Želimo li mi uopće turizam?

KOLUMNA / Goran RIhelj

U zadnje vrijeme nekako su opet zaredali razni apsurdi u turističkom sektoru, te se pitam: Želimo li mi uopće turizam?

Razne inertnosti, događanja, zakoni i potezi države jednostavno nemaju smisla i direktno štete turizmu. Reakcije struke su glasne i argumentirane, ali opet ih nitko ne sluša i promjena nema ili su jako spore. No krenimo redom…

ZA NEKE STVARI NOVACA IMA, A ZA DRUGE NEMA

Hitna helikopterska medicinska služba intervenirala je 219 puta u četiri mjeseca. Da je intervenirala samo jednom opravdala je svoje postojanje, zar ne? Inače, hitna helikopterska medicinska služba pokrenuta je 9. rujna kao pilot projekt Ministarstva zdravlja, a baze helikoptera su na otocima Krku i Braču. Probni rok je istekao, novaca nema kaže Država i tu je kraj priče. Prvo i osnovno, svaki građanin Hrvatske ima pravo na hitnu medicinsku pomoć, pogotovo stanovništvo koje živi na našim otocima, bez obzira koliko to koštalo. S druge strane, hitna helikopterska medicinska pomoć jako utječe na reputaciju Hrvatske kao turističke zemlje.

Ako planirate provesti godišnji odmor s obitelji na jednom od naših otoka, hoćete li odabrati destinaciju u kojoj nema direktne veze s kopnom i bolnicom? Dijete slomi ruku i ne može do bolnice jer puše bura. Osobno da je besplatan smještaj ne bi ljetovao na tom otoku. Sigurnost djece je na prvom mjestu, a mi želimo biti turistička destinacija, zar ne? Ova situacija nam je svakako naštetila kao turističkoj destinaciji, budite sigurni kako turisti isto imaju internet i znaju se služiti njime. Također, hitna helikopterska medicinska služba nije samo na otocima koji su odsječeni od kopna, nego je jako bitno kako za građanstvo, tako i za turiste, zbog tzv. zlatnog sata. Zlatni sat je vrijeme od dojave do dolaska pacijenta u hitni bolnički prijam, koji povećava šanse za preživljavanje od 30 do 50 posto.

Priča oko hitne helikopterske medicinske pomoći je jasna – moramo je imati, kako god te u bilo kojem obliku, da li u državnom ili privatnom aranžmanu. Naravno, samo ako želite razvijati turizam.

DRŽAVA NEMA NOVACA, PA UVEDE NOVI NAMET DA NAPUNI PRORAČUN

Od 01.01.2016. godine osim uvođenja informacijskog sustava eVisitor, koji služi za prijavu i odjavu gostiju i koji definitivno predstavlja korak naprijed našeg turizma, iznajmljivači imaju novi namet, harač, ili kako god ga nazvali, u obliku obveze uvođenja energetskog certifikata. To je trošak od par tisuća kuna, koji je apsolutno nepotreban, čak krši razne zakone Republike Hrvatske, no ipak je u primjeni. Bez obzira na negodovanje struke i samih iznajmljivača iz Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja, koji su uveli ovu obvezu, jednostavno se oglušuju na sve upite i ne daju razumno obrazloženje. Ministarstvo turizma šuti, nova obveza krši zakone Hrvatske, država u državi.

Država nema novaca pa idemo uzeti od onih koji imaju, ipak treba popuniti proračun. Idemo ugušiti i turizam, skoro jedinu zdravu gospodarsku granu koja puni proračun sa skoro 20 posto BDP-a. Energetski certifikati su obavezni od 01.siječnja 2016.godine, bez obzira na negodovanje struke i oko 70.000 iznajmljivača u turizmu

YouTube screenshot

YouTube screenshot

LUDOST ILI MAZOHIZAM

Nakon 14 godina čekanja, prošle godine napokon je s mora poletio prvi hidroavion u našoj povijesti. Zamislite 14 godina se doslovno koči stranog investitora za investiciju od 25 milijuna EUR? Upornost i strpljenje ili prije ludost ili mazohizam, se ipak isplatilo te danas EAC povezuje Pescaru, Anconu, Resnik, Split, Jelsu, Lastovo, Velu Luku, Rab, Pulu, Mali Lošinj i Zagreb. U planu je povezivanje  Opatije, Zadra, Rijeke, Visa, Korčule, Mljeta, Malog Lošinja, Šibenika, Venecije i Dubrovnika, a sve u duhu slogana tvrtke „We connect Croatia“.

No, očito je netko odlučio kako negativno iskustvo s poduzetništvom u Hrvatskoj nije bilo potpuno, te su došli pregovori s gradovima tj. lokalnim šerifima i glavešinama vezano uz dozvolu za pristanište hidroaviona. No i to je nekako prošlo manje-više, ali nakon godinu dana opet ista priča. Ovaj put u Dubrovniku, gdje nakon pet godina od prvog zahtjeva još uvijek nema nikakvog predloženog rješenja za lokaciju hidroavionskog pristaništa u luci Gruž, niti od državne Lučke uprave Dubrovnik, niti od Županijske lučke uprave Dubrovnik, kao ni o grada ili županije.

Avioni neće povezivati Dubrovnik s ostalim gradovima u 2016.godini, a kako stvari stoje možda nikad niti neće.

FT1P

Jedan od najvećih hotelskih grupacija Maistra iz Rovinja već par godinama želi investirati 30 milijuna kuna u novu investiciju, ali eto pojavio se onaj poznati problem FT1P ( fali ti jedan papir ) . Problem je naravno s administracijom, a čak veći je problem što se ne može otkriti tko koči i koji papir nedostaje.  Zamislite nije nitko kriv – niti lokalna Uprava, niti neka državna institucija kao niti ministar. Nitko nije kriv, ali sve stoji i nikome ništa. Stoji tako spomenuta investicija kao i naša država, a ako stagniraš ustvari toneš jer konkurencija je budna i raste.

SATIRA ILI HRVATSKA REALNOST?

Svi smo upoznali bar jednom legendarnu Mica Ubica ( šalterski radnik ), zar ne?

Nažalost u Hrvatskoj ima jako puno apsurdnih i kontradiktornih primjera te mi je osobno tragično, smiješno, apsurdno…  kako se sve radi protivno struke i same prirode turističkog sektora. Kao da živimo u 19. stoljeću pa na promijene moramo čekati 50 godina. Realnost govori kako smo mi mlada država i kako treba proći još puno godina kako bi imali zdravu demokraciju i sve procese. No moja logika mi govori kako ne moramo čekati na promijene još dvije-tri generacije jer promijene su moguće danas. Ministri turizma su tu da slušaju struku, trendove i tržište te sukladno stručnim i argumentiranim inputima pomažu i razvijaju turistički sektor.

Osobno mislim kako živimo u paralelnom svijetu između želja i ciljeva, a razlika je jako velika. Ako želiš ostvariti rast to je samo lijepa želja ako nema konkretnih koraka tj. akcije. Ako imaš za cilj povećanje prodaje onda ćeš biti proaktivan i napraviti konkretne korake da bi ostvario taj cilj. Postavimo si napokon prave i realne ciljeve ( nismo još spremni za vizije ) te počnimo napokon slušati struku. Stvari su stvarno tako jednostavne, struka i profesionalizam.

Naravno ako uopće želimo turizam u Hrvatskoj.

 

Goran Rihelj, glavni urednik @ HrTurizam.hr

Vijesti: