Metrika uspjeha našeg turizma: Turizam kao HUB za izvoz našu usluga i proizvoda

Hrvatski turistički izvozni proizvodi

Autor:  Goran Rihelj

22. ožujka 2023.

Američki gradovi, Austin i Scottsdale postali su turistički još privlačniji otvaranjem dva nova Muzeja Iluzije.

Ukupno 9. Muzej Iluzije ( MI ) na američkom tržištu i 42. na Svijetu. A u najavi je čak još 9 MI samo na američkom tržištu.

Muzej Iluzija je najveći lanca privatnih muzeja na svijetu - MADE IN CROATIA. 

Mnogi ne znaju kako je priča oko Muzeja Iluzija mnogo šira od same franšize. Naime, tvrtka ima i dodatnu priču kroz razvoj i proizvodnju didaktičkih igračkih za sve muzeje.

Muzej Iluzija svojim posjetiteljima u 25 zemalja omogućava da kroz interaktivne eksponate i zabavu uče o načinima na koje funkcioniraju ljudski mozak i percepcija. 

Centar kreativnosti i inovativnosti, proizvodnje i cijele priče u izvoznom konceptu Muzeja Iluzije je Oroslavje.

/// Muzej Iluzija otvorio dva nova muzeja: Najavljeno još devet novih samo u SAD-u

METRIKA USPJEHA NAŠEG TURIZMA

To se zove hrvatski turistički izvozni proizvod i dodana vrijednost našeg turizma. Cijela priča je počela u Zagrebu i Zadru, a sada se Muzej Iluzija širi svijetom.

Koliko je naš turizam generirao ovakvih priča? To mora biti jedna od metrika uspjeha. Koliko je naš turizam otvoren za domaće inovatore i "luđake"? Koliko ciljano dajemo podršku upravo ovakvim poduzetnicima? jesmo li otvoreni za domaće kompanije? Jesmo im otvorili neka vrata na globalnom tržištu? Jesmo ih povezali s ambasadama, HTZ predstavništvima i drugim gospodarskim zajednicama van Hrvatske? To su ljudi koji najbolje poznaju svoja tržišta i kulturu poslovanja. Potičemo li takve poduzetnike da idu na globalne sajmove? Imamo li sustav koji ih prati i gura naprijed? Znamo li uopće da postoje? 

Turizam je ili bi barem po logici morao biti HUB za inovacije koji stvara dodanu vrijednost kroz izvoz usluga i proizvoda.  Imamo li inkubator / tehnološki park  ( forma nije važna ) negdje na obali koji je specijaliziran samo za takve poduzetnike koji imaju potencijal sutra biti novi Infobip u turizmu. Kao što se Novska specijalizirala na gaming industriju.

/// Hrvatski brend potpisao ugovor s najvećim retail-lancem na svijetu. Otvoren prvi od planiranih 300 dućana u Americi

Surf’n’Fries napokon i na stadionima engleske nogometne lige

Carwiz je najbrže rastuća rent-a-car franšiza na svijetu

Hrvatski pametni tuševi probijaju se na tržište Australije i Novog Zelanda

Ban Tours Yachting spaja se sa cijelom flotom na FastReview. Razlog? Podizanje kvalitete usluge

Sa izrazito jakom sezonalnošću, gostima iz cijele Europe i šire, preko 20 milijuna dolazaka i 100+ noćenja, globalnim brendom , EU zona... - svakako smo više nego plodno tlo za razvoj takvih kompanija.

Dapače, više je nego logično i prirodno da naš turizam stvara takve kompanije, koje testiraju proizvode i usluge u našem turizmu, dobiju "know-who" i podatke, razviju ga i zahvaljujući našem turizmu i brendu plasiraju na globalno tržište. Turizam kao izvozni prozivod.

Strano nije uvijek bolje. Dapače, naše kompanije su itekako konkurentni, čak i ispred vremena. No moraju imati plodno tlo ( aka naš turizam ) da plasiraju i razvijaju svoje ideje upravo u Hrvatskoj.

Kao što je Izrael start up država, mi moramo biti start up država franšiza te povezanih turističkih proizovda i usluga za globalnu turističku industriju koje su prisutne u cijelom svijetu. Kao što su Surf'n'Fries, Fast Review® , CARWIZ International, KORTA , Include i mnogi drugi.

Svi oni su naši hrvatski turistički izvozni prozivodi - Made in Croatia. Globalno konkuretni. Predvodnici koji otvaraju vrata drugim kolegama. Momčad koja brendira Hrvatsku. Zemlju znanja i inovacija.

To mora biti jedna od metrika uspjeha našeg turizma. Koliko se ciljano stvara i gura takav eko sustav je pitanje za ministre/ice, direktore/ice TZ-a te gradonačelnike/ice.

Ako gledamo naš turizam trenutno, umjesto da potičemo lokalnu ekonomiju, mi kroz turizam potičemo uvoz. Što je suludo i protiv same esencije turizma. Čak nismo spojili niti primarne i bazične lance, kao što je poljoprivreda s turizmom. Podsjećam, imamo preko 100 milijuna noćenja - dakle egzaktnu potražnju i potrošnju. Samo moramo proizvest dovoljno hrane i povezat s turizmom. 

Naš turizam mora biti platforma za sve naše poduzetnike da rastu, razvijaju se i testiraju svoje koncepte te na kraju HUB za izvoz na globalna tržišta. Upravo vođeni pozitivnim vjetrom i temeljima koji nam daje turizam. 

Jedno je politika, a nešto sasvim drugo su poslovni procesi. Treba nam strateški razvoj, sinergija, eko sustav koji potiče rast i razvoj i u konačnici vizija razvoja. Ako želimo biti globalno konkurenti i imati zdravu ekonomiju. 

Izvoz znanja 

Pišući ovaj članak, Emanuel Tutek, partner BlueRock Consultinga na LinkedInu je objavio kako je održao gostujuće predavanje na jednoj od najprestižnijih svjetskih turističkih fakulteta - Ecole hôtelière de Lausanne ( EHL ) u Lausanni u Švicarskoj. EHL Grupa je globalna referenca u obrazovanju, inovacijama i savjetovanju za sektor ugostiteljstva i usluga.

Inače, upravo Emirates pomoću EHL Grupe pokreće novu ugostiteljsku strategiju.

Izvoz našeg znanja i iskustva zahvaljujući našem turizmu. 

Imamo li znanje, iskustvo i ljude koji mogu biti globalno referentni. Imamo. Ali ih moramo stvarati, gurati i otvarati nam vrata jer oni su ambasadori cijelog našeg turističkog ekosustava. Ljudi koji će sutra otvoriti vrata upravo franšizama, dovesti globalni  kongres u Hrvatsku, organizirati sastanke....

To su poslovni procesi kojima se moramo baviti. Samo se sjetite fenomenalnog koncepta i kampanje Britain is Great.

Naslovna fotografija:  Matt Noble on Unsplash

Autor:  Goran Rihelj

22. ožujka 2023.