedina međunarodna hotelsko-investicijska konferencija u jugoistočnoj Europi, završila je jučer u zagrebačkom Hilton hotelu Garden Inn, gdje je ponovno okupila sve relevantne aktere, uključujući...

Adria Hotel Forum, najveća i jedina međunarodna hotelsko-investicijska konferencija u jugoistočnoj Europi, završila je jučer u zagrebačkom Hilton hotelu Garden Inn, gdje je ponovno okupila sve relevantne aktere, uključujući međunarodne stručnjake, predsjednike i članove odbora najvećih regionalnih i globalnih hotelskih kompanija, ministre, investitore, institucionalne predstavnike, financijske institucije, konzultante, arhitekte, pravnike i druge stručnjake.

S druge strane, u publici su bili ugledni međunarodni hotelski vlasnici i, investitori, predstavnici svjetskih menadžment i hotelskih kompanija, te stručnjaci iz područja financija i savjetovanja.

Diskusiju o izazovima pri izboru modela hotelskih operacija vodio je Branko Bogunović, partner u tvrtki Hotel&Destination Consulting. S njim je bio Joep Peeters, senior potpredsjednik za franšize i vlasništva EMEA regije pri hotelskoj grupaciji Radisson. Govorili su o franšizama poznatih brendova i kako ih predstaviti investitorima. Naime, na hotelskom su tržištu prisutne snažne promjene, pa su objašnjene prednosti brendiranja hotela. Radisson je najavio širenje u ovoj regiji, posebice u većim gradovima i resortima na obali.

Svoje su nove brendove kojima osvajaju tržište potom predstavili Ivona Meissner, direktorica hotelskog razvoja hotelske grupacije za srednju Europu BWH (Aiden), Frank Reul, voditelj razvoja istočne Europe za AccorHotels (greet), potom Jordi Sanchis, direktor razvoja južne, istočne i centralne Europe u grupaciji Melia (INNside), Werner Bilgram, direktor austrijske kompanije Family Select Hotels (Kinderhotels), te Milena Brajović i Mojca Ložar, menadžerice tvrtke IHG (voco). Svaki od njih objasnio je karakteristike svojih novih brendova, a publika je glasanjem odabrala „greet“, odnosno brend ekonomskog hotela za putovanja s obitelji i prijateljima koji se nudi pri obnovi postojećih hotela. Svi su oni vrlo ambiciozni i najavili su rast broja hotela pod tim novim brendovima u idućih nekoliko godina.

O brendiranim rezidencijama i njihovom potencijalu na tržištu ove regije govorili su potom Ružica Herceg, partnerica u tvrtki Hotel&Destination Consulting, Daniel Barloewen, regionalni senior direktor Mixed-Usse Development Europe pri Marriotu, Evgenios Dendrinos, direktor nekretninskog poslovanja u kompaniji Temes – Costa Navarino, Alexander Yakovlev, voditelj nekretninskog poslovanja pri Allea Group Cyprus i Igor Kanjuh iz zagrebačke uprave Erste banke. Dok su u drugim zemljama brendirani resorti već poznati i uobičajeni, oni su na hrvatskom turističkom tržištu relativno novi proizvod, s velikim potencijalom za širenje u budućnosti.

O ponudi i mogućnostima za investiranje u Beogradu, Ljubljani i Zagrebu diskutirali su potom Thomas Emanuel, direktor tvrtke STR kao voditelj panela, David Jenkins, potpredsjednik poslovnog razvoja u grupaciji Radisson, Josipa Jutt Ferlan, predsjednica Uprave Zagreb City Hotelsa i klasterska menadžerica za Hilton hotele u Zagrebu, te Živorad Vasić, generalni menadžer u tvrtki IHG. Sva tri grada imaju svjetlu budućnost, zaključeno je, u njih se investira i nastavit će se investirati. Potrebno je još poraditi na infrastrukturi, poput povećanja broja direktnih avionskih linija u Hrvatskoj kako bi Zagreb bio dostupniji.

Posljednji panel prvog dana nosio je naziv Fokus na MAK – Makedoniju, Albaniju i Kosovo, zemlje koje su se opredijelile razvijati turizam. Panel je vodio Takuya Aoyama, potpredsjednik odjela akvizicije i razvoja pri grupaciji Hyatt International, a raspravljali su Visar Bytyqi, savjetnik odbora direktora u korporaciji HIB, Ardiana Sokoli, potpredsjednica Balfin Grupacije, Elvis Toci iz tvrtke ADXA Property i Dejan Knezović, vlasnik odvjetničkog ureda Knezović&partneri.

Svi su isticali potencijale svojih država, uz generalni zaključak kako ne žele biti percepirani kao dio Balkana s političkim nestabilnostima. Imaju ogroman potencijal, posebice Albanija s 400 kilometara obale, te su prava prilika za investitore. I njihove se vlade pripremaju s potporama za strane investitore kako bi ih privukle, a glavni im je zadatak sada gradnja infrastrukture, posebice zračnih luka i autocesta koje će ih povezivati sa susjednim zemljama. Nakon godina bavljenja vlastitim problemima sve tri države spremne su za snažan turistički razvoj, a usporedno s time i za poznate međunarodne brendove za upravljanje hotelima.

