Zrakoplovne kompanije usmjerile fokus na cargo prijevoz, a od tuda i novi naziv – Preighter

Pandemija koronavirusa doslovno je zaustavila i poremetila globalno gospodarstvo, a jedna od najgore pogođenih sektora je svakako turistička industrija. Iako je riječ prilagodba koja dominira, kako ove tako i...

Pandemija koronavirusa doslovno je zaustavila i poremetila globalno gospodarstvo, a jedna od najgore pogođenih sektora je svakako turistička industrija.

Iako je riječ prilagodba koja dominira, kako ove tako i prošle godine, u turističkoj industriji je teško naći prostora za prilagodbu kada su granice zatvorene i kada praktički nitko ne putuje.

Zrakoplovna industrija je posebno pogođena, a svi znamo kako je najskuplji zrakoplov, onaj koji ne leti. Budući da je većina troškova koje zrakoplovne kompanije imaju fiksna, a prihodi su gotovo nestali, neke zrakoplovne kompanije su ipak uspjele pronaći svoju nišu u kojoj mogu biti inovativni ili prilagoditi se, kako bi osigurale svoj opstanak, barem dok se ne aktivira globalni turizam.

Kako piše portal Croatian Aviation, pandemija je omogućila nastanak fenomena zvanog „Preighter“. Riječ je o promijeni fokusa zrakoplovnih kompanija s putničkog, na cargo prijevoz. Naime, zrakoplovne kompanije su došle do ideje da povećaju cargo prostor u putničkim zrakoplovima pretvarajući putničke zrakoplove u takozvane preightere.

Iako je potreba za cargo letovima bila u padu još od 2019. godine, za vrijeme pandemije dogodio se velika potražnja upravo za cargo letovima, što je logično i rezultiralo povećanjem cijena za prijevoz tereta. Također, povećala se i potreba za brzim te sigurnim prijevozom medicinske i zaštitne opreme u borbi protiv pandemije.

Također, kako se sve u jednom danu prebacilo na online, tako je “eksplodirala “i online prodaja te dostava. Tome najbolje govori podatak kako je Amazon za vrijeme pandemije ima nevjerojatan rast, nezabilježen u njegovoj povijesti. Zbog velikog obujma poslovanja, Amazon je prošle godine zaposlio 175.000 novih radnika ( da tisuća ), a samo u zadnjem tromjesečju Amazon je imao rast prodaje od 38% i promet od 121 milijardu dollara. Tako da je fokus zrakoplovnih kompanija na cargo prometa, više nego logičan.

Važno je napomenuti kako se putnička kabina ne može bez ikakvog nadzora i sigurnosnih uvjeta pretvoriti u cargo prostor. Kako je to uvijek slučaj u zrakoplovstvu brojni sigurnosni uvjeti moraju biti ispunjeni. Zbog navedenog, a radi očuvanja sigurnosti u zračnom prometu, IATA (The International Air Transport Association) je donijela dokument s uputama za transformaciju kabine iz putničkog u cargo prostor.

Foto: aircargonews.net

Jedan od uvjeta je da bilo kakva modifikacija putničke kabine, primjerice uklanjanje putničkih sjedala, mora biti odobrena od strane nadležnog državnog regulatora u području zrakoplovstva (u Hrvatskoj to je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo).

Sukladno uputama koje je donijela IATA, preighteri imaju i ograničenja glede vrste tereta koji se smije prevoziti unutar putničke kabine zbog toga što su redovni cargo prostori zrakoplova znatno drugačije dizajnirani i opremljeni kako bi uopće mogli prevoziti teret. Tako da se unutar putničke kabine prevozi medicinska oprema, osobna zaštitna oprema, pošta i generalni teret uz dodatne uvjete po pitanju brtvila i vezivnih materijala.

Kad se zbroje svi nedostaci i prednosti preighteri su se definitivno pokazali kao izvrsno i originalno rješenje kojim su zrakoplovne kompanije uspjele povećati svoje neprepoznatljivo male prihode zbog nedostatka putnika. U prilog tome govori podugačka lista zrakoplovnih kompanija koje su se na ovaj potez odlučile (Lufthansa, KLM, Korean, SWISS, Ethiopian, Qantas, Air Canada, Austrian Airlines, Cathay Pacific, Delta Air Lines and United Airlines, itd.).” navode iz portala Croatian Aviation.

Postoje i određeni nedostaci, odnosno dodatni troškovi koje ovakav način prijevoza tereta donosi. Primjerice, ovakav način ukrcaja tereta zahtjeva puno više zemaljskog osoblja i njihovog fizičkog rada, te ovakav način utovara znatno dulje traje i zahtijeva dodatnu opremu, što sve povećava trošak prijevoza. Uz navedeno, potrebno je i dosta vremena kako bi se putnička kabina pretvorila u teretni prostor i ponovno po potrebi vratila u kabinu originalno namijenjenu putnicima.

Kako je trenutno zastoj u proizovdnji i distribuciji cijepiva, a time i brizni cijepljnej stanovništva u Europi, i drugdje u svijetu, sve je mnje nade da će se turizam aktivirati za Usrke, te se mnogi okreću isključivo ljetnoj sezoni.

Sudbina preightera definitivno će ovisiti o daljnjim restrikcijama u zračnom prometu, odnosno putničkoj potražnji. Kako sada stvari stoje, s obzirom na brojna ograničenja u putovanjima, preightere ćemo sigurno gledati još neko vrijeme u 2021. godini. Možda i novi fenomen i ostane u upotrebi i nakon pandemije, kao jedan od brzih načina kako se brzo prilagoditi trenutnoj potražnji i popunjenosti letova. Ili možda čak i doživimo kombinaciju cargo i putnog prijevoza na jednom letu, ako je slabija popunjenost određenog leta prema nekoj destinaciji.

Više o novom fenomenu u zrakoplovnoj industriji saznajte u članku na portalu Croatian Aviation.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN