Božo Skoko: San svake države je postati brend jer tako lakše može privući investicije i turiste

U Hrvatskoj gospodarskoj komori jučer je održana konferencija Sva lica sporta na kojoj se razgovaralo o utjecaju sporta na gospodarstvo, turizam i zdravstvo, te utjecaju na društvo u cjelini. ...

U Hrvatskoj gospodarskoj komori jučer je održana konferencija Sva lica sporta na kojoj se razgovaralo o utjecaju sporta na gospodarstvo, turizam i zdravstvo, te utjecaju na društvo u cjelini. 

Dr.sc. Božo Skoko, profesor na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, istaknuo je kako je san svake države postati brend jer tako lakše može privući investicije i turiste. „Zato sve zemlje ulažu milijune i milijune u prepoznatljivost, ali nije lako zadobiti globalnu pozornost. Nama je sportski talent dio identiteta, a naši uspjesi privlače pažnju svijeta. Istraživanja pokazuju da svjetska javnost prepoznaje čak 130 naših sportaša. Sport ima i političku ulogu, čega se dobro sjećamo iz devedesetih. Organizacija velikih sportskih događaja je jedan od najvažnijih alata u brendiranju države jer tu možete ispričati svoju priču i dobiti naklonost svjetske javnosti. Mi smo zahvaljujući sportu vrlo prepoznatljivi, ali moramo sustavno raditi na daljnjoj promociji zemlje kroz sport kao komunikacijski kanal“, zaključio je Skoko. 

Jerko Trogrlić, direktor agencije Vajt, održao je prezentaciju o sportu u Splitu i apostrofirao da su činjenice ispričane kroz priču 20 puta pamtljivije. „Split ima jedan poseban odnos sa sportom, a čak trećinu hrvatskih olimpijskih medalja osvojili su upravo Splićani. Još 1929. grad je prozvan najsportskijim na svijetu jer je tada s 38.000 stanovnika dao državne prvake u nogometu, jedrenju, plivanju i veslanju. Četiri svjetska top ten tenisača odrasla su u Splitu, praktički u istoj ulici na Firulama. Nema tu nikakve tajne, tamo su bili teniski tereni, a slično je i s vaterpolom i košarkom. To pokazuje važnost infrastrukture za razvoj talenta kojim ovaj grad obiluje“, istaknuo je Trogrlić, oslikavši to kroz procvat splitskog sporta nakon izgradnje sportskih sadržaja izgrađeni za Mediteranske igre. „To je bio veliki poticaj u postizanju vrhunskih rezultata, zato trebamo nastaviti ulagati u razvoj sporta“, zaključio je Trogrlić.

Na panel raspravi koja je u fokusu imala odnos sporta, turizma i zdravlja raspravljali su Tomislav Madžar, savjetnik predsjednice RH, Miljenko Bura, direktor tvrtke Medicinska grupa, Mato Bartoluci, profesor na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu te Igor Nekić, generalni direktor Termi Sv. Martin.

Bura je istaknuo da bez zdravstvene infrastrukture nema razvoja sportskog turizma, ali ni adekvatne brige o lokalnom stanovništvu. „Sve se treba razvijati paralelno, nedostaje nam sustavnosti u planiranju infrastrukture“, rekao je. Bartoluci sport vidi kao integrirajući mehanizam turizma i zdravstva. „Danas se oko milijardu ljudi bavi sportom, a još 1,5 milijardi putuje, to su ogromne brojke i zahtijevaju pametno promišljanje. To nam je prilika da iskoristimo naše kapacitete u turizmu i zdravstvu, a ako ih povežemo sa sportom bit će puno učinkovitiji nego što su danas“, drži Bartoluci. 

Ognjen Bagatin iz poliklinke Bagatin, koja je upravo nedavno proglašena najboljom klinikom za estetsku kirurgiju na svijetu, iz publike je dodao kako već imamo dosta razvije zdravstveni turizam. „Apelirao bih da se povezujemo, javni i privatni sektor, onda će te brojke biti pet puta više. Mi smo siromašna zemlja i moramo ovo što je napravljeno iskoristiti na najbolji mogući način“, naglasio je Bagatin, dodavši kako trebamo prestati raspravljati o propustima iz prošlosti i fokusirati se na budućnost. 

Generalni direktor Termi Sv. Martin, Igor Nekić istaknuo je kako sportska dvorana može biti i kongresna te da se treba kombinirati sve resurse. „Mi organiziramo prvi gaming turnir koji povezuje hotelijerstvo i gamersku industriju. Infrastrukturu koju imamo moramo iskoristi na najbolji mogući način, ali važna je i suradnja s lokalnim stanovništvom, da od turizma maksimalnu korist izvuče cijela zajednica“

O sportu kao alatu za brendiranje i promociju Hrvatske razgovarali su Vladimir Miholjević, direktor utrke CRO race, Miho Glavić, predsjednik Hrvatskog skijaškog saveza, i Dubravko Šimenc, naš proslavljeni vaterpolist i voditelj odjela za strateške projekte HTZ-a. 

Šimenc je kazao kako je Hrvatska sportsko čudo pa naglasio važnost društvenih mreža u promociji zemlje. Naveo je brojna manja sportska događanja koja privlače veliku pažnju turista, od cross utrka po Istri do lokalnog košarkaškog turnira u Lipiku i poručio da je to veliko bogatstvo Hrvatske kao destinacije. ”U lipiku na turnir košarkaški 3 na 3 dolaze najbolji svjetski košarkaši, a od nas je Lipik dobio 100.000 kuna, pa je pravo čudo da to organizatori naprave s tako malim sredstvima. Ljudi dolaze na naše biciklističke i trail utrke i vraćaju se sve više. Samo gosti jedne od njih Four Islands, po 4 otoka, ostvare 7000 noćenja’‘ zaključio je Šimenc. 

Jedno od događanja koje pronosi ljepote naše zemlje izravnim prijenosom u preko stotinu zemalja svijeta je i biciklistička utrka Cro race. „Gotovo 400 sati TV sadržaja je s naše utrke otišlo na šest kontinenata. Biciklizam se kod nas razvija dobro jer je stavljen u strategiju razvoja turizma. Cikloturizam je odličan za suradnju s hotelskim kućama pa one sudjeluju u razvoju infrastrukture, novih biciklističkih staza koje su tematski povezane s kulturom lokacije u kojoj se nalaze“, objasnio je Miholjević. 

Ili igramo igru ili ne?

Kao zaključak opet možemo pričati kako imam velike potencijale, sve imamo na dlanu servirano, no jednostavno ne znamo tj. očito ne želimo povezati sve točke u jedan zaokružen turistički, ali i gospodarski, proizvod.

No, kako je naglasio Bagatin, pustimo prošlost i naše propuste, te se okrenimo pozitivnoj budućnosti. Jedino kroz dijalog javnog i privatnog sektora možemo postići dugoročno uspjeh. Koliko god to naivno zvuči iz poduzetničke perspektive i naše svakodnevne zbilje, to je jedini pravi put razvoja jer jedni bez drugih ne možemo.

Fokus mora biti na strateškom i tržišnom razvoju. S druge strane živimo u 21.stoljeću gdje su informacija i znanje dostupni svakome na dlanu jedne ruke, sve države se bore za rast svojeg gospodarstva / ekonomije, kao i za svakog turista. A uspjet će upravo oni koji se bave tržišnim razvojem i oni koji dobro poslože sve kockice turističkog mozaika. Ili stagnacija tj. pad ili rast i razvoj. To je pitanje svih pitanja.

Na nama samima je da odlučimo kojim smjerom želimo ići.

Naslovna fotografija: HNS, Izvor: HGK

POVEZANA VIJEST:

DR.SC. BOŽO SKOKO: KAKO ĆEMO ISKORISTITI HRVATSKO PREDSJEDANJE EU I PRILIKE KOJE NAM NOSI 2020.?

PETE RADOVICH, KREATIVNI DIREKTOR CBS-A: PROMOCIJA KOJU JE NOGOMET DONIO HRVATSKOJ JE NEPROCJENJIVA

Povezane vijesti: