Saznajte kako se direktno podiže kvaliteta destinacije. Primjer koji bi trebale slijediti i druge turističke zajednice

Autor:  Goran Rihelj

23. rujna 2022.

Glavna zadaća Turističkih zajednica je brendiranje i promoviranje destinacije, te po meni ponajviše strateški razvoj destinacije.

Upravo odličan primjer strateškog razvoja možemo vidjeti u Požeško-slavonskoj županiji. Primjer koji bi trebao služiti svim turističkim zajednicama u Hrvatskoj kao putokaz. Pa krenimo redom...

Kvaliteta usluge i ponude u destinacija u ugostiteljskim objektima je izuzetno važna. Najbanalniji primjer možemo gledati kroz kvalitetu kave u caffe barovima. Kao što znamo, iako smo država koja ima jaku kulturu ispijanja kave, jako malo kao potrošači znamo o kvaliteti kave, a dobiti istu kvalitetu kave u kafiću iz dana u dan ili imati konzistenciju kvalitete je iznimno rijetko.

Priča o kavi, kao i o vinima, je široka i kompleksna, svaka je "znanost" sama za sebe, a na kvalitetu kave utječe mnogo faktora. Zašto je kvaliteta kave relativno loša u caffe barovima po cijeloj Hrvatskoj, postoji mnogo razloga, no ponajviše možemo reći kako se radi o edukaciji. Edukaciji koju je prošlo jako malo konobara, dok obrazovni sustav ne izbacuje na tržište bariste. Osim onih koji su se samovoljno educirali na svoj trošak. 

Ako želimo privući kvalitetne goste, podići turističku potrošnju i destinacija nam mora biti na toj razini. Od kvalitetnog sadržaja, ponude i pripreme hrane u restoranima, do ponude vina i kvalitetne kave u odabranim restoranima i caffe barovima. Za to nam trebaju kvalitetni (vrijednost za novac) partneri, kao i educirani konobari tj. bariste i sommelieri. 

Dakle, pitanje je kako direktno utjecati na podizanje kvalitete izvedbe u destinaciji? Pogotovo ako smo na kontinentu, gdje imamo puno manje ljudskog i financijskog resursa kao i turista, nego na Jadranu. Odgovor je jednostavan - u odabranim ugostiteljskim objektima organiziraš edukacije! I tako cijela destinacija raste i razvija se. 

I upravo tu na jednostavan i logičan način uskače Turistička zajednica Požeško-slavonske županije. To je misija i zadaća turističkih zajednica - da utječu na strateški razvoj i podizanje kvalitete destinacije.

Ove godine Turistička zajednica Požeško-slavonske županije posebno se usmjerila na promociju i razvoj vinske i gastronomske ponude i usluga. Tako je u restoranu Grgin dol nedavno održana radionica na temu Uvod u kavu i zanimanje bariste u sklopu projekta "Zlatna Slavonija Eno & Gastro" u organizaciji Turističke zajednice Požeško-slavonske županije.

Radionica je namijenjena vlasnicima i osoblju ugostiteljskih objekata/ restorana kako bi se upotpunilo i podiglo na višu razinu restoransko iskustvo te kako bi dobili ideje o sljubljivanju kave s desertom. Desert otvara puno novih tema. Prvo se podiže potrošnja, kao i zarada, a drugo desert se radi na lokalnom terenu tj. neki novi OPG ili tvrtka, s lokalno proizvedenim namirnicama. Prodajom deserta se turistička potrošnja spušta na više lokalnih partnera. Naravno, kako možemo biti ponosni na našu raznolikost i autentičnost, jedan desert će uvijek biti vezan uz lokalnu autentičnu kulturu i priču. I tako se priča samo širi i nadovezuje. 

Uum0191

Uum0134
Domagoj Trusić / Foto TZ PSŽ

Vratimo se radionicama o kavi. Specijalist za kavu Domagoj Trusić održao je uvodno predavanje o profesionalnom radu s kavom, praktično demonstrirao protokol i anatomiju espressa te održao kratku pokaznu vježbu za polaznike na kojoj su svi mogli primijeniti naučeno znanje.

"Najvažnija stvar kada je priprema kave u pitanju je da osoba koja priprema kavu doživi to kao ritual, ali također i osoba koja ispija kavu da doživi ispijanje kave kao ritual. Koliko ozbiljno pristupimo nabavci kave, kvaliteti, pripremi i tehnikama kuhanja, toliko će taj proizvod u šalici biti bolji, a mi ćemo više uživati u njima", ističe Domagoj Trustić. 

