ZELENI JEDRENJAK BRODOSPLIT

Brodosplit gradi najveći svjetski jedrenjak na struju s tri jarbola

Priča o Brodosplitu je priča za udžbenike kako se jedna kompanija iz ružnog pačeta pretvorila u labuda odnosno postala centar inovacija u brodogradnji. Ovih dana sve se više govori...

Priča o Brodosplitu je priča za udžbenike kako se jedna kompanija iz ružnog pačeta pretvorila u labuda odnosno postala centar inovacija u brodogradnji. Ovih dana sve se više govori o novom pothvatu Brodograđevne industrije Split koja je započela izgradnju Novogradnje 531, najvećeg jedrenjaka s tri jarbola na svijetu koji ima glavni pogon na struju pogonskim elektromotorima, a čije baterije se pune tijekom same plovidbe.

“Električni jedrenjak tzv. trojarbolna škuna bit će duga 63,50 metara, široka 10 metara, visoka do glavne palube 5,35 metara, a bit će izgrađena na platformi već postojećeg trojarbolnog škunera ‘Klara’ iz ‘Brodosplitove’ flote putničkih brodova za komercijalni turizam. Imat će klasu putničkih brodova neograničene plovidbe i moći će ploviti po svim morima svijeta. Tijekom domaće turističke sezone plovit će Jadranskim morem po obalama Italije, Slovenije, Crne Gore, Albanije i Grčke, a van sezone Karipskim otočjem i drugim turističkim destinacijama”, izvijestio je Brodosplit.

Postojeći trojarbolni škuner ‘Klara’ iz ‘Brodosplitove’ flote putničkih brodova za komercijalni turizam
Foto: Brodosplit

Kako doznajemo od voditelja službe za odnose s javnošću Josipa Jurišića trup i nadgrađe izrađeni su od čelika, a jarboli su od aluminijske legure. Kada ne koristi jedra, brod pogone dva elektromotora svaki po 150 kW koji se napajaju iz sustava baterija koje se kontinuirano pune iz različitih izvora. Kada postigne brzinu od 6 čvorova, trebat će samo 60 kilovata snage, što je za brod od 500 GT-a poprilično nezamjetna snaga. Brod će biti opremljen s 30 tona baterija koji imaju kapacitet od max 2300 kWh, ali zbog sigurnosti imat će i dva dizelska agregata koji će se uključivati samo u slučaju potrebe.

Inače sama ideja o gradnji ovog jedrenjaka na struju stara je sedam godina. “Prije sedam godina na ideju je došao predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak. Još čuvam taj mail i rado se prisjećam toga. Još tada smo spomenuli ideju da idemo u jedrenjake kao putničke brodove, ali s nultom emisijom ispušnih plinova. I onda kada su prije dvije godine krenuli EU fondovi zaključili smo kako sada imamo načine za realizirati tu našu ideju. Jasno trebali smo partnere i izvrsnim se pokazala suradnja sa znanstvenim timom Osječkog FERIT-a i Splitskog FESB-a koja odrađuju dodatne proračune i analize odnosno provjere”, rekao nam je projektant Mislav Brlić iz tvrtke DIV MES koja je projektirala jedrenjak.

Prema njegovim riječima radi se o iznimno zanimljivom i izazovnom projektu. Najizazovnije je bilo smještanje cijele nove opreme i baterija u prostor broda, a da se ne naruši dizajn i atraktivnost putničkog prostora koji treba ostati luksuzan i lijep za ugodno putovanje turista. Veliki izazov u projektu je i razvoj jedrilja jer potrebna je veća efikasnost u odnosu na normalna jedra, no ovakvi izazovi zapravo su najveća poslastica za projektante koji u ovome poslu uživaju. “Jasno očekujemo i da se ta naša ideja komercijalizira i nadamo se da ćemo to postići. Ovaj jedrenjak moći će 100 posto ploviti na elektro pogon i ovo je odličan projekt Brodosplita koji je doslovce poput nekog crnog pačeta postao labud i centar inovacija i to je najbolja vijest za našu brodogradnju,” zaključuje projektant Brlić dodajući kako na brodogradnju još uvijek šira javnost gleda kao na neku crnu metalurgiju, a brodogradnja je postala divna znanost i centar inovacija.

Foto: Brodosplit

Trenutno DIV grupa radi i na projektiranju turističko istraživačke podmornice na baterije dubine ronjenja 60 metara za 50 putnika. DIV Grupa inače proširuje poslovanje u sektoru putničkih krstarenja kroz tvrtku Brodosplit-Plovidba iz Brodosplit grupacije, koja upravlja flotom brodova kao agent za njihovo korištenje. Tvrtka se orijentirala ka projektima i proizvodima koji donose veću dodanu vrijednost tako da raspolaže sa svojom flotom brodova čijim korištenjem tj. charterom se nadopunjuje poslovanje.

Konkretno u projektu budućeg jedrenjaka, koji bi vjetar u jedra trebao dobiti već krajem iduće godine osječki FERIT je zadužen za razvoj sustava pohrane kinetičke energije vjetra pretvorbom hidrokinetičke energije (hidroturbina i reverzibilni propeleri) i sustava upravljanja baterijama/integrirani energetski sustav broda (pohrana energije, nadzor i praćenje rada, upravljanje,…), dok splitski FESB radi na sustavu jedrilja, automatizacije jedrilja (robotizacija), vjetroturbinama i foto naponskim panelima.

Na pramcu i krmi postojat će dvije vertikalne vjetroturbine koje će opskrbljivati brod strujom dok je u luci sa spuštenim jedrima. Na krovu nadgrađa bit će postavljena fotonaponska solarna elektrana. Brod će tako biti opskrbljen strujom i vodom iz potpuno obnovljivih izvora, a svu će energiju dobiti bez ikakve emisije CO2. Tako da, osim što će biti 100% ‘zelen’, brod praktički neće imati nikakvih troškova za gorivo i napajanje pogonskih strojeva, pojašnjavaju u Brodosplitu.

Foto: Brodosplit

“Ono što ovaj električni jedrenjak izdvaja od sličnih plovila je to što će brod prilikom plovidbe na jedra ujedno puniti baterije, i to na vrlo domišljat način. Naime, osim sustava vjetroturbina, hidroturbina i solarnih panela koristit će se i sustav brodskih vijaka s promjenjivim usponom, s posebnom geometrijom krila, koji prilikom jedrenja služi kao hidroturbina. Ovaj će “reverzibilni vijak” puniti baterije velikog kapaciteta u potpalublju. Osim toga moći će kontrolirati sve informacije na brodu koje će se skupljati na komandnom mostu. Od meteoroloških podataka, kako bi zapovjednik znao gdje je najpovoljniji vjetar, do apsolutno svih sustava broda i pogona, zalihe struje u baterijama, funkcioniranja motora, solarnih panela, vjetroelektrana, tople vode, potrošnje energije… Ujedno, kontroliranje svih “prihoda” i rashoda” energije na brodu” ističe Jurišić iz Brodosplita dodajući kako je rad na projektu započeo u veljači prošle godine, a sufinanciran je sredstvima za IRI 2 projekte koji se financiraju iz EU fondova. Nositelj projekta je DIV Grupa, a partneri iz znanstveno istraživačke zajednice su FERIT i FESB. Idejni i glavni projekt realizirat će tvrtka Marine Energy Solutions DIV d.o.o. Planirano je da brod zaplovi i bude u punoj funkciji do kraja iduće godine.

Cilj projekta je poboljšati proizvode i usluge u brodograđevnoj industriji, a postupci opremanja postaju ključan dio procesa gradnje broda. Ulaganjem u nove tehnologije, u inovacije i istraživanje i razvoj sofisticiranih brodova s većom dodanom vrijednosti u kojima dominira visoki nivo složenosti opreme uskoro bi mogli konkurirati i najrazvijenijim zemljama. I tako priča o DIV Grupi kroz Brodosplit i partnere postaje odlična hrvatska priča o inovacijama i smješta nas uz rame sa najrazvijenijim i najnaprednijim zemljama. Sve ovo naravno, ima utjecaj i na turizam, a ovakvi projekti daju nadu u budućnost cijelom sektoru.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN