Barbara Mrkić, Carwiz: Usprkos globalnoj krizi, za sada sve naše franšize posluju, a mi širimo poslovanje

Carwiz Grčka od početka poslovanja 2018. godine do danas je putem vlastite mreže uspjela proširiti svoje poslovanje pomoću pod franšiznih ugovora i to na dvanaest lokacija diljem zemlje –...

Carwiz Grčka od početka poslovanja 2018. godine do danas je putem vlastite mreže uspjela proširiti svoje poslovanje pomoću pod franšiznih ugovora i to na dvanaest lokacija diljem zemlje – od Atene pa sve do Krete, Zakintosa, Soluna, Chanije i Piraeusa.

Također, u zadnjim danima mjeseca rujna Carwiz priča se proširila i na Cipar, gdje je sklopljeno partnerstvo s Leos Groups of Companies, najprofesionalnija tvrtka za najam vozila na Cipru, a koja posluje od 1983. godine.

Izuzetno pozitivne vijesti, u ovo tmurno izvanredno vrijeme, pogotovo zbog činjenice jer se radi o hrvatskom turističkom izvoznom proizvodu – Carwiz rent a car, koji je novim širenjem svoje franšizne mreže zaključio 23 ugovora i prisutnost u 20 zemalja.

Rent-a-car industrija važan su dio mozaika hrvatske turističke ponude, pogotovo u kontekstu avio prometa, produženja turističke sezone i podizanja turističke potrošnje. 

Ova godina je teška za sve, a pogotovo za cijeli turistički sektor, pa tako i za rent a car industriju, koji direktno ovisi o turizmu. Značaj rent a car industrije za turistički sektor jasno govori i činjenica kako više od 90 posto korisnika rent a car industrije u Hrvatskoj čine inozemni turisti.

Da dobimo malo jasnu sliku o industriji, dovoljno govori podatak kako prema nekim procjenama, veličina tržišta najma automobila na globalnoj razini procijenjena je na 86 milijarde dolara u 2019. godini, s tendencijom velikog rasta.

Inače, Carwiz je upravo početkom 2020. godine otvorio i američko tržište. Nakon prve poslovnice u Međunarodnoj zračnoj luci Orlando, u jugoistočnoj saveznoj državi Floridi, Carwiz se pozicionirao u jednom od najvažnijih američkih financijskih središta i trećoj najvećoj zračnoj luci u SAD-u, Međunarodnoj zračnoj luci Miami. Fenomenalna početak 2020.godine, do trenutka pojave pandemije koronavirusa, koja je cijelo svjetsko gospodarsko stavilo na koljena, a pogotovo turistički sektor.

Barbara Mrkić, direktorica marketinga Carwiz rent a car i Carwiz International: Najam vozila pozicionirao kao na najsigurnija opcija

Kako što znamo, rent a car industriju iznimno je vezana uz turizam ( oko 90% prometa ), a na valu novog širenja Carwiza kroz model franšize razgovarao sam s Barbarom Mrkić, direktorica marketinga  u Carwiz rent a car i Carwiz International.

Iako ih je na hrvatskom tržištu relativno “malo” u odnosu na druge turističke grane, oko 15-tak rent a car tvrtki u Hrvatskoj, ukupno generiraju preko milijardu kuna godišnjih prihoda te godišnje su zaslužni za kupnju 25 tisuća novih vozila.

Naši franšizni partneri diljem svijeta s obzirom na cjelokupnu situaciju prilagodili su svoje poslovanje te se posvetili domaćem turizmu“, ističe Mrkić te dodaje kako je sada svima potreban siguran prijevoz kako bismo u skorije vrijeme mogli nastaviti s našim uobičajenim načinom života.

Na pitanje trenutne situacije u industriji, Mrkić ističe kako se upravo naglasak na brigu o zdravlju i čistoći automobila pokazao kao dobro rješenje te se najam vozila pozicionirao kao na najsigurnija opcija. “Od kada je započela kriza naglasak smo stavili na brigu o zdravlju. Uspostavili smo timove, osigurali sva potrebna sredstva za siguran rad i promijenili dosadašnje strategije” govori Mrkić te dodaje kako su prilagodili njihove ciljeve i očekivanja sukladno situaciji te iskoristili pružene olakšice i potpore kako bi tvrtka opstala.

Isto tako, implementirali smo nova znanja, optimizirali naše poslovanje i restrukturirali tvrtku. Stava smo da se poslovanje sastoji od uspona i padova, da funkcionira kao živi organizam koji zahtjeva brze promijene i da je ovo samo još jedna stanica da u bližoj budućnosti budemo još uspješniji” istaknula je Mrkić.

Koronavirus je doslovno zaustavio turizam, a par mjeseci ovogodišnje sezone nije donijelo puno prometa, pošto se industrija najviše oslanja na avio promet koji je u prvih devet mjeseci zabilježio pad broja putnika od 80%, kao i na strane turiste i poslovni turizam, koji je također ove godine zabilježio najveći pad.

Inače, samo prošle godine Država je od rent a car industrije direktno od PDV-a uprihodila oko 300 mil kn, a toj brojci se svakako trebaju pridodati i PDV od partnera, kao što su: uvoznici vozila, servisne radionice, gorivo, cestarine itd.. ( prema procjenama dodatnih 700 mil kn PDV- a ) što ukupno čini 1 milijarda kuna PDV-a samo od djelatnosti najma vozila u Hrvatskoj. Tu ne pričamo o drugim razno raznim nametima, nego samo o PDV-u.

Trenutno najveći izazov za rent a car industriju je upravo likvidnost, veliko opterećenje prema leasing kućama kao i koncesijske naknade prema zračnim lukama. Dakle, rent a industrija, kao i svi u turizmu očekuju kreditne linije od Hamag Bicro-a i HBOR-a ili opciju da država da određena jamstva kako bi mogli dignuti kredite u komercijalnim bankama.

Također, logično, očekuju i moratorij na leasing barem do sredine 2021., kada se očekuje da će se početi slijevati prihod od turističke sezone. Naravno, ima još problema, od obavezne naplate HRT pristojbe do produžetka trenutnih mjera za djelatnike do proljeća. No, svakako je najvažnije mogućnost kreditiranja da se preživi do proljeća.

Na pitanje kako su se drugi franšizni partneri snašli u ovoj situaciji, Mrkić ističe kako sve ovisi od države do države, no kako rent a car industrija ne miruje, nego se prilagodila cijeloj situaciji.

Svaki partner je pod mentorstvom naših franchise managera odabrao vlastitu strategiju i put – tako su neki odlučili ovo vrijeme provesti uz edukacije, sklapanje novih poslovnih dogovora i pripremu za sezonu 2021., dok su drugi odlučili naglasak staviti na najam vozila kao na najsigurniju opciju. Što se tiče pomoći od države, svaki partner je odabrao vlastiti poslovni model što uključuje i samostalnu odluku žele li posegnuti za financijskom pomoći države, moratorijem na kredite i slično. Mi smo im na raspolaganju za sva pitanja i savjete dok najbolji poslovni model odabiru sami ” ističe Mrkić te dodaje kako su i jedni i drugi vrlo uspješni u svojim strategijama što je još jedna potvrda da svaki problem ima više rješenja.

Mjere se razlikuju od države do države, negdje su one rigoroznije, a negdje nešto blaže – sve ovisi u kojoj fazi borbe protiv korona virusa je koja država. Trenutno je virus u većini naših franšiznih država u eksponencijalnom rastu, te su shodno tome neke poslovnice zatvorene” govori Mrkić i dodaje kako to vrijeme koriste za brendiranje poslovnica, edukacije usmjerene na rad u softverskom sustavu, marketinške edukacije i slično, a sve to se odnosi i na pripremu za sezonu 2021.

“Isto tako, savjetujemo franšizere oko novih oblika poslovanja, kako doći do lojalnih klijenata i kako uspostaviti nove poslovne kontakte” kazala je Mrkić te naglasila kako je ipak pozitivno kako za sada sve njihove franšize posluju, neke uspješnije, a neke sa smanjenim obujmom posla poput franšizne mreže na Karibima.

Na karipskom otoku St. Maarten koji broji oko 41.000 stanovnika poslovanje je usmjereno isključivo na pružanje usluge najma vozila turistima. S druge strane, imamo franšizne partnere koji su svoje modele gotovo savršeno prilagodile situaciji i ostvarili zavidnu uspješnost poput franšizera iz Srbije koji posluju na razini prošlogodišnjih rezultata” ističe Mrkić.

Zanimljivo, prema riječima Mrkić franšizni partneri iz Grčke su proširili svoju franšiznu mrežu i traže još novih partnera za daljnja širenja. “Uspostavili smo i novo partnerstvo na Cipru, dok smo u Hrvatskoj optimizirali i reorganizirali naše poslovanje. Naravno, pritom smo morali provesti određene rezove, posegnuti za određenim mjerama ali unatoč tome pronašli smo model koji je održiv s obzirom na cjelokupnu situaciju u Hrvatskoj i svijetuistaknula je Mrkić dodala kako su sve to primjeri da je unatoč teškoj i nezavidnoj situaciji poslovanje moguće.

Za kraj Mrkić ističe kako rent a car industrija na globalnoj razini čeka ponovno buđenje turističkog sektora na proljeće, kako bi došli do likvidnosti i kako bi se nastavio danji rast i širenje Cariwza brenda na nova tržišta.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN