Sanel Isanović: U Level 52 stock materijal nikada nije imao mjesta. Svaka naša produkcija je autorska, od slike do zvuka

Audio UX čeka svoju veliku priliku u turizmu.

Autor:  Goran Rihelj

14. listopada 2024.

Ne mogu se točno sjetiti ni kada ni koji je video bio u pitanju, ali prije nekoliko godina, dok sam lutao beskrajem interneta, jedan turistički film mi je privukao pažnju. Bio je drugačiji u najmanju ruku. Odličan narativ, snažna priča, a strani narator na engleskom jeziku imao je glas koji me podsjetio na globalne kampanje velikih brendova – hrapav, bogat i dojmljiv. Kadrovi su bili impresivni, no ne nasumično nabacani, nego povezat s pričom i svakom riječi. Svaki kadar imao je svoj smislen i poseban pečat, a koji se na kraju fenomenalno uklopi u cijeli mozaik ili priču.

Sjećam se tog trenutka, naslonio sam se unatrag i pomislio: "Wow, tko god da je ovo snimio, kapa dolje. Ovo je prava interpretacija onoga što naš turizam treba – svaka destinacija zaslužuje ovakvu produkciju."

Najveći pozitivni šok uslijedio je kada sam shvatio da se radi o domaćoj destinaciji i, još važnije, o domaćoj produkciji. Taj film bio je hrabar iskorak u svijetu turističkih filmova – tada, ali i danas. Kako on naručitelja, tako i od labinske tvrke - Level52, koja stoji iza produkcije. 

Za današnji intervju imao sam priliku razgovarati sa Sanel Isanović direktorom tvrtke Level52 iz Labina, koja stoji iza fenomenalnih produkcija, a Sanel će nam pružit uvid u to kako su uspjeli podići standarde i što je potrebno da bi turistički film postao prava umjetnost.

Još jedan zanimljiv detalj koji moram spomenuti. Dok smo dogovarali i slagali narativ za ovaj intervju, Sanel je bio usred nekoliko dodjela nagrada za turističke filmove. I to ne bilo kakvih nagrada – njihovi filmovi ponovno su osvojili i stručni žiri i publiku, prikupivši brojne prestižne nagrade. Sve se to savršeno uklopilo, i nadam se da ovaj intervju dolazi kao "šlag na tortu" još jedne iznimno uspješne godine za Level52 – ne samo u produkciji, već i u potvrdi kvalitete koju prepoznaje cijeli svijet.

Sanel Isanović: U Level 52 stock materijal nikada nije imao mjesta. Svaka naša produkcija je autorska, bez ikakvog korištenja stock-a – i slika i zvuk

Turistički filmovi su se značajno razvili i više nisu samo kompilacije predivnih snimaka mora, plaža i dronova koji lete iznad krajolika i puke izmjene raznih kadrova bez priče i smisla.  Današnji filmovi idu mnogo dalje.

Onamo kako je trebalo biti i od početka u turizmu. Ono što ih izdvaja je autentičnost, emotivna povezanost i snažna naracija koja gledatelja uvlači u samu srž destinacije. Upravo autentičnost je naša glavna diferencijacija. 

Umjesto da jednostavno prikažu atrakcije, ovi filmovi prenose iskustva, lokalnu kulturu i ljudske priče koje ostaju urezane u pamćenje. Više ne podsjećaju samo na prave filmske produkcije, s pažljivo osmišljenim scenarijima i režijom koja oživljava destinaciju na potpuno novi način, nego su postali upravo to - svojevrsna umjetnost i umijeće stvaranja priča. 

Kroz ovaj razgovor, saznat ćemo više o tome kako Level52 pristupa izradi ovih filmova i što je potrebno da bi jedan turistički film bio više od same promocije – da postane umjetničko djelo.

Sanel isanovic photo mateo gobo
Sanel Isanović, Level52

Level 52, kao tvrtka koja producira in-house filmove te širok spektar audiovizualnog sadržaja, nastala je iz strasti prema slici i zvuku, ali u kontekstu kinematografije, navodi direktor Levela 52 Sanel Isanović i dodaje kako ni danas neki rekli da smo boutique produkcija, no kada su započeli prije više od 15 godina, ti nazivi su tek ulazili na mala vrata u svijet produkcije, kao i termin storytelling.

"Nismo ni znali da radimo nekakav storytelling – nama je to jednostavno bilo izvrsno, tijelo je reagiralo na sadržaj i to nam je bilo dovoljno. Drugi su nam skrenuli pozornost na to. Danas volimo reći da smo multimedia production hub jer se tijekom godina naš način izražavanja u audiovizualnom svijetu proširio na širi spektar produkcije, kao što su onboarding sadržaji i reklame za velike turističke kompanije, prostor i arhitekturu.

Naše audiovizualne instalacije i proizvodi postali su dio nekih od najljepših centara za posjetitelje na sjevernom Jadranu. Postali smo mjesto na kojem klijenti znaju da ćemo zajedno s njima proizvesti autentični audiovizualni autorski sadržaj", navodi Isanović.

Na pitanje oko koncpeta stoytelling-a u produkciji turističkih filmova i procesu, Isanović navodi kako svi njihovi filmovi i reklame prvo su morali potaknuti emocije kod njih samih.

"Proizvod nas je morao natjerati da se naježimo, da nam oči zasuze ili da nam se osmijeh rastegne od uha do uha, naglašava Isanović. Morali smo osjetiti taj video ili film na kojem radimo. Tek tada bi mogao krenuti prema našim klijentima i, naravno, zaploviti bespućima interneta.

Danas su smjernice klijenata važan temelj za kreativan brainstorm, ali nam je jednostavnije raditi jer klijenti dolaze upravo po ono što imamo u našim glavama i kako mi vidimo njihov proizvod. Kroz godine se pokazalo da je naš odjel glazbene produkcije bio iznimno zaslužan za to što su naši filmovi bili drugačiji od svih ostalih, dodajući u ovaj recept našu stručnost i osjećaje. Tako smo 2022. godine osvojili Red Dot Design Award – Best of the Best u kategoriji sound designa, postavši prva firma koja je ovu nagradu donijela u Hrvatsku. To nam je zaista bila potvrda da smo drugačiji od svih, ne samo u Hrvatskoj, nego i u svijetu, čime smo pozicionirali Level 52 na svjetskoj sceni."

Trendovi se mijenjaju iz godine u godinu, dok nova tehnologija omogućuje veću kreativnost i drugačiji pristup, no baza i dalje ostaje ista - baza ostaje ista slaganja priče ili storytellinga, no dolaze nove tehnike i tehnologija koja ubrzava ili olakša produkciju? 

"Autentično pripovijedanje priča nešto je što je staro gotovo koliko i mi sami. Vjerujem da će ovo zauvijek ostati s nama jer smo mi, kao ljudi, kao oni koji vole putovati i otkrivati nove lokacije, običaje i kulture, programirani da tražimo, istražujemo, učimo i osjetimo novu priču koja nas uzbuđuje i zagolica maštu. Kao što je nekada pripovijedanje priča kraj vatre prije spavanja imalo poseban učinak, danas gledanje filma na internetu ili televiziji ima sličan utjecaj na osobu.

Sve se to prenijelo i na kraće formate za društvene mreže. Popularno nazvan Green Storytelling zauzima sve veći dio u stvaranju sadržaja kao koncept. Vizualni sadržaj, sačinjen isključivo od zvukova i ambijenata s lokacije, koji mi prakticiramo već dugi niz godina, postaje sve popularniji.

Audio UX (korisničko iskustvo zvuka) čeka svoju veliku priliku u turizmu, dok je u drugim granama našeg života već daleko prisutan, a da to često niti ne primjećujemo. Isto vrijedi i za 360 sadržaj. Ovo je samo djelić onoga što dolazi, a pitanje je jesmo li mi kao destinacija spremni razumjeti tehnologiju koju će budući turisti uskoro koristiti za konzumaciju sadržaja."

Kada pričamo o tehnologiji, ne mogu ne pitati koji je tvoj stav oko utjecaju Ai na video produkciju. Ai mijenja svijeta, dotiče se svih industrija, kakvu primjenu ( prednost i nedostatke ) donosi vašoj industriji? S jedne strane ubrzava procese i daje neke nove tehnološke okvire, a s druge strane uskoro će svi biti “vrhunski producenti” bez da su primili kameru u ruke i izašli na teren? 

"AI je za nas samo još jedan dodatni alat. Usporedio bih to ovako: nekada smo koristili ručnu pilu, a sada stolarski cirkular – brži je i precizniji. AI ne stvara ideje za nas, to radi naš mozak, koji reagira na nešto što nas dirne, što nas natjera da se naježimo i pomislimo: “To mora ići.” Mi i dalje vidimo i čujemo te scene u našim glavama koje bilježimo. Na lokaciji i dalje zapisujemo kako se osjećamo, kako ta lokacija utječe na nas, i te dojmove implementiramo, ciljajući na najbolji mogući i precizan način odgovarajuću publiku.

AI nam pomaže da te ideje oblikujemo nevjerojatno brzo, kvalitetno i precizno. Ako pričamo o produkciji, iti jedna škola te ne može dovoljno pripremiti za ono što te čeka u stvarnom svijetu."

/// Zadar Archipelago - Inviting adventure

Prvi ili među prvima ste u Hrvatskoj, barem što je meni poznato, krenuli s engleskim naracijom i drugačijem pristupom video produkcije turističkih filmova koji imaju specifičnu priču.

Kada gledatelj gleda jedan od vaših radova zadnjih, a da ne zna o čemu se radi, zaključaj je kako se radi o vrhunskoj svjetskoj produkciji. Nije bilo lako doći do toga. Dapače, trebalo je hrabrosti krenuti tim putem, a trebala je i hrabrost prvih naručitelja kako bi Level52 mogao pozicionirati i raširiti krila. 

"Nama je bilo prirodno uključiti engleski jezik jer smo odrasli uz nama najdraže filmove i reklame na engleskom. Ozbiljna video produkcija nije bila planirana. Mogu reći da smo od početka imali znanje kako stvari ispravno raditi, i to se jednostavno moralo odrađivati na toj razini kvalitete jer smo poznavali procese u produkciji zvuka i slike. Znali smo da bez tih procesa ne možemo stvoriti dobru sliku, priču ili zvuk, a kasnije i dokumentarno-igrane filmove te ostale visokokvalitetne sadržaje. Učenje nam je tada, kao i sada, bilo iznimno važno, pa nam je “life-long learning” temelj za daljnji napredak."

Dojam je da smo se napokon u Hrvatskoj, ali i globalno prateći globalna natjecanja u turističkim filmovima i turističke filmove destinacija, počeli odmicati od koncepta stock videa, nasumičnim scena sa dronova koje dominiraju...te sve više imamo turističke filmove s pričom. Ne radi se više o pozitivnim statitičkim anomalijama,  imamo sve više vrhunske produkcije turističkih filomova u turizmu.  

Vrhunska produkcija iziskuje puno vremena i jako puno elemenata da bi se snimio jedan turističkim film. Koliko traje okvirno cijeli taj proces od početnog sastanka do objave filma? 

"Ako pričamo o dužini produkcije, “duže znači kvalitetnije” nije uvijek istina, pogotovo ako u jednadžbu ubacimo i budžet. Ako se radi o turističkom filmu koji pokriva sva godišnja doba, produkcija može trajati od 9 do 15 mjeseci, ovisno o scenariju, lokacijama i događanjima. Dokumentarni filmovi isto tako ovise o formatu pa kratkometražni traje 3-5mj, a dugometražni 12-14mj.

Ovisno o tematici i vremenu koje je potrebno da se istraži tema. Kod reklama za proizvode je opet dosta drugačije. Kod snimanja turističkog outdoor filma ili filma destinacije na otvorenom, produkcija je izuzetno zahtjevna jer se doslovno borimo s prirodom i vremenskim uvjetima, posebno u jesen, kada se na planinama javljaju mikroklimatske promjene. Sunce, kiša, vjetar, oblaci – i sve to u jednom danu – prisiljavaju nas na snimanje u uvjetima koje ne možemo u potpunosti predvidjeti.

/// Island of braveTale of transformation

Screenshot 2024 10 14 at 13

Priroda ima svoj ciklus i mi ga moramo poštovati, prilagođavajući snimanje njoj. Koliko god planirali i bili iskusni, uvijek postoji mogućnost da priroda kaže: “Ne može.” I moramo biti spremni na to. Jedan od naših snimatelja je član HGSS-a, pa nam je lakše kada nastupe situacije u kojima se moramo brzo prilagoditi i pronaći sklonište prije nego nas vjetar, kiša i bura “odnesu”. 

Snimanje na Pagu, na lokaciji Stogaj, trajalo je tri dana. Dva dana smo čekali da se smiri orkanska bura, a treći dan smo snimali, doslovno okupani vjetrovima punim soli. Ili, primjerice, hodanje u 3 ujutro gotovo dva sata po izrazito oštrim kamenjima radi dvije fotografije izlaska sunca. Iz iskustva znamo da se dobra priča ne nalazi samo na papiru, već je lokacija ta koja je čini izvrsnom. Kod drugih produkcija u zatvorenom prostoru ili drugačijih djelatnosti opet imamo nove izazove. "

S druge strane nekada se, kao i u kod dizajna logotipa, previše ode u priču, a da se izgubi povezanost s destinacijom, te kada se pogleda video ljudi ne znaju o kojoj se destinaciji radi ( bez da vide logotipe na kraju ) što je sigurno veliki izazov u vizualnoj komunikaciji? 

"Iz tog razloga turistički film produkcijski je zahtjevan. Jednostavno moraš biti prisutan na lokaciji koju želiš promovirati kako bi je mogao autentično snimiti. Svi smo navikli na Arenu u Puli i druge prepoznatljive lokacije naše lijepe zemlje. Izazov je prikazati tu Arenu iz drugačijeg kuta, s novim narativom. Novi turistički film i stock snimke ne idu zajedno. U Level 52 stock materijal nikada nije imao mjesta. Svaka naša produkcija je autorska, bez ikakvog korištenja stock-a – i slika i zvuk."

Nekako mi se čini kako je ozbiljan iskorak u storytellingu dogodio sa produkcijom videa za TZ Srednje Istre “Dare to Explore” ako se ne varam? Od te ključne 2021. godine nekako kao da ste dobili krila, u Labinu su počela dolaziti priznanja i nagrade iz cijelog svijeta, a danas ih je teško sve i nabrojati? To je svakako potvrda kvalitete kada priznanja dolaze od globalne struke, i to ne samo za jedan turistički film, nego seriju filmova?

"Nagrade su došle kao nusproizvod onoga što volimo raditi. Fokus je uvijek na klijentu i na tome što film treba postići, jer realno, mi proizvodimo alat koji mora opravdati svoje ulaganje. Ako imamo otvorene ruke i možemo učiniti što zaista želimo, onda će sigurno film odskočiti od ostalih. Pitanje je ako je klijent spreman na takav iskorak. Naravno, u bilo kojem procesu uživamo i dodajemo svoj osobni potpis u film i način na koji komuniciramo. Niti u jednom trenutku fokus nije bio na nagradama – one se jednostavno dogode.

Zemlja ognja documentary 52

Sada, kada s odmakom pogledamo što smo sve snimili i za koga, zaista možemo reći da smo radili za male obiteljske tvrtke, ali i najveće kompanije u regiji. Iznimno smo ponosni što smo proteklih godina radili na turističkom razvoju gotovo cijelog sjevernog Jadrana, zajedno s Istrom, što uključuje više od 21 turističku zajednicu. Naš Vimeo profil broji 103 filma raznih tematika i formata, za koje smo sami skladali glazbu i producirali zvučni sadržaj. Neki od njih nikada nisu ugledali javni medijski prostor zbog prirode suradnje s klijentom.

Osim outdoor filmova, turističkih filmova i produkt reklama, naša velika ljubav su dokumentarno-igrani filmovi, koje smo u posljednje tri godine počeli producirati i razvijati s kreativcima koje iznimno cijenimo. To su ljudi koji svijet oko sebe vide na sličan način kao i mi, što nam omogućava stvaranje produkcije visoke kvalitete. Posljednji dokumentarno-igrani film koji smo producirali prošle godine bio je Zemlja Ognja redatelja Mladena Đakovića za HRT, u kojem je sudjelovalo više od 100 ljudi, od statista i glumaca do produkcijskog osoblja.

Za potrebe jedne scene zapalili smo i staru istarsku kuću. Sve ove različite produkcije, tematike i formati akumulirali su znanje i iskustvo u Levelu, te nam nijedna vrsta produkcije više nije strana."

Upravo ste dobili i tri nagrade za Level 52 je ostvario izvanredan uspjeh na ovogodišnjem Festivalu turističkog i etno filma TEF 2025 na otoku Krku, osvojivši sve tri nagrade u kategoriji Outdoor. U konkurenciji više od 100 prijavljenih filmova iz cijele regije, Level 52 je briljirao sa svojim projektima.

"Krk je bio veliko iznenađenje, tim više jer do zadnjeg trenutka nismo ni znali da su uopće prijavljeni. Klijent nas je nazvao nekoliko dana prije i obavijestio da smo osvojili nešto, ali još se nije znalo što. Kada smo stigli i kad su krenule objave nagrađenih, shvatili smo da smo u kategoriji Outdoor osvojili sve tri nagrade za naše tri produkcije koje smo snimali 2023. godine. U Levelu se sada šalimo da smo osvojili kategoriju" 

/// Animirani film Marless

Screenshot 2024 10 14 at 14

Otvaranje vrata globalnog tržišta kroz turističke filmove? Priznanje struke je nabolji marketing. Koliko su nagrade stavile fokus na Level52 i potencijalno otvaranje europskih kljenata - to bi bio neki novi iskorak?  

"Nagrade su počele stizati već na samom početku, pa nam je teško pričati o periodu prije nagrada. Izdvojio bih ponovno Red Dot Design Award, čiji je moto: “Winning is just the beginning,” i to je zaista bilo tako. Upravo smo se vratili iz Amsterdama, gdje smo proveli četiri dana učeći i testirajući tehnologije koje će tek stići u narednim godinama. Nove poslovne suradnje s firmom iz Norveške vezano uz dizajn zvuka su već na putu, a kompanije koje su vidjele naše radove pokazale su interes da postanemo beta testeri za njihov softver prije nego što izađe na tržište.

U ovom posljednjem slučaju radi se između ostalih i o jednom, slobodno mogu reći, svjetskom gigantu čije proizvode koristi  preko 1 billion korisnika, tako da pred Levelom 52 stoji izrazito uzbudljivo razdoblje."

Koliko mogu primijetiti, s vremenom se iskristalizirala jasna slika o dva ključna segmenta koji definiraju rad tvrtke Level52 – snimanje dokumentarnih i turističkih filmova kao njihova okosnica i specijalizacija. Naravno, uz brojne projekte za privatne klijente, ali upravo ova dva segmenta djeluju kao zaštitni znak i prepoznatljiv brend Level52.

"Ova dva segmenta su se prirodno isprofilirala sama od sebena našem području.  U Level 52 volimo stvarati priče koje ostavljaju trajan dojam. Naša strast su audiovizualni sadržaji – od postprodukcije, preko motion dizajna, pa sve do zvučnog korisničkog iskustva (Audio UX). Kroz filmsku produkciju, uz pomoć kreativnosti i tehnologije, pomažemo brendovima da ispričaju svoju priču na autentičan način. Motion dizajn nam omogućuje da dodamo dinamiku i život u vizualne elemente, dok se u postprodukciji fokusiramo na detalje – montažu, zvučni kulisu koja uključuje i autorsku glazbenu produkciju i vizualne efekte – kako bismo zaista osigurali visoku kvalitetu. Zvuk koristimo i za stvaranje prepoznatljivih audio identiteta koji se povezuju s publikom.

Sa iznimnim fokusom, trudimo se da svaki projekt priča svoju priču na najbolji mogući način bio on kratki Bumper od 10 sekundi ili dugometražni dokumentarno igrani film"

/// Zemlja Ognja Dokumentarni film

Screenshot 2024 10 14 at 13

Ove je godine obilježavate 10 godina Levela52, napravili ste rebrending, imate jak CV turističkih filmova koji se mnogi osvojili međunarodna priznanja, naslanjate se na jak hrvatski turistički brend, napravili ste i iskorake u produkciji dokumentaraca kako bi opisao vaš profesionalni put. 

"Od samog osnutka sve smo radili in-house, što se, gledajući danas, pokazalo kao naša najveća prednost, a tako je i danas. Kada sam se 2009. vratio u Hrvatsku nakon studija glazbene produkcije, to nam je bio imperativ – radimo sve sami. U postprodukciji smo izuzetno operativno brzi (postprodukciju slike i zvuka dijele samo jedna vrata). Naš profesionalni put izgrađen je jer smo znali što ne želimo raditi. Svjesni svojih prednosti, od početka smo odbijali projekte koje nismo osjećali.

Danas je situacija slična, i dalje filtriramo produkcije, klijenti su na višoj razini, odgovornost je veća, a to nam odgovara. Danas radimo točno ono što želimo, a klijenti nam vjeruju jer znaju u čemu smo najbolji i zbog toga dolaze upravo k nama – u mali Labin, u Istarskoj županiji.

Mi smo mala tvrtka, s do troje zaposlenih koji čine okosnicu Level 52. No, imamo fleksibilnost rasta ovisno o projektu. Kao što sam spomenuo, na zadnjem dokumentarnom filmu Zemlja Ognja radilo je više od 100 ljudi. Skalabilni smo te se možemo prilagoditi malim obiteljskim projektima, kao i velikim produkcijama gdje smo za jednu veliku hotelsku kuću u 2 mjeseca producirali 52 filma raznih formata sa izrazito ciljanom komunikacijom, na obostrano zadovoljstvo.  Za nacionalnu televiziju ili druge velike produkcije dajemo svoj potpis na dokumentarnim filmovima i to nas izrazito veseli.. 

I za kraj, što je "next step" za Level52, prošli ste fazu sazrijevanja i otvorili vrata globalnom tržištu. Gdje vidiš Level52 za narednih 10 godina? 

"Mislim da nekakav jasan next step u današnje vrijeme ne postoji, pogotovo u ovakvom fluidnom okruženju digitalnog sadržaja. Planovi postoje svakako al smatram da su bitnije brze odluke koje nisu dio plana, nego slijepo pratiti nešto zapisano prije 2-3 godine. Ono što mogu reći pa čak evo i premijerno je to da se uskoro selimo u naš novi multimedijalni produkcijski hub kojeg otvaramo u Labinu.

Level 52 je svo svoje znanje oko produkcije filmova, postprodukcije slike i zvuka uvijek i isključivo primjenjivao samo na svojim projektima i to će se uskoro promjeniti. Shodno rebranding-u i novoj verbalnoj komunikaciji, gradimo novi Dolby Atmos i Dolby Vision studio za postprodukciju audiovizualnog sadržaja.Od sljedeće godine krećemo u svijet postprodukcije za druge klijente i druge produkcije.

Znanje koje posjedujemo dijelit ćemo kroz naše nove usluge i naše Advance Workshop-e koje ćemo održavati u novim prostorijama sa gostujućim predavačima. Uz sve novitete koji nas očekuju sljedeće godine, iznimno nam je drago da smo ove godine mogli donirati opremu novootvorenome Umjetničkome studiju Srednje škole Mate Blažine u Labinu.

Donacija ima i dodatnu vrijednost jer smo svjesni izazova s kojima se suočavaju mladi koji žele započeti karijeru u području audiovizualnih umjetnosti. Donacija je usmjerena na olakšavanje tih početaka i pružanje mladima iz Labina mogućnosti za učenje i napredovanje u audiovizualnom sektoru. Jer, znanje koje ne dijelimo, kao da nikada nismo niti imali. Zar ne?" zaključuje Sanel Isanović.

Ne prostaje nam ništa drugo nego da se prepustiite i pogledate par izdvojenih radova iz produkcije Level52. Uživajte. 

Screenshot 2024 10 14 at 15
Vimeo: Level52

Više detalja o Level52 saznajte na: 

Web: www.level52.hr

Instagram: https://www.instagram.com/level52dmg/

Facebook: https://www.facebook.com/level52net

 

*Sadržaj nastao u suradnji s hrturizam i Level52

Autor:  Goran Rihelj

14. listopada 2024.