Prezentiran novi sustav naplate cestarine u RH, gužve na naplatim kućicama odlaze u povijest

Hrvatska će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarine na autocestama, a time sustav ručne naplate i naplatnih kućica odlazi u povijest. Novi će se sustav temeljiti na kombinaciji...

Hrvatska će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarine na autocestama, a time sustav ručne naplate i naplatnih kućica odlazi u povijest.

Novi će se sustav temeljiti na kombinaciji dvaju suvremenih i provjerenih tehnologija: naplati putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo (DSRC) i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka (ALPR), koje spadaju u provjerene tehnologije koje se primjenjuju u EU.

Vozači će moći birati hoće li u automobilu imati transponder ( DSRC ) koji će bežičnom tehnologijom registrirati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sustavom očitavanja registracije ( ALPR ), što je prije svega više namijenjeno strancima, kako ne bi morali kupovati transpondere pri dolasku u Hrvatsku ( 85 % svih turista u RH dolazi cestovnim putem ).

Sustav ALPR koristit će se uz pomoć aplikacije povezane s kreditnom ili bankovnom karticom korisnika ili direktnom uplatom na aplikaciju. Svi koji ne budu imali dovoljno novca na računu, a koristit će taj sustav, bit će u prekršaju i naplaćivat će im se kazne.

Sustavi za očitavanje transpondera DSRC bit će postavljeni na ulazima na autocestu, a mogu se postaviti i na vijadukte ili mostove. Riječ je zapravo o modernijoj verziji ENC uređaja, osim što DSRC omogućuje naplatu bez zaustavljanja i očitavanje signala transpondera i pri brzinama od 130 kilometara na sat.

Foto: HAC

Novim sustavom naplate će se znatno povećati protočnost i smanjiti štetne emisije uzrokovane zastojima jer dok ručna naplata cestarine ima kapacitet oko 200 vozila po satu, novi sustav omogućuje prolaz i do 3000 vozila, ističu iz Ministarstva prometa te dodaju:

“Novi sustav naplate omogućiti će jednostavnije i brže formiranje cijena, primjerice viših cijena u vremenu najvećih zagušenja i nižih cijena (tarifa) u razdobljima manje gustog prometa. U skladu s trendovima u EU i cjenovnom politikom dodatno će se favorizirati električna i hibridna vozila, ali i sankcionirati zagađivači, odnosno vozila s visokim emisijama štetnih tvari. Česti će korisnici kao i do sada popuste moći ostvarivati putem ENC uređaja”

Radovi na implementaciji sustava započet će iduće godine, a planirani je početak 2022. godine, uz prijelazno razdoblje u kojem će istodobno funkcionirati oba sustava kako bi se korisnicima omogućila što jednostavnija prilagodba s tzv. zatvorenog na otvoreni sustav naplate. Najavljena je i izmjena zakonodavnog okvira kojim će se mogući neplatiše brzo i učinkovito sankcionirati visokim kaznama.

Studiju novog sustava naplate cestarine izradila je španjolska tvrtka IDOM, koja je 2018. godine odabrana na međunarodnom natječaju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. 

Više detalja potražite u prilogu.

PRILOG: Brošura – Novi sustav elektroničke naplate cestarine na autocestama u Republici Hrvatskoj 

Vijesti: