Mihaela Kadija, direktorica TZ Zadarske županije: Kriza je prilika. Želimo povezati lokalne proizvođače s turističkim sektorom

Jedno od ključnih pitanja ove godine je: Jesmo li svjesni kako mora doći do promijene u našem turizmu? Svi govore kako je potreban reset našeg turizma, no jesmo li...

Jedno od ključnih pitanja ove godine je: Jesmo li svjesni kako mora doći do promijene u našem turizmu? Svi govore kako je potreban reset našeg turizma, no jesmo li spremni za promjenu?

Jedna od pozitivnih stvari koje su proizašle iz ove izvanredne turističke godine je da su se ljudi, ali i struka zbližili, pojavila se svijest o domaćim proizvodima od naših OPG-a, management hotela se otvorio te u komunikaciji s dojučerašnjom “konkurencijom” počeli su izmijeniti savjete, iskustva kako bi si svi zajedno pomogli i gurali naprijed. Svi smo se okrenuli sebi kao zajednici i svojim vlastiti lokalnim resursima.

Ključno pitanje je: Hoćemo li nastaviti u tom smjeru ili se vratiti na staro?

Upravo na tu temu dogodio se određeni zaokret na relaciji malih proizvođača lokalnih proizvoda i ugostiteljskih objekata u Zadarskoj županiji. Naime, tijekom lockdown-a na tržištu su se pojavili razni viškovi proizvoda, od vina do raznih poljoprivrednih proizvoda, što je potaknulo određene ugostitelje za suradnju te se stvorila potražnja za istima.  

Na poticaj Zadarske županije, pokrenuta je direktna komunikaciju između proizvođača i ugostitelja. Prvo spontano, no sada organizirano i ciljano, s pripremom dugoročnog plana povezivanja proizvođača s turističkim sektorom.

Kako se ta suradnja pokazala kao uspješnom, iz TZ Zadarske županije su u suradnji sa Zadarskom županijom odlučili krenuti dalje s temom kako poboljšati suradnju lokalnih proizvođača s ugostiteljskim objektima na području Zadarske županije.

“Koronavirus je bio povod za razmišljanje da počnemo od osnova. Na našem prvom neformalnom sastanku postigli smo dijalog između proizvođača i ugostitelja. Krenuli smo od početka, od proizvođača. Željeli smo vidjeti što njima treba, odnosno koje su njihove potrebe, kako što bolje plasirati njihove proizvode. Nakon toga pričali smo i s ugostiteljima, što bi njima trebalo i koje su njima prednosti da potiču lokalno. Obje strane iznijele su svoje probleme i naglasile kako suradnju treba produbiti. Ugostitelji su tražili od proizvođača više uzoraka i zaželjeli su bolju suradnju. Tu se vidjela ta potreba komunikacije, a otvorena komunikacija dovela je do pozitivnog pomaka” ističe Mihaela Kadija, direktorica TZ Zadarske županije te dodaje kako se domaći proizvodi već mogu naći u ponudi ugostitelja Zadarske županije.

Foto: TZ Zadarska županija

Kako je ostvarena komunikacija, ali i suradnja, Kadija naglašava kako bi željeli pojačati i omasoviti tu suradnju “Željeli bismo ih kroz naše radionice dodatno približiti, kako bi što više poslovno razgovarali, jer nedostaje kontakata. Nedostaje i znanja prodaje našim proizvođačima, a ugostiteljima više znanja koliko im marketinški može donijeti priča o lokalnim namirnicama.Pričamo stalno o tome “od farme do stola” odnosno da se lokalni proizvođači prezentiraju što bolje kroz ugostiteljstvo koje je zahvaljujući turizmu još više verzirano nego što bi inače bilo.” ističe Kadija.

Kao što znamo, upravo povezivanje lokalne proizvodnje s turističkim sektorom je i smisao turizma. Privući turiste, povećati turističku potrošnju te ono najvažnije da se ista spusti na lokalnu tj. nacionalnu ekonomiju, a ne da se kroz turizam potiče uvoz. Do ove izvanredne godine, imali smo preko 20 milijuna dolaska i preko 100 milijuna noćenja, a većina mesnih i poljoprivrednih proizvoda dolazila je iz uvoza što je kontra produktivno u svakom scenariju.

Desetljećima se vratimo oko povezivanja “plave i zelene” Hrvatske, no nikako da ih netko poveže. Imamo proizvodnju i sigurnu potražnju tj. potrošnju svake godine kroz turizam. Ključno je pitanje: tko i kako?. Nikako da netko poveže proizvodnju s potrošnjom. Upravo je to uloga javnog sustava da kroz Ministarstva, županije, gradove i na kraju turističke zajednice budu ti koji generiraju razvojnu politiku, educiraju, potiču i na kraju povezuju sektorski – u ovom slučaju domaću proizvodnju s potražnjom/potrošnjom u turističkom sektoru.

“Imamo kvalitetne plodove mora, naprimjer riba zadarske županije je prva u Hrvatskoj po marikulturi odnosno kontroliranom uzgoju. Možemo istaknuti i naše čisto more, zatim ribare i ribarsku tradiciju, ali i uzgoj ribe gdje imamo temelja da se time hvalimo i to potičemo. U biti je Zadarska županija prva po marikulturi, odnosno kontroliranom uzgoju ribe – bijele, ali i plave – posebno tune. Tu je i Pag s Paškim sirom najnagrađivanijim mliječnim proizvodom koji je prepoznat u svijetu, ne smijemo zaboraviti ni janjetinu, ali i cijelu dobro poznatu priču o buri i soli. Ta priča o soli se nadovezuje na priču o Paškoj i Ninskoj soli. Novigradska dagnja je također poznata i kvalitetna namirnica. Sve se to opet povezuje s tradicijom janjetine i peke, te peke u zaleđu kroz koju se sve navedeno može aromatizirati. Naravno tu je još i vino”, u jednom dahu nabraja Kadija. Sve imamo, to svi jako dobro znamo, a izazov je sve to lijepo povezati i upakirati u jedan kvalitetni turistički proizovd.

Na pitanje koliko je ozbiljna cijela priča, Kadija ističe kako je markica izvornosti već je napravljena od strane Županije, a dalje se ide u razradu projekta, posebno labellinga kao marketinškog alata, te kako će se u suradnji sa svim sudionicima, kako iz javnog i privatnog sektora pokrenuti tj nastaviti intenzivna komunikacija o svim sljedećim koracima. Komunikacija je ključna, komunikacija je sve, to je prvi preduvjet. Tako da je i ovo već sada veliki korak naprijed.

Radimo na “labelingu”, sada smo u fazi raspisivanja, a pozvali smo sve predstavnike ugostitelja, vinara, uljara…Imamo autohtone proizvode za koje želimo da ih ugostitelji što bolje prezentiraju, to ćemo malo pogurati i kroz jelovnike, jasnije komunicirati Paški sir ili Novigradsku dagnju, da turisti vide kako su to naše autohtone namirnice, i ispričati priču kroz taj projekt” govori Kadija te dodaje kako se istovremeno poklopila inicijativa Zadarske županije koja radi na markici izvornosti i želi poticati bolju distribuciju poljoprivrednih proizvoda kako u turizmu, tako i u ugostiteljstvu.

Izvor: Zadarska županija

“U fazi smo pisanja, odnosno raspisivanja aktivnosti za sljedeću godinu kako bismo doznali gdje nedostaje edukacije. Htjeli bismo ugostitelje educirati o prednostima lokalnog, odnosno što to marketinški znači za njih. Također, u inozemstvu milenijalci traže nešto što je održivo, zdravo, organski. Prema nekim statistikama Zadarska županija ima najveću površinu ekološke proizvodnje. Naši vinari, uljari… imamo dosta njih koji se od početka bave ekološkim uzgojem” govori Kadija i naglašava kako je upravo iz tisak izašla brošura kojom se naglašava ruralna tradicija i kuhinja, kao i mjesta za kušanje autohtonih proizvoda.

Iako je tek početak, treba pohvaliti inicijativu i aktivnosti usmjerne na povezivanju lokalnih proizvođača i turističkog sektora. Također, sada je ključno da istu i svi podrže, da se postave dobri temelji, konkretni ciljevi i svi procesi te ubrza tržišni razvoj.

Hoće li se ovaj “zamah leptirovih krila” ( teorija kaosa ) pretvoriti u pozitivan uragan suradnje lokalnih proizvođača s turističkim sektorom, zadržavanjem stanovnika na ruralnim prostorima, podizanjem kvalitete, povećavanjem turističke potrošnje, a samim time i podizanjem kvalitete našeg turizma – ostaje sve na nama. Turizam je puno više od sunca i mora.

Pustimo prošlost i okrenimo se budućnosti. Kriza je prilika, kako i Kadija ističe u naslovu, kada ako ne sada? Podržite ovaj projekt i se, jer dvije glave su uvijek pametnije od jedne. Bravo za sve u Zadarskoj županiji, jedino suradnjom i dijalogom javnog i privatnog sektora. je moguće ispuniti cilj – a to je povezati domaću proizvodnju s turizmom. To nam svima mora biti imperativ Samo hrabro naprijed i pokažite put ostalima.

Naslovna fotografija: TZ Zadarska Županija

 

 

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN