Ekonomski institut Zagreb obajvio novu analizu za sektor turizma

Ekonomskog instituta iz Zagreba objavio je Sektorsku analizu za turistički sektor, a u prilogu donosimo kratki presjek analize. Nakon odličnih rezultata hrvatskog turističkog sektora ostvarenih u 2019. godini i...

Ekonomskog instituta iz Zagreba objavio je Sektorsku analizu za turistički sektor, a u prilogu donosimo kratki presjek analize.

Nakon odličnih rezultata hrvatskog turističkog sektora ostvarenih u 2019. godini i ranijim razdobljima, 2020. godina obilježena je snažnim padom turističke aktivnosti do kojeg je došlo uslijed pandemije bolesti COVID-19 i mjera koje su uvedene radi sprečavanja daljnjeg širenja bolesti.

U Hrvatskoj je u razdoblju od siječnja do rujna ove godine zabilježeno 6,7 milijuna dolazaka turista koji su ostvarili 39,7 milijuna noćenja. U odnosu na isto razdoblje 2019. godine, broj dolazaka turista smanjen je za 62,4, a broj noćenja za 54,1 posto.

Devizni prihodi od turizma u prva dva tromjesečja 2020. godine zabilježili su snažan međugodišnji pad od 61,7 posto. Snažniji pad broja dolazaka pritom je zabilježen kod stranih turista. Dok su domaći turisti ostvarili međugodišnji pad broja dolazaka od 28,7 posto, dolasci stranih turista su na godišnjoj razini smanjeni za 66,1 posto. I dalje u strukturi turističke potražnje prevladavaju strani gosti s 81,1 posto ukupno ostvarenih dolazaka turista.

Najbolji turistički rezultati ove su godine ostvareni tijekom kolovoza, kada su noćenja stranih turista bila na razini od 65,4 posto noćenja iz 2019., dok je kod domaćih turista zabilježeno čak 16,3 posto više noćenja nego u kolovozu prošle godine. Slijedom pogoršanja epidemiološke situacije i daljnjeg širenja pandemije, u rujnu je došlo do snažnijeg pada turističkog prometa te je ostvareno 69,8 posto manje noćenja turista nego u istom mjesecu lani.

Ova sezona specifična je i po tome što se gosti dulje zadržavaju u jednoj destinaciji, pri čemu su najpoželjnija vrsta smještaja sobe, apartmani, kuće za odmor i kampovi. “Ovaj se trend zasigurno može objasniti činjenicom da je prilikom planiranja turističkih putovanja prioritet postala sigurnost, pri čemu se prednost daje dužem boravku na jednoj destinaciji te sigurnijim i mirnijim okruženjima na kojima nema velikih okupljanja. Ukoliko ne dođe do okončanja pandemije, za očekivati je da će se ovaj trend nastaviti u budućnost” ističu autori analize iz Ekonomskog instituta iz Zagreba.

Turisti koji su ove godine posjetili hrvatska odredišta u prosjeku su se zadržavali duže nego u prošlim razdobljima. Primjerice, dok su 2019. godine u hrvatskim turističkim destinacijama strani turisti u prosjeku boravili 4,8 noći, a domaći 3,2 noći, u prvih su se devet mjeseci ove godine strani turisti u prosjeku zadržavali 5,9 noći, a domaći 4 noći. Podaci za srpanj i kolovoz su još povoljniji, tako da su u ta dva mjeseca strani turisti u prosjeku u Hrvatskoj boravili 6,7 noći, a domaći 5,1 noć. Premda sve vrste smještaja bilježe pad i dolazaka i noćenja turista u odnosu na isto razdoblje lani, najveći pad zabilježen je u hotelskom smještaju. Uslijed novih okolnosti uvjetovanih pandemijom bolesti COVID-19, prilikom planiranja turističkih putovanja prioritet postaje sigurnost, a prednost se daje dužem boravku na jednoj destinaciji te sigurnijim i mirnijim okruženjima na kojima nema velikih okupljanja. Ukoliko ne dođe do okončanja pandemije, za očekivati je da će se ovaj trend nastaviti u budućnosti. Uzevši u obzir da je tijekom prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj zabilježen pad dolazaka turista od 62,4 posto, za očekivati je da će se na godišnjoj razini pad turističkog prometa kretati između 60 i 70 posto” navodi se u analizi.

Na važnost turizma za hrvatsko gospodarstvo, ali i na osjetljivost hrvatskog gospodarstva na kretanja u turističkom sektoru, ukazuje podatak da je udio sektora turizma u BDP-u Hrvatske za 2016. godinu iznosio 11,4 posto, dok devizni prihodi od turizma čine čak 19,4 posto hrvatskog BDP-a i 37,3 posto ukupnog hrvatskog izvoza 2019. godine. Poduzeća turističkog sektora čine petinu (22,2 posto) ukupnog broja poduzeća u Hrvatskoj 2018. godine, i na njih otpada 13,9 posto ukupne zaposlenosti poduzetničkog sektora.

S obzirom na to da je do kolovoza ove godine svjetski turizam zabilježio smanjenje međunarodnih dolazaka od 70 posto na godišnjoj razini te da se za rujan procjenjuje pad od 75 posto, UNWTO za cijelu 2020. godinu očekuje pad međunarodnih turističkih dolazaka od 70 posto.

Usprkos optimističnim najavama farmaceutskih kompanija Pfizer i BioNTech, kao i AstraZenece i Sveučilišta Oxford, prema kojima bi uskoro na tržište moglo doći njihovo cjepivo protiv koronavirusa, izgledi za oporavak međunarodnog turizma još uvijek su vrlo neizvjesni i nestabilni jer se u svijetu i dalje bilježe novi slučajevi bolesti COVID-19 (do sada je potvrđeno 62,2 milijuna slučajeva, prema podacima WHO-a13). Nadalje, mnoga su odredišta ponovno uvela ograničenja putovanja nakon ponovnog širenja pandemije bolesti COVID-19, posebno u Europi. Neke zemlje vratile su se djelomičnim blokadama i policijskom satu, granice su i dalje zatvorene u mnogim zemljama i neka od glavnih odlaznih tržišta poput Sjedinjenih Američkih Država i Kine i dalje su u zastoju, a sve u kontekstu gospodarske recesije u 2020. godini.

Prema procjeni Međunarodnog monetarnog fonda (MMF-a), za ovu se godinu očekuje pad svjetskog gospodarstva od 4,4 posto, dok je za 2021. godinu prognoziran rast od 5,2 posto. Povjerenje u globalni turizam nastavilo je bilježiti rekordno niske razine u razdoblju od svibnja do kolovoza 2020., pokazalo je najnovije istraživanje UNWTO-ova indeksa povjerenja, a očekivanja za razdoblje do kraja godine su pesimistična. “Pojedine destinacije pad međunarodne potražnje pokušavaju nadoknaditi poticanjem domaćeg turizma. Međutim, domaći turizam nije dovoljno jak da bi potaknuo oporavak u destinacijama koje se uvelike oslanjaju na dolazni turizam, a dodatno, pandemija je ozbiljno poremetila i domaća putovanja u nekim zemljama, zbog lokalnih zatvaranja.” ističu autori analize.

UNWTO kao glavnu prepreku oporavku međunarodnog turizma vidi ograničenja putovanja, zajedno sa sporim obuzdavanjem virusa i niskim povjerenjem potrošača. Nadalje, prepreke oporavku vidi i u nedostatku koordiniranog odgovora među zemljama kako bi se osigurali usklađeni protokoli i koordinirana ograničenja, te u pogoršanju gospodarskog okruženja. Prema podacima Europske komisije, za sprečavanje širenja virusa nužan je dobro koordiniran pristup prilagodbi ograničenjima slobode kretanja. S tim u vezi, 13. listopada ministri Europske unije postigli su sporazum koji će osigurati veću jasnoću i predvidljivost mjera kojima se ograničava slobodno kretanje zbog pandemije koronavirusa. UNWTO poziva na potrebu ponovnog otvaranja turizma na odgovoran, siguran, koordiniran i neometan način kako se ukidaju ograničenja putovanja. Vraćanje povjerenja u sektor i dalje je ključno.

Kao što je već spomenuto, optimizam ulijevaju obećavajuće najave farmaceutskih kompanija o potencijalnom cjepivu protiv koronavirusa. Prema najnovijim objavama za javnost, njihovo eksperimentalno cjepivo protiv koronavirusa ima 90-postotnu učinkovitost u sprečavanju bolesti COVID-19. Pfizer i BioNTech trenutno rade na podnošenju zahtjeva za hitno odobrenje cjepiva u SAD-u, što je u nadležnosti tamošnje Agencije za hranu i lijekove (FDA), tako da bi odluka o odobrenju cjepiva mogla biti donesena u prosincu. Ukoliko cjepivo bude odobreno, očekuje se da bi te dvije tvrtke do kraja godine mogle isporučiti do 50 milijuna doza cjepiva u svijetu te do 1,3 milijarde doza u 2021. Europska agencija za lijekove, regulatorno tijelo EU-a, pripremila je postupke ubrzanog odobrenja za kandidatsko cjepivo tvrtki Pfizer i BioNTech, kao i za cjepivo koje razvijaju AstraZeneca i Sveučilište Oxford. Europska komisija je 11. listopada postigla sporazum s Pfizerom i BioNTechom o nabavi 200 milijuna doza cjepiva s mogućnošću nabave dodatnih 100 milijuna doza odmah nakon što cjepivo bude verificirano i provjereno.

Cijeli analizu pročitajte u prilogu.

Prilog: EIZG / SEKTORSKA ANALIZA : TURIZAM

 

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN