Definicija turizma iz pera Darka Bastića, direktora kompleksa hotela Olympia i Olympia Sky

Koja je definicija turizma? bla,bla,ba…. mogli mi istaknuti razno razne definicije. No, jedno je teorija, a nešto sasvim drugo praksa. Moja je kako se turizam sastoji od emocija, doživljaja...

Koja je definicija turizma? bla,bla,ba…. mogli mi istaknuti razno razne definicije. No, jedno je teorija, a nešto sasvim drugo praksa. Moja je kako se turizam sastoji od emocija, doživljaja i priča.

No upravo na tu temu oduševio me je razgovor s Darkom Bastićem, direktorom kompleksa hotela Olympia i Olympia Sky iz Vodica, s kojim bi mogao razgovarati satima, a da niti u jednom trenutku ne pogledam na sat, a koji je u samo dvije izjave objasnio cijelu definiciju turizma.

No, krenimo redom…

Gdje jedemo, gdje provodimo vrijeme, gdje kupujemo – sve to čini naš hotel domom“ poruka je kompleksa hotela Olympia i Olympia Sky iz Vodica kojoj promoviraju svoju misiju poslovanja kroz suradnju s lokalnim proizvođačima OPG-ovima i malim ribarima. Hrabra poruka i obećanje, no ono najvažnije, ne radi se samo o promotivnoj poruci, nego u hotelu Olympia iz stoje iza ovog obećanja.

Šporki makaruni, Soparnik, pašticada, rožata i mnogi drugi gastro specijaliteti dalmatinske kuhinje sastavni su dio gastro ponude kompleksu hotela Olympia i Olympia Sky. Iako bi to trebalo biti normalno i prirodno, nažalost to je jako rijetkost u našem turizmu.

Tako se od prvog dana u kuhinji kompleksu hotela Olympia i Olympia Sky koristi se što više autohtonih proizvoda – od ribe i morskih plodova od lokalnih ribara, mesnih proizvoda iz zaleđa, povrća i voća… Tako jednostavno, zar ne? No, glavno pitanje je zašto?

Podržavajući lokalne proizvođače i ribare se osigurava njihova održivost u budućnosti. Domaća hrana je svježa i sezonska, a kod nas u kući, kako se volimo zvati, jer smo jedna velika obitelj, se poslužuje samo najkvalitetnija hrana. Lokalno uzgojena hrana ima finiji okus i bolje izgleda, a osim što podržavamo naše lokalne proizvođače, gosti hotela su i više nego oduševljeni. Svakog gosta po želji možemo odvesti da uživo vidi domaću proizvodnju” istaknuo je direktor kompleksa, Darko Bastić. Win-win za sve.

Raznolikost u kulturi i načinu života čini turizam to što je, te je upravo to glavna esencija turizma – autentičnost, tj. sveti gral u turizmu koji stvara motiv dolaska. Zato glavni turistički proizvod mora biti naša autentična priča, jer ako su sve destinacije iste, zašto bi ljudi onda putovali?

S druge strane, korištenjem domaćih i lokalnih proizvoda potičemo lokalno gospodarstvo, smanjujemo troškove, imamo svježe i najvažnije kvalitetne namirnice te u konačnici jedinstven turistički proizvod. Turizam sam sebi nije smisao, ako nemamo tu toliko važnu autentičnost u našoj ponudi u svim oblicima, a koja generira dodanu vrijednost kroz razvoj svih drugih industrija koje se vertikalno i horizontalno razvijaju uz turizam. Upravo ta turistička potrošnja mora se spustiti na lokalnu ekonomiju, a ne da se kroz turizam potiče uvoz.

To je i jedan od naših najvećih turističkih problema – što imamo relativno slabu turističku potrošnju, nisku vrijednost za novac, čast pozitivnim primjerima, te što se ta potrošnja ne spušta na lokalnu ekonomiju. Osim kroz rentu, naravno, što svakao nije dovoljno kao što vidimo na našem primjeru.

Naravno, donašanja gastronomija daje nam na stotine načina kako modernizirati našu tradicionalnu kuhinju, no baza i dalje mora biti lokalni recepti, ali interpretirani na moderni način. “Domaći su proizvodi svježi i obično se prodaju u roku od 24 sata nakon što ih se ubere ili sakupi. Ako kupujemo proizvode u velikim trgovačkim lancima, vrlo je vjerojatno da su čuvani danima ili tjednima. Kod lokalnih poljoprivrednika hrana je sezonska jer sva hrana nije raspoloživa cijele godine. To na omogućuje da tijekom svakoga godišnjeg doba naši gosti uživaju u hrani koja je prilikom kupnje na vrhuncu kvalitete” dodaje Bastić.

U ove dvije izjave na najjednostavniji praktični način je objašnjena definicija turizma. Case study za sve studente turističkih fakulteta. S druge strane, obećanje kako gost može uživo vidjeti domaću proizvodnju je izuzetno moćno i odličan sales point.“Lokalni proizvođači nisu anonimni i ozbiljno shvaćaju svoju odgovornost prema potrošaču. Znajući da naša hrana ima priču i da potječe od jednog od naših susjeda, obrok je puno ukusniji“ zaključio je Bastić.

Turizam kakav bi trebao biti. Lokalno, lokalno i autentično. To je ta kvaliteta na koju se moramo bazirati i odgovor na pitanje kako produžiti turističku sezonu te opravdati vrijednost za novac. A ne da uz Jadransko more koje nam nudi izobilje svježe ribe, mi prodajemo smrznute ribu iz Argentine. Suludo i kontraproduktivno! I zato je ključno pitanje kada pričamo o strateškom i održivom razvoju našeg turizma upravo: Kolika je mjesečna potražnja za domaćim jajima u svakoj destinaciji?

Kvalitetan, domaći proizvod i autentična priča – mora biti imperativ u turizmu.

Isto tako u kompleksu hotela Olympia i Olympia Sky tijekom godine organiziraju i sajam „Taste of Dalmatia“ na kojem se promoviraju lokalni proizvodi, razne tematske dalmatinske večeri – a sve to s ciljem promocije lokalnih i autohtonih proizvoda. Opet povezivanje upravo s ljudima koji svojim rukama i trudom stvaraju hranu i proizvode koji gosti konzumiraju. Doživljaj i iskustvo koji gosti nikada neće zaboraviti.

Također, prijašnjih godina posađeno je preko stotina maslina, koje danas zahvaljuju svojim plodovima i vrhunskim maslinovim uljem koje se osim za odličan turistički proizvod kroz branje maslina sa svojim gostima, koristi i u restoranu.

Mirisi i okusi se ne zaboravljaju, što govori i Martin Lindstrom, vodeći brend stručnjak i konzultant najvećih svjetskih brendova, u svojoj knjizi “Brand Sense”, gdje naglašava kako 75% emocija koje generiramo tijekom dana su preko osjeta mirisa, a ne vida.

Upravo je miris izuzetno snažan u evociranju pamćenja, a u kombinaciji s okusom i ostala tri osjetila ( sluh, vid , dodir ) čine jedinstvenu formulu uspješnosti u marketingu i brendiranju jer po riječima Lindstroma, 90 posto našega potrošačkog ponašanja čini se nesvjesno. I upravo zato, autentičnost stvara jedinstveni proizvod koji se ne može kopirati, te budi sva osjetila kao najbolji marketinški alat.

Kao šlag na torti, dom u kompleksu hotela Olympia i Olympia Sky pronašle su i brojne lastavice koje se svake godine vraćaju u svoja gnijezda te dodatno daju onaj autentični doživljaj i zaokružuju ovu odličnu priču i doživljaj.

Foto: OLYMPIA VODICE 

Povezane vijesti: