Nešto se "čudno" događa u Srednjoj Dalmaciji: mogu li se turistički tokovi preusmjeriti prema unutrašnjosti? 

Autor:  Goran Rihelj

16. veljače 2024.

Nešto se "čudno" događa u Splitsko - dalmatinskoj županiji. Mogu li se turistički tokovi preusmjeriti prema unutrašnjosti? 

"Dugopolje postaje punkt za prihvat gostiju koji idu na izlete po Dalmatinskoj zagori", najavila je Ivana Vladović, direktorica TZ Splitsko - dalmatinske županije krajem prošle godina u razgovoru za hrturizam

Odlična vijest, no najvažnije, ne radi se o PR-u ili samo jednokratnoj kampanji nego o pametnom strateškom konceptu s ciljem preusmjeravanja turističkih tokova s mora prema Dalmatinskoj Zagori.

Naravno najjednostavnije i profitabilnije je prodati obalu ili more i klasične "must see" ture. No preokrenuti turističke tokove prema manje poznatoj i "atraktivnoj" Dalmatinskoj zagori je već totalno druga priča. I ne - nema jednog rješenja, nego je potreban holistički pristup, puno edukacije i komunikacije (prvo na lokalnom terenu, pa na globalnom) testiranja, investiranja, sinergije javnog i privatnog sektora i vremena. 

No krenimo redom, Splitsko-dalmatinska županija je u Dugopolju predstavila turističkim agencijama nove poslovne platforme u turizmu. 

Centar za posjetitelje Skrivena Dalmacija u Dugopolju je bio domaćin predstavljanja novih poslovnih platformi u turizmu za područje Splitsko-dalmatinske županije. Susret se održao u suorganizaciji Upravnog odjela za turizam, pomorstvo i promet Splitsko-dalmatinske županije s Hrvatskom gospodarskom komorom Split i Centrom za posjetitelje Skrivena Dalmacija s ciljem predstavljanja novih poslovnih platformi, Dalmacija storytelling destinacija i Skrivena Dalmacija.

Splitsko-dalmatinska županija je kroz projekte Dalmacija storytelling destinacija, Skriveni habitati i Skrivena Dalmacija kreirala digitalne platforme, nove turističke proizvode i turističku infrastrukturu koja otvara prostor za jačanje turizma u unutrašnjosti Splitsko dalmatinske županije. Cilj susreta je umrežavanje dionika u turizmu, kreiranje novih turističkih proizvoda i jačanje konkurentnosti postojećih.

Visitdugopolje 25
Foto: Arhiva  Skrivena Dalmacija coffee wine & more

Navedeni turistički resursi predstavljaju izvrstan alat za kreiranje održivih turističkih proizvoda, a istovremeno su namijenjeni i promociji postojeće ponude turističkih agencija, navode iz Upravnog odjela za turizam, pomorstvo i promet Splitsko-dalmatinske županije, a zanimljivo sve se vrti oko jedne centralne točke - a to je turističko-edukativni Centar za posjetitelje u Dugopolju koji je otvoren prošle godine. 

Na predstavljanju je sudjelovalo 30-ak turističkih agencija s područja SDŽ i predstavnici turističkih zajednica iz obuhvata destinacijskog brenda Skrivena Dalmacija. Imamo jasan turistički proizvod, alate i digitalne platforme, infrastrukturu i sada dolaze na red turističke agencije koje će na tim temeljima, svaka za sebe napraviti gotove i raznolike turističke proizvode.

Odlična priča i primjer za druge. Priča koja je živa, a ne u nekim budućim planovima za x godina. Pogotovo kroz pozicioniranje i dodanu vrijednost Centra za posjetitelje koji ovime ima puno veću i širu ulogu. Upravo kao početna točka za prihvat gostiju koji idu na izlete po Dalmatinskoj zagori.

Na tim temeljima se sve nadovezuje, od Zelene linije koja kreće svakog dana u 12 sati (od 01. travnja do 31. listopada) sa splitske rive prema Dalmatinskoj zagori u kružnoj turi, do info punkta o svim outdoor, gastro i drugim aktivnostima u Dalmatinskoj Zagori. 

/// Ivana Vladović: Dugopolje postaje punkt za prihvat gostiju koji idu na izlete po Dalmatinskoj Zagori

/// Pričajmo priče, naše autentične priče: Splitsko-dalmatinska županija pokrenula Dalmatia storytelling destination

Koncept razvoja destinacijskog brenda temelji se na ideji centralne disperzivne točke u prostoru gdje posjetitelj ima priliku upoznati se s prirodnom i kulturnom ponudom županije, ali i uživati u lokalnoj eno gastro ponudi.

Stoga je Centar za posjetitelje upoznao turističke agencije s prostorom namijenjenim upravo za agencijsko poslovanje, odnosno buduću  turističku poslovnicu. Uz postojeći promotivni kiosk turističkih zajednica, na ovaj način Centar povećava dostupnost lokalne turističke ponude krajnjem posjetitelju. 

Centar je uskoro bogatiji i za ugostiteljsku ponudu s pričom o eno-gastro baštini Splitsko-dalmatinske županije.

Posjetitelji neće ostati ravnodušni na autentičnu lokalnu gastro ponudu, ali i na jedinstveno multimedijalno eno gastro iskustvo gdje gost ima priliku uživati u 3D prikazu priče 'Od polja do stola' na svom tanjuru, a potom dobiti svoje odabrano jelo. Ova multimedijalna gastronomska atrakcija je jedina takva na području Hrvatske.

''Zadovoljstvo nam je biti domaćin  predstavljanja poslovnih platformi na području Splitsko- dalmatinske županije. Centar  je predstavio novitete u svom poslovanju, buduće poslovne planove te mogućnosti suradnje s turističkim agencijama. Imamo mnogo toga za ponuditi za različite dobne i interesne skupine posjetitelja te vjerujem kako su agencije prepoznale našu ponudu", izjavio je Marko Antonije Bitanga, voditelj Centra za posjetitelje Skrivena Dalmacija. 

Screenshot 2024 02 12 at 12

/// "Skrivena Dalmacija" omogućuje veću turističku vidljivost ponude Dalmatinske zagore

/// Projekt Dalmatia storytelling destination ide dalje: predstavljena turistička digitalna platforma

Matea Dorčić, pročelnica UO za turizam, pomorstvo i promet istaknula je da su ''Dalmatia Storytelling i Skrivena Dalmacija" platforme koje objedinjuju doživljaje s područja Splitsko-dalmatinske županije.

"Cijeli pristup destinacijskog razvoja baziramo na kreiranju novih doživljaja i umrežavanju, promoviranju i podizanju kvalitete postojećih. Ovakvim pristupom odmičemo se od koncepta ''more i sunce'' te pružamo uvid u ponudu doživljaja koji su komercijalno dostupni ''365'' dana u godini. Turističke agencije su važan dionik u razvoju održivog i zelenog turizma te smo iznimno zadovoljni reakcijama agencija s današnjeg predstavljanja',' naglasila je Dorčić.

Digitalna platforma tematskih baštinskih doživljaja 

Digitalna platforma projekta Dalmacija storytelling destinacija, www.dalmatiastorytelling.com, objedinila je tematske doživljaje i baštinske priče s područja županije. 

Koncept stranice potiče krajnjeg korisnika na istraživanje dalmatinskih priča kroz komercijalno dostupnu ponudu putem pretraživača "Pronađi svoju priču" i "Pronađi svoj izlet". Također, posjetitelji imaju mogućnost objaviti svoj kratki putopis o jednoj baštinskoj priči koju su otkrili te tako se pridružiti projektnoj inicijativi Postani lovac na priče. 

Turističke agencije  platformu mogu koristiti kao alat u osmišljavanju novih baštinskih izleta na području Splitsko-dalmatinske županije te promovirati postojeću ponudu.

Kroz kategoriju Događaji i Vijesti lokalne  turističke zajednice i ostali dionici u turizmu i kulturi mogu podijeliti vijest o održavanju manifestacija i ostalih događaja koji se odnose na očuvanje tradicije, narodnih običaja i baštinskih priča. Na ovaj način stvara se digitalni katalog događanja koji su usko vezani za baštinsko pripovijedanje.

Odlična platforma, educirani vodiči i interpretatori, jedino nedostaje onaj zadnji korak - online direktna prodaja i rezervacija. No i to će se nadam se uskoro riješiti. 

Skrivena Dalmacija puna doživljaja

Splitsko-dalmatinska županija na predstavljanju je premijerno predstavila i promotivni video spot Skrivena Dalmacija.

Promotivni video Skrivena Dalmacija prikazuje prirodne i kulturne baštinske vrijednosti Županije te komercijalno dostupnu  turističku ponudu kroz koncept  ''više od mora i sunca''. Video obuhvaća atraktivne kadrove iz zraka i outdoor ponudu Kaštela, Solina, Klisa, Dugopolja, Vrlike, Sinja, Trilja, Omiša, Imotskog i Vrgorca.

Cilj videa je skrenuti pozornost posjetiteljima ali i ključnim dionicima u turizmu na bogatu ponudu i turistički potencijal unutrašnjosti Splitsko-dalmatinske županije te pozicionirati Centar za posjetitelje Skrivena Dalmacija kao ishodišnu lokaciju pri otkrivanju Skrivene Dalmacije.  

Destinacijski brend Skrivena Dalmacija uskoro dobiva i platformu koja će posjetiteljima, ali i turističkim agencijama biti izvrstan alat u pronalaženju doživljajne ponude u unutrašnjosti Splitsko-dalmatinske županije s fokusom na outdoor i eno-gastro ponudu. 

Novi turistički sadržaji u Centru za posjetitelje 

Img 6477
Foto: Arhiva  Skrivena Dalmacija coffee wine & more

New project 29

"Drago mi je da je bio odličan odaziv putničkih agencija i što se vidjela težnja svih prisutnih za kreiranjem bogatije izletničke ponude u unutrašnjosti SDŽ, pogotovo oni koji se odnose na baštinu. Vjerujem kako je pravo vrijeme da zajedničkim naporima osnažimo destinacijsku ponudu te izgradimo alternativu konceptu 'mora i sunca' u Splitsko-dalmatinskoj županiji", ističe Renata Tešija, voditeljica projekta “Dalmacija storytelling” iz U.O. za turizam, pomorstvo i promet Splitsko-dalmatinske županije. 

Brend "Skrivena Dalmacija" čini pet različitih tema

Destinacijski brend “Skrivena Dalmacija” obuhvaća pet različitih tema: od Centra za posjetitelje, Dalmacija storytelling, Skrivena outdoor i planinarenje i Eno Gastro ponuda  - a sve se objedinjuje kroz jednu priču. 

Svoju vidljivost sve dobiva kroz samu infrastrukturu, točku u prostoru - a to je centar za posjetitelje koji je ovime puno više od edukativnog, multimedijalnog i interpretativnog centra. Kao što je Vladović istaknula, radi se o centru ili vratima za prihvat gostiju koji idu na izlete po Dalmatinskoj zagori. Moram priznati, odličan i pametno posložen koncept te svakako pozitivan primjer strateškog i planskog razvoja. 

U sklopu kompleksa Centra za posjetitelje  nalazi se kiosk - info punkt gdje su već ovo ljeto turističke zajednice predstavljale ponudu unutrašnjosti SDŽ. Uz ovu aktivnost, težnja je da se kroz ovu godinu uspostaviti kiosk-info punk za ponudu turističke agencije.

"Ove godine ići će natječaj za ustupanje kioska namijenjenog za turističku agenciju koja će kreirati i nuditi ponudu upravo za cijeli prostor unutrašnjosti. Pozicioniramo Centar kao ishodišnu točku upoznavanja unutrašnjosti Dalmacije. Centar ima potencijal da postane ishodište u otkrivanju biciklističkih  i tematskih staza, outdoor i  gastro ponude te ostalih izleta prema unutrašnjosti", dodaje Tešija. 

Od početka ožujka kreće s radom i ugostiteljski objekt unutar Centra za posjetitelje, što je iznimno važno, ne samo kroz ugostiteljsku ponudu jela i pića, već poručuje kako je  Dalmatinska zagora  otvorena za turizam van ljetne sezone. 

"Tu smo, otvoreni smo. Dođite i istražite unutrašnjost Splitsko-dalmatinske županije", poruka je prema tržištu. Inače, kako da produžimo sezonu ako je destinacija "zatvorena" tj. ako je od početka listopada na dalje 90% objekata u destinaciji zatvoreno. Ne zaboravimo, kako je motiv dolaska destinacija, a ne krevet.

"Ugostiteljski objekt bit će otvoren tijekom cijele godine. Ponuda se temelji na lokalnim namirnicama i proizvodima i priči od polja do stola. Zanimljivo je izdvojiti ponudu vinoteke koja broji pedesetak butelja dalmatinskih vina, a u kojoj će se održavati degustacije, vinske večeri te eventi edukacijske naravi u svrhu promocije Dalmatinskog zaleđa i autohtonih proizvoda. Svi posjetitelji će imati priliku ne samo konzumirati već i kupiti etikete koje su specifične na području Dalmacije te je ponijeti sa sobom u bilo koji kraj svijeta. Objekt ima posebni multimedijalni prostor sa 3D animacijom priče o 'vili kuharici' koja kuha za posjetitelje restorana te priča o lokalnoj baštini, što je nezaboravno iskustvo za najmlađe posjetitelje Centra za posjetitelje Skrivena Dalmacija koji će uz obrok uživati u 3D animacijama", zaključila je Tešija i dodala kako je još dug put prema cilju, no kako grade priču korak po korak i stoje na raspolaganju agencijama kroz edukacije, savjetovanja i povezivanja, a sve s ciljem zajedničkog jačanja konkurentnosti destinacije.  

Screenshot 2023 11 29 at 16 2

Da zaključim s naslovom: Nešto se "čudno" događa u Splitsko - Dalmatinskoj županiji.

Da mi je netko prije par godina rekao da će iz Srednje Dalmacije (op.a. brendiranje regije ili podregije brenda Dalmacije koji ne postoji na tržištu, ali je sam po sebi definiran cijeli prostor pod jednim nazivom - Dalmacija) imati toliko smislenih i strateških projekata, a koji nisu jednokratni, nego se međusobno vežu i nadograđuju bio bih jako skeptičan.

Neki novi "klinci" su krenuli ozbiljno slagati drugačiju priču Splitsko dalmatinske županije. Ne radi se tu samo o projektima Skrivena Dalmacija i Dalmacija storytelling, nego i o projektu Dalmatinska marenda, 3D turističke karte, Dalmacija AI, Ambasadori turizma, novoj modernoj web platformi (ne web stranici), projektu Zelene linije i mnogi drugi su samo dokaz kako je sve do ljudi i nas samih želimo li krenuti naprijed.

Naravno, još je uvijek puno toga pred homoturisticusima u Splitsko-dalmatinskoj županiji. No kao sam što sam gore naveo: priča je živa i funkcionira na tržištu. Najbolji primjer je upravo Zelena linija koja se već nakon prve ljetne sezone pokazala održivom na tržištu. Iako je realno u takvim projektima računati na rok od bar tri godine da se "prime" na tržištu.

"Cijeli projekt Zelene linije se pokazao kao financijski održiv već ove godine, zadovoljan je partner koji ima autobuse, agencija, Centar za posjetitelje, tvrđava Klis i Stella Croatia. Svi u cijelom lancu, a najviše mi. Također, krajem srpnja smo dodali i novu liniju - Klis Sunset - neponovljeni zalazak sunca, i rezultati su bili fantastični. Tako da smo odlučili druge godine uvesti trajno dvije linije, i to već od travnja do studenog, svaki dan", govori Vladović.

Možda je sporo ili kasnimo, može brže i bolje... ali jedno je sigurno - ovo nije slučajno, nego pametno i ciljano posloženo te svakako pravi smjer i pozitivan primjer turističkog razvoja. 

Mogli bi povući puno paralela vezano uz ove primjere, no svakako bi posebno naglasio važnosti jakog javnog sustava tj. sinergije s privatnim sektorom. Turizam je kompleksan i netko se mora baviti razvijem, a to je primarna zadaća javnog sustava (u bilo kojoj formi). Da postavi jasne ciljeve, smjerove i tempo. Da izgradi infrastrukturu i temelje, potiče stvaranje novih turističkih proizvoda, educira i komunicira, promovira turističke proizvode, dovodi strane agente ili jednostavno stvori sve pretpostavke za razvoj i onda s privatnim sektorom posloži sve kockice novog turističkog mozaika. Jedino kroz sinergiju, otvoren dijalog i suradnju javnog i privatnog sektora možemo postići dugoročni uspjeh. 

"Connect the dots" vrijedi samo ako imamo dovoljno "točaka" za slaganje turističkih proizvoda, a kroz širi projekt preusmjeravanja turističkih tokova prema Dalmatinskoj Zagori imamo sada sve. 

Autor:  Goran Rihelj

16. veljače 2024.