Ivana Vladović: Dalmatinska marenda najbolje predstavlja dalmatinski način i kulturu života

Temelj je lokalna namirnica i tradicionalna receptura

Autor:  Goran Rihelj

27. siječnja 2025.

Gastronomija je jedna od snažnih motiva dolaska u destinaciju. Govore to sva relevantna globalna istraživanja, a tome ide u prilog i posljednje istraživanje TOMAS Hrvatska gdje je zabilježen izrazit rast gastronomije kao jednog od motiva dolaska s 5% (u 2019.) na čak 22% u 2022./2023. 

Splitsko–dalmatinska županija na tom je polju napravila ogroman iskorak i pozicionirala se projektom Dalmatinske marende koji u središte vraća upravo tradicionalnu dalmatinsku kuhinju i gastronomske običaje. Radi se o strateškom projektu kojemu je cilj vratiti tradicionalna dalmatinska jela u restoransku ponudu, povezivanje ugostitelja i OPG-a te promocija autentične ponude.

Stalno naglašavam kako u našoj turističkoj strategiji moramo biti to što jesmo - Hrvati, a ne loše tuđe kopije. Upravo je autentičnost sama esencija turizma, jer ljudi putuju kako bi upoznali nove načine i kulturu življenja. 

Vodeći se time da kvalitetan turizam ne mora i ne smije ići nauštrb kvalitete života, Ivana Vladović direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije ( TZ SDŽ ) navodi kako je cilj rituala marende bio vjerno prikazati specifičnost života u Dalmaciji, vrijeme kada se stane, predahne i istinski uživa u dobroj hrani i dobrom društvu.

“Projekt Dalmatinske marende ne promiče isključivo gastronomiju, već autentični dalmatinski način života. Svu njegovu opuštenost, temperament, emociju, kolorit, ćakulu, pa i žustru raspravu. A sve se ovo nekada odvijalo za stolom upravo uz marendu. U pauzi od posla, uobičajeno od 10 do 13 sati, radna svita koja je od ranog jutra na nogama sjedala bi za stol okrijepiti se uz jednostavna, ali opet bogata i iznimno hranjiva „jela na žlicu”, navodi Vladović.

Onako kako je oduvijek trebalo biti, no u našem turističkom razvoju nekako smo izgubili sami sebe. Ovdje se radi se o dalmatinskom identitetu, načinu i kulturi življenja kojeg se ne smijemo sramiti. Upravo suprotno, on treba biti u srži našeg turističkog proizvoda. 

Marenda hobotnicagulas dsc 0959 2
Foto: Mateja Vrčković / Izvor: TZ SDŽ

Upravo te fragmente domaćeg života i lokalnih običaja TZ SDŽ odlučila je „upakirati“ u vrhunski turistički proizvod kroz koncept Dalmatinske marende. Prvotno se krenulo s brendiranjem autohtonih dalmatinskih jela poput tripica, pašticade, gregade, tingula, bakalara s ciljem da se vrate u restoransku ponudu, kao i cijeli koncept zajedničkog „marendavanja“. Ključan korak u projektu bio je umrežavanje s ugostiteljskim objektima i lokalnim OPG-ovima kako bi se povezali kratki nabavni lanci. Trenutno je u projekt uključeno 40 ugostiteljskih objekata i OPG-ova. Za objekte koji sudjeluju u projektu ključno je da nisu sezonalni, da u pripremi jela koriste namirnice lokalnih proizvođača i spravljaju ih na tradicionalan način, da u ponudi koriste lokalna vina te poslužuju marendu u periodu minimalno od 12:00 do 14:00 sati.

Na samom začetku projekta, paketići „Dalmatinske marende“ s gastronomskim specijalitetima ove regije,  pršutom, šalšom, mandulatom, arancinima te krekerima od maslinovog ulja, podijeljeni su i na svim letovima domaćeg avio prijevoznika Croatia Airlines, u razdoblju od travnja do kolovoza. 

U sam projekt uključen je i niz chefova, kao i udruga „Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija“, koji je osmislili master classove i provode edukaciju na temu gourmet brendiranja destinacija.

Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije projekt Dalmatinske marende prezentirala u Münchenu, Essenu, Sarajevu, Zürichu i Pragu, na brojnim sjamovima, kao i turističkom i javnom sektoru, turoperaterima, turističkim agentima…

“Reakcije iz turističkog, javnog i privatnog sektora su izuzetno pozitivne, što potvrđuje vrijednost i potencijal ovog projekta. Oko 40 ugostiteljskih objekata i OPG-ova u Splitsko-dalmatinskoj županiji iskazalo je interes za sudjelovanjem, što nas veseli i motivira. U projektu nam je prije svega vodilja kvaliteta i autentičnost zbog čega smo od početka projekta jasno komunicirali kriterije koje objekti moraju ispuniti, a čime smo, vjerujemo, privukli sve one koji žele raditi na promociji gastronomije i zajedničkim snagama ulagati u brendiranje destinacije. Ono što smo primijetili jest kako su neki restorani počeli uvoditi marendu i gotova jela u svoju svakodnevnu ponudu i to oglašavati na svojim kanalima, što nas iznimno raduje jer znači da se ova ideja širi”, ističe Vladović te dodaje kako su posvetili značajnu pažnju edukaciji svih relevantnih dionika u sektoru turizma, organizirajući ciklus besplatnih edukacija u suradnji s vrhunskim kuharima, tijekom kojih su obučavali sudionike u pripremi jela iz dalmatinske marende, usavršavanju tehnika posluživanja te drugim ključnim aspektima koji doprinose kvaliteti gastronomske ponude. 

Držimo kako je edukacija osoblja u ugostiteljskim objektima koji će sudjelovati u projektu od ključne je važnosti kako bi iskustvo bilo na najvišoj razini”, naglašava Vladović.

Sljedeća faza je početak obilaska objekata, dodjela certifikata i oznaka „Dalmatinska marenda“ koja će biti vidljiva na ulazu u sami objekt. U pripremi je kuharica koja čuva okuse i mirise prošlih vremena u kojima se mogu pronaći recepti izvornih dalmatinskih jela

“Nakon što završi proces certifikacije objekata, planiramo pokrenuti digitalnu marketinšku kampanju putem društvenih mreža i drugih digitalnih kanala kako bismo podigli vidljivost projekta, gradili postepeno brend Splitsko dalmatinske županije kao izvrsne gastronomske destinacije, a osim toga kampanjom ćemo ciljati i na goste koji se već nalaze u destinaciji kako bi bili informirani o ovoj turističkoj ponudi”, ističe Ivana Vladović.

Važno je za naglasiti kako je ključno da ritual marende “oživi” kod lokalnog stanovništva. Jedino tako projekt može postati održiv, da postane sastavni dio rituala lokalnog stanovništva, a onda će se i turisti prikloniti lokalnom načinu i kulturi življenja. Mi smo naratori i ambasadori našeg turizma. Mi to moramo živjeti kako bi priča bila vjerodostojna i “živa”, a ne da se radi o svojevrsnoj “kazališnoj predstavi” za turiste. Smisao je podizanje kvalitete života lokalnom stanovništvu, a turizam je dodana vrijednost. 

Iz tog razloga, jedan od važnih koraka s ciljem da se koncept marende približili široj javnosti i svim posjetiteljima snimljen je i dokumentarni serijal „Dalmatinska marenda“ koji se sastoji od osam epizoda. Serijal je preveden i na engleski jezik, a s emitiranjem je u listopadu započeo na Hrvatskoj radioteleviziji.

/// Odličan potez: Serijal Dalmatinska marenda počinje se prikazivati na HRT-u

/// Dodijeljeni prvi certifikati za ugostiteljske objekte u sklopu projekta Dalmatinska marenda

“Kada je riječ o lokalnom stanovništvu, smatramo da je važno da se i oni osjećaju povezani s projektom, jer će to omogućiti dugoročan opstanak projekta, održivost i njegovanje naše tradicije i običaja kroz ritual marende. Emisija na HRT-u bila je pun pogodak jer je omogućila širokoj javnosti u Hrvatskoj da se upozna s konceptom marende, ali i da se ponovo vrati interes za tradicionalnu dalmatinsku kuhinju među našim stanovništvom. Naš cilj jest da dalmatinska marenda postane svakodnevni dio života tijekom cijele godine, zbog čega je ključno da ovaj projekt zaživi među domaćim stanovništvom, a svakako ćemo aktivno raditi i na tome da marenda postane prepoznatljiv brend među svim posjetiteljima. Želimo da Splitsko-dalmatinska županija postane sinonim za vrhunsku gastronomsku ponudu i da naši posjetitelji uživaju u svemu što naš kraj može ponuditi”, zaključuje Vladović.

Cijeli serijal Dalmantinska marenda pogledaje na YT kanalu Central Dalmatia

Foto: Mateja Vrčković / Izvor: TZ SDŽ

*Članak je objavljen izvorno u hrturizam novinama. Želite primati hrturizam novine? Pridruži se hrturizam obitelji i budite u tijeku sa svim turističkim informacijama.

Autor:  Goran Rihelj

27. siječnja 2025.