Prošli tjedan imao sam priliku da budem dio konferencije o turizmu i njegovim različitim tehničkim i AI aspektima. U Hrvatskoj je turizam značajna gospodarska grana pa je imalo smisla analizirati neke podatke i predložiti neke zaključke.
Općenito, istraživanja od 2017. nadalje pokazuju da turizam nije jedan od najvećih usvojitelja AI. Zajedno sa zdravstvenom skrbi (o kojoj sam malo pisao u svom članku o AI i dijabetesu) i obrazovanjem, turizam je u kategoriji niskih usvojitelja. Promatramo li tvrtke u određenoj branši, vidljivo je da, iako ima nekih pomaka, u odnosu na druge, industrija turizma/putovanja zaostaje.
To nije iznenađujuće povezano s razinom ulaganja i budućim planovima ulaganja za različite industrije. Vodeće industrije u prihvaćanju i razini ulaganja su visoke tehnologije i telekomunikacije, automobilske i financijske usluge. Ono što je zanimljivo je da, ako se promatra potencijalna vrijednost koju AI može donijeti u odnosu na druge analitičke tehnike, turizam/putovanja je na prvom mjestu (prema istraživanju McKinsey).
Slijede transport i logistika, maloprodaja i automobilska industrija. Osim toga, kada se promatra međusektorski potencijal, za stvaranje dodatne vrijednosti, opet je turizam među predvodnicima.
Istraživači su identificirali različita područja primjene, kao što su:
- Prepoznavanje lica za brze i dokumentirane besplatne prijave i propusnice
- Virtualna stvarnost — procijenite ambijent i okruženje hotela
- Chatbotovi — primjenjuju se u hotelima Marriott, Hyatt hotelima, GRT hotelima…
- Roboti — paljenje svjetla u spavaćoj sobi, gašenje televizije, sustavi rukovanja kako bi se osiguralo da se prtljaga automatski prijavi i primanje gostiju u hotel
- Prevoditelji jezika — omogućuju putnicima da razgovaraju s lokalnim stanovništvom na njihovom jeziku. Google prevoditelj pruža usluge audio govora kada putnik klikne na opciju "Način razgovora - Conversation mode"
Naravno, ne bismo trebali zaboraviti da je AI resurs koji dodaje vrijednost ili uništava vrijednost u svojoj ulozi u susretima ljudskog iskustva unutar uslužnih ekosustava. Nedavna istraživanja o umjetnoj inteligenciji ističu potencijalne negativne aspekte. Ti se aspekti kreću od gubitka posla do zabrinutosti za privatnost, strojne etike, sigurnosnih problema i negativnih razvoja potencijalne superinteligencije.
Neka istraživanja identificiraju 3 glavna područja fokusa:
- Ugostiteljstvo i gastronomija (s prijavama i odjavama, pametnim sobama, upravljanjem pozadinskim uredom itd.)
- Organizacija za upravljanje odredištem (roboti, chatboti, pomoć u procesu donošenja odluka, itd.)
- Zračne luke, tematski parkovi i ostalo (automatizacija usluga, analiza turističkih tokova, autonomna kolica, itd.
Veliki podaci su naravno značajan dio tih projekata. Turističke tvrtke koriste umjetnu inteligenciju i velike podatke kako bi kreativno povezale goste i ispunile njihova očekivanja personaliziranom uslugom. Također, omogućuju turističkim profesionalcima da saznaju više o svojim klijentima, a što više znaju to bolje iskustvo mogu ponuditi kupcima.
To ima i neke nedostatke. Zbog personalizacije bi moglo biti teško cijeniti usluge ako se isporučuju samo one savršeno personalizirane. Postoji i strah od gubitka autentičnosti te propuštanja općih ponuda. Nije nemoguće da bismo na kraju ciklusa, kao odgovor, mogli imati odredišta bez umjetne inteligencije.