No to nije samo jednokartna priča, radi se o projektu "Zlatna Slavonija Eno & Gastro" koji povezuje više edukacija namijenjenih vlasnicima i osoblju ugostiteljskih objekata/ restorana, sve s ciljem podizanja kvalitete cijele destinacije. 

Tako je početkom rujna održana i radionica na temu Domaća jaka alkoholna pića i likeri, koju je održao poznati hrvatski sommelier Darko Lugarić. Kroz teorijski i praktični dio polaznicima je prezentirano: sirovine za proizvodnju alkohola, osnovno o destilaciji, fermentacija, pravilan odabir čaša za destilate i likere te degustacija dvanaest destilata i likera.

"Radionica je namijenjena restoraterima, proizvođačima i ugostiteljskim djelatnicima kako bi naučili približiti svoje proizvode i znali ih prezentirati krajnjem potrošaču. Proizvođači ponekad misle da su njihovi proizvodi svima dostupni i da ih ne treba naglašavati, ali ono što je kvalitetno i lokalno treba posebno naglašavati, što su na radionici i naučili", rekao je predavač i sommelier Darko Lugarić.

Strateški pristup edukacijama i radionicama 

Inače, radi se o puno širem projektu, "Zlatna Slavonija Eno & Gastro" u organizaciji TZ Požeško-slavonske županije, koji je zahvatio razne izvrsne tematske izvrsne radionice.

Godina je započela radionicom "Tradicionalni slavonski svatovski meni na moderan način" chefa Damira Sertića, nastavila se izložbom fotografija s radionice te individualnim poslovnim savjetovanjem za ugostitelje.

Kako izgleda tradicionalni slavonski svatovski meni kroz fine dining prema zamisli chefa Damira Sertića? 

9 izlozak s izlozbe sarma

Poštujmo sami sebe, naše recepte te kulturu i način života, jer to je naša najveća turistička vrijednost. No isto tako to ne znači da kroz gastronomiju ne možemo koristiti moderni pristup kuhanju i interpretaciji kako bi istim jelima dali "novi" život. Dapače, to je upravo ono što godinama rade vrhunski chefovi, a mantra je povratak na autohtona jela, kvalitetnu namirnicu iz organske i domaće proizvodnje, no interpretirana na moderan način. 

Upravo je to napravio chef Damir Sertić. Tradicionalni slavonski svatovski meni interpretirao je kroz fine dinning koncept. I ono najvažnije, namirnice su ostale manje više iste. 

Svatovsku juhu (juha od mesa i povrća, leber knedle, mikro zelenje vasca, emulzija od peršina), kuhano meso (kuhana junetina i piletina, vlasac, spužva od mrkve, mousse od hrena iz N2O dušika, sferifikacija umaka od rajčice, mikro zelenje graška), slavonsku pečenku (pečeni odojak na ražnju, pire krema od slavonske kruške, bijelog luka i koromača, mirko zelenje graška), sarmu (kiseli kupus, mljeveno meso, riža, jestive maćuhice, pjena od sarmine juhe) i makovnjaču (makovnjača bez tijesta, dehidrirane jagode i maline, preljev od bijele čokolade, pjenica od limuna).

Više o modernoj interpretaciji slavonskog svatovskog menija saznate u članku: Tradicionalni slavonski svatovski meni kroz fine dining? Da svakako!

U travnju su se održale eno gastronomske i vinske radionice. Edukativna radionica održana je u Dvorcu Kutjevo, a bila je namijenjena za voditelje, kuhare i konobare iz osam ugostiteljskih objekata s područja županije koji su nositelji standarda Okusi Zlatne Slavonije.

Kuhari zajedno s vrhunskim cheom Brankom Ognjenovićem pripremali su i prezentirali jela od lokalnih sezonskih namirnica OPG-a s područja županije koji imaju proizvode na tržištu 365 dana, s naglaskom na povezivanju svakog jela s prikladnim vinom Vinarije Kutjevo s ciljem da ugostitelji vide što se može napraviti i na koji način mogu domaću namirnicu uvrstiti u svoju ponudu.

279156267 7642853325755396 6818912425518791005 n

277790941 7551163358257727 2420002977233547610 n

Chef Branko Ognjenović i sommelier Darko Lugarić imali su i poslovno savjetovanje u sedam ugostiteljskih objekata gdje su s vlasnikom/ kuharima/ konobarima imali snimanje stanja, odnosno detektiranje otegotnih okolnosti koje se tiču kuharstva, vinske ponude i/ili organizacije poslovanja pojedinog objekta.

Krajem travnja održane su i vinske radionice. Četverosatna edukacija pod vodstvom sommeliera Darka Lugarića predstavila je teme proizvodnje i posluživanja različitih tipova vina te kulture stola, kao i organoleptičku analizu sedam stilova vina podneblja (pjenušac od baznog vina graševine, mlada vrhunska suha graševina, chardonnay vrhunski polusuhi, rosé, cabernet sauvignon, crni odležani cuvée, te predikatno vino ledena berba graševine). 

Na svim radionicama sudjelovali su voditelji/vlasnici, kuhari i konobari iz ugostiteljskih objekata nositelja standarda Okusi Zlatne Slavonije (osam objekata), a na vinskim radionicama su dodatno sudjelovali i predstavnici kušaonica vina i vinarija.

"S terena smo dobili pozitivne reakcije i iskazivanje zadovoljstva što smo organizirali niz edukacija na kojima su sudionici dobili konkretne savjete i primjere kako mogu i što usavršiti, i/ili promijeniti, okušali se sami u praktičnim dijelovima edukacija, te upotpunili svoje znanje i stekli novo iskustvo. Nakon niza radionica, edukacija i savjetovanja očekujemo primjenu viđenog i naučenog na jelovnike i ukupnu vinsku i gastronomsku ponudu ugostiteljskih objekata", ističe direktorica Turističke zajednice Požeško-slavonske županije Maja Jakobović.

Do kraja rujna i početkom mjeseca listopada održat će se edukacija na temu event događanja, te nastavak poslovnog savjetovanja u ugostiteljskim objektima nositeljima standarda Okusi Zlatne Slavonije, a kako navodi Jakobović u planu je i nastavak održavanja radionica/edukacija i u sljedećoj godini.

Izuzetno važan faktor da se radionica i nadogradnja edukacija nastavi, a ne da cijeli projekt bude jednokratan. To je i smisao strateškog razvoja, da ima kontinuitet. 

279265297 7642884849085577 1948057366229531721 n

"Jedan od najvećih izazova je stvaranje i brendiranje prepoznatljive destinacije koja je percipirana od gostiju na način i sa proizvodima koje destinacija najkvalitetnije nudi. Povezivanje destinacijske ponude, odnosno svih dionika, od smještajnih objekata, objekata pružatelja hrane i pića, trgovačke ponude, turističkih agencija i cjelokupne turističke infrastrukture tako da zadovoljavaju zahtjeve sve izbirljivijeg turističkog tržišta je nužnost. Da bi se to postiglo, ove godine provodimo niz edukativnih radionica za poduzetnike na temu gastronomije i enologije kako bi usvojili znanja i vještine u rasponu oblikovanja proizvoda, kontinuirano osiguravanje njegove kvalitete, uspješnog tržišnog plasmana, a sve s ciljem podizanja ukupne usluge ugostiteljskih objekata i unapređenja eno-gastronomske prezentacije"  ističe Maja Jakobović, direktorica TZ Požeško-slavonske županije.

Ne sjećam se da ikada neka turistička zajednica napravila ovako cjelovitu, opsežnu te povezanu radionicu i edukaciju, a koja direktno utječe na podizanje kvalitete destinacije. Tu kao što vidimo, ne pričamo o jednokratnoj edukaciji, nego o povezanim radionicama koje sve imaju svoj slijed i smisla. Kao i jasan cilj - podizanje kvalitete izvedbe ili kvalitete. 

Upravo je to smisao turističke zajednice; da potiče, educira, razvija i onda sve to dobro upakira u turističke proizovde i doživljaje te promovira i brendira. No najvažniji su temelji, dobri kvalitetni temelji koji se stvaraju upravo na spomenutom primjeru. 

Ako želimo podići kvalitetu destinacije i strateški se baviti razvojem turizma, ovo je jedini pravi put. 

Foto: Turistička zajednica Požeško-slavonske županije

Autor:  Goran Rihelj

23. rujna 2022.