Na panelu na temu pregovaranja za kupnju/prodaju hotela moderator je bio Frederic Le Fichoux, partner u kompaniji Cushman & Wakefield, a sudjelovali su Martin Edsinger, menadžer u tvrtki KSL Capital, Gregor Famira, međunarodni partner u hotelskoj tvrtki CMS Reich-Rohrwig Hainz i Oleg Uskoković, varaždinski odvjetnik, vlasnik investicijske tvrtke Auctor.

Razgovaralo se na koji način prepoznaju dobru priliku za ulaganje, kako istražuju lokalne uvjete i zakone i ostalo što je važno za početak ulaganja, odnosno pregovaranja. Strani investitori Hrvatsku smatraju prelijepom i privlačnom zbog turizma, no još se pronalaze poteškoće, poput konfuznih gruntovnica i nepoznanica oko vrednovanja turističkog zemljišta. Poruka stranih investitora lokalnim poduzetnicima jest da trebaju imati jasnu ideju što žele prodati, bez skrivenih informacija.

Kako pronaći balans između dobrog i povoljnog dizajna i limitiranog budžeta razgovarali su Alessandro Tedesco, šef operativnog ureda tvrtke FEBC International i Lucija Ivas, vlasnica Forel projekta iz Zagreba. Tedesco je rekao da nema generalnih pravila, jer sve to ovisi o državi, pa čak i regiji u koju se ulaže. Istaknuo je kako budžet ne može biti limitiran, već realan. Kako bi se to postiglo potrebno je da se investitor okruži profesionalnim timom dizajnera, savjetnika i izvođača građevinskih radova koji će ponuditi realne okvire, tj. odrediti realnu visinu budžeta i vremenske rokove izgradnje. Osim toga za uspješnu investiciju važno je i dobro planiranje.

O kritičnim faktorima ugovora o najmu, te njegovim mogućnostima, izazovima i prijetnjama diskutirali su zatim Marc Finney, voditelj ureda za consulting hotela i resorta pri Colliers Internationalu, Nikola Avram, predsjednik Uprave Alpha Hotel Managementa, Elias Hayek, partner i voditelj u kompaniji Global Hospitality and Leisure – Squire Patton Boggs, Nicolas Horky, transakcijski menadžer za Europu u kompaniji Principal Real Estate Europe i Hylko Versteeg, više dopredsjednik za sektor razvoja u južnoj Europi tvrtke IHG.

Borivoj Vokrinek, partner, strateški savjetnik i voditelj istraživanja EMEA pri kompaniji Cushman & Wakefield, bio je moderator na panelu na kojem se raspravljalo o brendiranim resortima, njihovim prednostima i slabostima. S njim su bili Alan Mantin, direktor razvoja južne Europe u Hiltonu, Dilek Sezer, direktorica razvoja za južnu i istočnu Europu u grupaciji Accor HotelServices, Philip Rietz, menadžer portfolio strategije u turoperatoru TUI u Hannoveru i Jordi Sanchis, menadžer za istočnu i južnu Europu u španjolskoj tvrtki Melia. Svi su oni redom isticali prednosti svojih brendova koje nude investitorima u hotele i svoje planove za širenje. Zaključili su da će se u ovom dijelu Europe trend rasta broja brendiranih resorta nastaviti.

Posljednji panel na ovogodišnjoj konferenciji Adria Hotel Forum bio je posvećen Crnoj Gori, a tema je bila “Može li tržište podnijeti toliku ponudu ili je već zasićeno u luksuznom segmentu”. Moderator je bio Milovan Novaković, glavni menadžer za Colliers International u Crnoj Gori, a govorili su predstavnici velikih investicija u toj državi Marc C. A. de Ruijter, glavni menadžer projekta The Chedi Luštica Bay, Brennon Nicholas, direktor prodaje i marketinga za Porto Montenegro, te državni tajnik u Ministarstvu zaštite okoliša i turizma Damir Davidović.

Poznati svjetski luksuzni brendovi već su godinama prisutni u toj državi u koju investitori iz cijelog svijeta snažno ulažu i tako će i nastaviti jer interes za tom atraktivnom državom ne jenjava. Osim njenih prirodnih ljepota istaknuti su i poticaji koje investitorima nudi crnogorska Vlada. Davidović je objasnio kako olakšice za investitore ostaju i u budućnosti, te da su različite za pojedine dijelove zemlje. Primjerice, u Podgorici država podupire samo otvaranje hotela s pet zvjezdica. Rezultate imaju, samo je u zadnje tri godine otvoreno stotinu hotela. Planovi su brojni, no glavni je limit relativno kratka obala, pa Crna Gora već razmišlja o podupiranju investitora koji bi ulagali u sjeverni dio, odnosno u otvaranje skijališta u planinama koje pokrivaju većinu crnogorskog teritorija.

U idućih pet godina Crna Gora planira riješiti veliki izazov, a to je smanjenje visoke sezonalnosti, te postati članicom Europske unije što će im, vjeruju, donijeti još novih investicija.

POVEZANA VIJEST: ADRIA HOTEL FORUM: INVESTITORI IMAJU VELIK INTERES ZA ULAGANJA U HRVATSKU I CRNU GORU

Povezane vijesti: