Sanja Čižmar: Investitore najviše smeta nestabilnost poslovnog okruženja u Hrvatskoj

Na nedavno održanom Hotel Adria Forumu u Zagrebu koji je uspio privući preko 50 međunarodnih i domaćih sudionika panel diskusija, potpredsjednike najvećih svjetskih investicijskih fondova, kao i direktore vodećih...

Na nedavno održanom Hotel Adria Forumu u Zagrebu koji je uspio privući preko 50 međunarodnih i domaćih sudionika panel diskusija, potpredsjednike najvećih svjetskih investicijskih fondova, kao i direktore vodećih globalnih hotelskih kompanija koji su govorili o izazovima, novim trendovima i budućnosti u hotelskoj industriji i možda najbitnije o potencijalnim investicijama u Hrvatskoj. Upravo po pitanju stranih investitora i investicija u Hrvatskom turizmu razgovarali smo sa Sanjom Čižmar, starijom partnericom u konzultantskoj kući Horwath HTL Zagreb i suorganizatoricom konferencije Adria Hotel Foruma.

No prije toga, zanimalo nas je kakve su reakcije na četvrto izdanje Adria Hotel Foruma (AHF). Lista panelista kao i dolazak gostiju iz cijele Europe dovoljno govori o značaju Adria Hotel Foruma. „Internacionalni panelisti i gosti, koji posjećuju razne europske konferencije, ističu kako su oduševljeni Adria Hotel Forumom te kako je konferencija organizirana na visokom međunarodnom nivou. Prerasli smo u internacionalni event što je bilo jako teško postići i što nam je veliko priznanje“ ističe Sanja Čižmar. Dokaz toj tezi možda najbolje govori i izjava Takuya Aoyama iz Hyatt Internationala koji je istaknuo: „Što god se dogodilo na AHF, definitivno će imati utjecaj na cijelu hotelsku industriju.“

Godinama se u Hrvatskoj stalno spominje, kao mantra, kako smo lijepi i zanimljivi stranim investitorima, no nikako da se dogodi taj korak naprijed i veći investicijski ciklus. Indikativno je što su na ovogodišnjem AHF, nakon niza godina pozivanja, međunarodni investitori napokon došli u Hrvatsku. To samo pokazuje kako strani investitori imaju interes za ulaganje u Hrvatsku i u turizam, a to je odličan znak. Na pitanje što ustvari najviše smeta i koči strane investitore u Hrvatskoj, Sanja Čižmar ističe:Investitore najviše smeta nestabilnost poslovnog okruženja u Hrvatskoj. Jedan konkretan primjer, u slučaju PDV-a koji se prvo spušta na 10 posto a onda se u kratkom roku podiže na 13 posto, govori da nije sigurno niti u budućnosti koliko će ova stopa opstati, odnosno hoće li se smanjivati ili opet rasti. Nije toliki problem u samoj visini PDV-a koliko je problem u nestabilnosti. Česte promjene raznih zakona najviše smetaju investitore jer im ne pruža stabilni okvir za budućnost. Oni ne znaju kada završe svoju investiciju i počnu poslovati, kakvi će zakoni i fiskalna opterećenja biti jer se kod nas regulativa stalno mijenja„ ističe Čižmar.

 

Foto: Sanja Čižmar, Hotel Adria Forum

Foto: Sanja Čižmar, Hotel Adria Forum

Povrat investicije u hotelijerstvu u Hrvatskoj, a naravno sve zavisi od investicije do investicije i raznih čimbenika, kreće se oko 10 godina kada govorimo o hotelima s 4*, a glavni problemi su sezonalnost i upravo spomenuta nestabilnost poslovnog okruženja. Kao što je odlično istaknula Marina Franolić, organizatorica Adria Hotel Foruma, kapital ne ide tamo gdje je lijepo, nego tamo gdje je povrat investicije najizgledniji. Upravo je to glavni ključ koji otvara vrata stranim investitorima. „Povrat na ulaganja u hotelijerstvo ovisi o mnogo faktora: je li riječ o greenfield ili brownfield investiciji, o kvaliteti lokacije, da li je hotel brendiran ili nije, kvaliteti proizvoda itd. Uglavnom, stope povrata kod hotela upper midscale kvalitete (4*) su 9% do 11%, odnosno period povrata ulaganja je oko 10 godina, a za hotele visoke kategorije (5*) je period povrata dulji (preko 12 godina), dok se stope povrata kreću od 5% do 8%. Naravno kako isplativost ovisi o tome koliko je hotelski projekt dobro tržišno pozicioniran i koliko je razvoj projekta odrađen profesionalno“ istaknula je Sanja Čižmar te dodala kako je poslovna stabilnost najvažnija. Investitori žele znati što mogu očekivati kako bi znali napraviti investicijsku kalkulaciju kao i procjenu povrata investicije „Investitori nisu sigurni što će ih dočekati za jednu ili dvije godine, a kamoli na dulje razdoblje kada je planiran povrat investicije. Stabilnost je najvažnija jer su očekivani povrati investicija u hotelijerstvu u Hrvatskoj od 10 godina na više“ ističe Sanja Čižmar.

Foto: Adria Hotel Forum

Foto: Adria Hotel Forum

 Investitori su zainteresirani za Hrvatsku godinama, sada su napokon napravili i korak naprijed te otvoreno traže mogućnosti za ulaganje u Hrvatsku. „Da, strani su investitori zainteresirani za Hrvatsku već godinama, ispituju tržište, a njihov interes raste i ima ih sve više. Prepoznali su Hrvatsku kao destinaciju s prirodno atraktivnim područjem koje je pogodno za dugoročno ulaganje u turizam, te traže investicijske prilike za greenfield ili možda brownfield projekte te potencijalne mete za preuzimanje (bilo da kupe poduzeća iz državnog ili privatnog vlasništva). U kontekstu suvremenog okruženja punog nesigurnosti i prijetnji, značajna je činjenica što smo percipirani kao stabilna i sigurna destinacija, pogotovo danas kada u svijetu terorističke prijetnje jačaju.“

Jedna od glavnih tema na konferenciji AHF bila je i utjecaj sharing tj. ekonomije dijeljenja na hotelijerstvo. Koji su trendovi i kolika je stvarna prijetnja ekonomije dijeljenja na hotelsku industriju? „Svjetski hotelski brendovi nemaju jako veliku prijetnju od kompanija kao što su Arbnb.com i drugih u aspektu trenda sharing ekonomije jer oni računaju na krug klijenata koji su u njihovom loyalty programima. To ih izdvaja o drugih nezavisnih hotela koji nisu pod nekim brendom i koji su jako izloženi utjecajima sharing ekonomije. Inače, u svijetu su već neki hotelskih brednovi počeli uspostavljati sinergiju s parcijalnim dijelovima sharing ekonomije poput Ubera, a toga će biti sve više i više. Dakle, s jedne strane, najveće hotelske grupacije ulaze u sinergije sa sharing ekonomijom, a s druge strane, trend sharing ekonomije je potencijalna i to velika tržišna prijetnja upravo za nezavisne hotele. Jasno je da se svijet u hotelijerstvu i povezanim industrijama ubrzano mijenja, a za nas u Hrvatskoj je bitno da budemo dio tih procesa.„ zaključila je Sanja Čižmar.

Više informacija o investicijama u turizmu u Europi i potencijalu Hrvatske pogledajte u prezentaciji Sanje Čižmar: Istočni Jadran – Uspavana ljepotica investicijskog svijeta?

Povezane vijesti: